skip to Main Content
نقشه کربن چیست؟
زمین پیشنهاد میدان یادداشت روز

نقشه کربن چیست؟

وبسایت نقشه کربن چیست؟

این وبسایت یک نقشه تعاملی است و به بیان نقش کشورهای مختلف در چشم‌انداز تغییرات اقلیمی کمک می‌کند. این نقشه متحرک، تاب‌خورده و سایه‌دار نشان‌دهنده دلایل و ریسک‌های تغییرات اقلیمی است. این پروژه که توسط دانکن کلارک و رابین هیوستن تحت نام Kiln بوجود آمده است به تازگی برای گاردین بروزرسانی شده است. ترجمه و راه‌اندازی بخش فارسی این وبسایت به کوشش تیم میدان در راستای گفتگوهای بیشتر و سلسله مقالات تهیه شده درباره تغییرات اقلیمی انجام شده است.

چرا باید به انتشارات کربن دی‌اکسید (که از این پس انتشارات خوانده می‌شود) با روش‌های مختلف نگاه کرد؟

مسئولیت در برابر تغییرات اقلیمی به صورت سنتی از لحاظ انتشارات یا سرانه انتشارات مورد بحث بوده است. در این پروژه، ما فکر می‌کنیم که روش سنتی در نشان‌ دادن پیچیدگی اصلی چشم‌انداز تغییرات اقلیمی شکست می‌خورد و معیارهای اساسی را از قلم می‌اندازد که شامل انتشارات تاریخی (که اکثر آن هنوز در هوا هست) و تبادل بین‌المللی سوخت‌های فسیلی و دیگر اجناس است.

برای نشان‌ دادن تصویر دقیق‌تر در این پروژه، داده‌های منابع مختلف تجمیع شده‌اند تا نشان‌ دهند سوخت‌های فسیلی که تبدیل به کربن دی‌اکسید می‌شوند، در کجا از زمین استخراج شده‌اند (استخراج)، در کجا سوخته‌اند (انتشارات) و اجناس و خدمات بوجود آمده در کجا مصرف شده‌اند (مصرف).

علاوه بر آن سه چشم‌انداز درباره انتشارات کنونی، تصویری از گذشته به شکل انتشارات تجمعی از ۱۵۰ سال گذشته (تاریخی) داده شده است و تصویری دیگر از انتشارت آتی و بالقوه به شکل تخمین ذخیره سوخت‌های فسیلی (ذخایر) هر کشور آمده است.

همچنین بخوانید:  افزایش دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران با وجود منع تردد خودروهای دیزلی

آیا تاکنون این نوع نقشه‌‌نگاری انجام شده است؟

این وبسایت بر اساس کارتوگرام‌ها ساخته شده است. اینها نقشه‌هایی تاب‌خورده هستند که برای انعکاس دادن یک پایگاه داده بوجود آمده‌اند. چیز جدیدی درباره کارتوگرام‌ها وجود ندارد، ولی این اولین وبسایتی است که نمونه‌های متحرک و تعاملی آنها را نشان می‌دهد. ایده این کار از یک روش مشخص و موثر برای از میان برداشتن محدودیت‌های نقشه‌های کروپلت (نقشه با گام رنگی) برای نشان دادن داده‌ها در سطح ملی شکل گرفت.

چرا روی داده‌های فردی بجای داده‌های ملی تمرکز نشده است؟

کارتوگرام‌ها برای به نمایش درآوردن داده‌های در سطح ملی مناسب هستند. اگر کشورها روی این نقشه برای نمایش انتشارات به ازای هر نفر تاب می‌خوردند، نتایج آن بی‌معنی می‌بود. مثلا اروپا بزرگتر از آمریکا دیده ‌می‌شد، چون فقط تعداد کشورهای بیشتری دارد، هرچند سرانه انتشارات در هر کشور پایین‌تر است.

اگرچه، شما می‌توانید با اضافه کردن سایه رنگی، اشکال سرانه را روی نقشه ببینید. در حقیقت ترکیب سایه رنگی به ازای هر نفر با نقشه‌های تاب خورده ملی، بینش جالبی بدست می‌آورد. به‌عنوان مثال، نقشه انتشارات را با رنگ‌آمیزی انتشارات به ازای هر نفر ببینید. در یک نگاه می‌توانید هر دو مورد مسئولیت فردی و حاصل جمع ملی را ببینید.

ایالات جزیره‌های کوچک دیده نمی‌شوند. آیا انها در برابر بالا آمدن سطح دریاها آسیب‌پذیرترین نیستند؟

به همان دلیل مورد بحث در قسمت قبل، نقشه‌های آسیب‌پذیری این پروژه بر مجموع تعداد مردمی که در هر دسته در معرض هستند تمرکز می‌کند، نه به تناسب جمعیت در معرض خطر. و این بدین معنی است که ایالات جزیره‌های کوچک ناپیدا باقی می‌مانند چون جمعیت آنها کم است. این محدودیت ریشه‌ای این پروژه است: مشخصا افرادی که در مالدیو زندگی می‌کنند به نسبت اغلب کشورهای دیگر بیشتر در معرض خواهند بود. یکی از مسائل جزئی دیگر با نقشه سطح دریا، نشان دادن مردمی است که زیر ۵ متر از سطح دریا زندگی می‌کنند. اضافه کردن پایگاه داده‌ای که مردم زیر ۱ یا ۲ متر را نشان دهد در دستور کار این پروژه است، چرا که دقیق‌تر ‌می‌تواند خطر در معرض بالا رفتن سطح دریاها در دهه‌های آینده را نشان دهد.

همچنین بخوانید:  برای مقابله با آلودگی هوا؛ باد بوزد

این وبسایت چگونه کار می‌کند؟

کارتوگرام‌های این پروژه از پایگاه‌های داده با استفاده از الگوریتمی که توسط مارک نیومن که در دسترس عموم قرار گرفته، کار می‌کند. این الگوریتم به سادگی و با استفاده از شبیه‌سازی انتشار واکنش‌های بین مناطق کار می‌کند (همانطور که در این مقاله نوشته شده است). سپس این کارتوگرام‌ها به نقشه‌های SVG تبدیل شده و قابلیت کلیک، رنگ‌بندی و انیمیشن‌ها بر آنها اعمال شده است. پایگاه‌های داده مورد استفاده در این پروژه نیز در قسمت منابع داده در دسترس است.

آیا می‌توان این نقشه را با دیگران به اشتراک گذاشت یا برای استفاده آموزشی یا شخصی بکار برد؟

شما اختیار کامل دارید تا نقشه‌های روی این وبسایت را برای همه نوع اهداف غیرتجاری استفاده کنید. از اینجا می‌توانید سایت را دانلود کنید. همچنین اگر داده‌ای دارید که فکر می‌کنید می‌خواهید به این نقشه اضافه کنید، برای ما بنویسید. ما خوشحال می‌شویم درباره ایده‌های شما برای موضوعات دیگر یا داده‌های مناسبی که می‌دانید، با شما هم صحبت شویم.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗