skip to Main Content
خورشیدگرفتگی چه صدایی می‌دهد؟
دانش کیوسک

خورشیدگرفتگی چه صدایی می‌دهد؟

دقایقی پیش از اینکه خورشیدگرفتگی شیلی را در تاریکی فرو برد، یک بلندگوی بزرگ اصوات بلند و بمی را برای گروهی از نابینایان پخش کرد که به قصد «شنیدن» صدای خورشیدگرفتگی به کویر آتاکاما سفر کرده بودند.

این تجربه موسیقایی توسط دانشگاه والپارایسوی شیلی اجرا شد و هدفش این بود که نابینایان یا کسانی که قوای بینایی ضعیفی دارند پدیده خورشیدگرفتگی را از طریق شنیدن تغییرات امواج صوتی تجربه کنند.

به گزارش رویترز یکی از حاضران در این رویداد آن را «تجربه‌ای هیجان‌انگیز و جادویی» خوانده است. یکی دیگر از حاضران، پروفسور موسیقی که از بدو تولد نابینا بوده است، گفته اتفاق «هدیه‌ای از علم است که ما را قادر کرد این تجربه پرظرافت را لمس کنیم». او گفته «حس می‌کنم پلی به سوی چیزی ناشناخته کشیده شده، پلی که اجازه می‌دهد چیزی که برای ما همچون یک راز است به زبانی دیگر ترجمه شود.» یکی دیگر از حاضران نیز گفته «من نور را احساس می‌کنم، روز و شب را تشخیص می‌دهم، اما این تجربه فوق‌العاده بود، احساس می‌کنم به جهان رازآلود سیارات و منظومه شمسی پا گذاشته‌ام».

ابزار بکار رفته در این رویداد «لایت‌ساند» یا «صوت‌نوری» نام دارد که توسط واندا دیاز مرسده، آستروفیزیک‌شناس اهل پورتو ریکو طراحی شده است. این دستگاه حجم زیاد نور را به صداهایی با فرکانس بالا و تاریکی را به صداهای بم «ترجمه» می‌کند.

 

 

همچنین بخوانید:  احتمال بازگشت صف و فروش کوپنی مرغ
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗