skip to Main Content
جزیره‌ای از زباله‌های پلاستیکی در دریای مدیترانه
دانش زمین پیشنهاد میدان کیوسک

جزیره‌ای از زباله‌های پلاستیکی در دریای مدیترانه

دریای مدیترانه اکنون یک «جزیره» جدید دارد. اما این جزیره دارای سواحل سرسبز و درختان زیتون نیست، بلکه پشته‌ای بسیار بزرگ از پلاستیک شناور است که در حوالی سواحل جزیره‌ی کورسای که جزیره‌ای کوهستانی در مدیترانه است قرار گرفته.

بنا به گزارش France Blue که یک پایگاه رادیویی محلی است، محققان دریافته‌اند که جزیره‌ای غول‌آسا از زباله‌های پلاستیکی بین جزیره کورسیکا و جزیره‌ی البا در ایتالیا شناور است.

خوشبختانه اعتقاد بر این است که این جزیره بر خلاف کپه‌ی زباله‌ی اقیانوس آرام و جزایر پلاستیکی اقیانوس اطلس، فقط «ناحیه‌ی انباشت موقت» است که توسط جریانات متغیر اقلیمی شکل گرفته. با این که این وضعیت موقت است، اما نشان‌دهنده‌ی میزان اسفناک زباله‌های پلاستیکی در دریای مدیترانه‌ای است که همیشه به زیبایی و شفافیت معروف بوده.

فرانسوا گالگانی از موسسه تحقیقاتی دریایی IFREMER، به France Blue گفت: «بررسی جریان‌ها نشان می‌دهد هرازگاهی و به طور مرتب در این منطقه تمرکزی بالا [از زباله] داریم.»

«جریانات در شمال غربی مدیترانه به نحوی است که آب به سمت سواحل ایتالیا حرکت می‌کند و هنگامی که به جزیره‌ی البا می‌رسد، نمی‌تواند از آن عبور کرده و به کانال کرس می‌ریزد و به همین دلیل است که [در این منطقه] تراکم بیشتری داریم. هنگامی که شرایط آب و هوایی نامساعدی داشته باشیم – برای مثال باد شمال شرقی در تابستان – شاهد واردات گسترده‌ای به سواحل کورسیک هستیم.»

در یک گزارش مهم که سال گذشته منتشر شد، صندوق جهانی حیات وحش (WWF) هشدار داد که دریای مدیترانه به دلیل وجود آلودگی‌های میکروپلاستیکی که اکوسیستم آن را تهدید می‌کند در خطر تبدیل شدن به «دریایی از پلاستیک» است.

همچنین بخوانید:  تخت‌های خالی «بیمارستان امام خمینی کرج» در اوج کرونا

بنا بر این گزارش، مدیترانه دارای غلظت بیش از ۱/۲۵ میلیون قطعه پلاستیکی در هر کیلومتر مربع است. با این که دریای مدیترانه تنها ۱ درصد از آب‌های جهان را تشکیل می‌دهد، با این حال ۷ درصد از میکروپلاستیک جهان در این دریا شناور است. این در درجه اول به این دلیل است که ۱۵۰ میلیون نفر در سواحل دریای مدیترانه زندگی می‌کنند و این به غیر از میلیون‌ها گردشگر بین‌المللی است که تابستان هر سال به سمت این سواحل راهی می‌شوند. علاوه بر این، اروپا دومین تولیدکننده‌ی پلاستیک در جهان است و تنها چین است که با اروپا در تولید پلاستیک رقابت می‌کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗