skip to Main Content
چرا همه باید با احداث سد لاسک مخالفت کنیم؟
زمین زیراسلایدر

چرا همه باید با احداث سد لاسک مخالفت کنیم؟

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، چند روز پیش به‌شکلی کاملاً غیرمتعارف و نیمه‌پنهانی کلنگ سدی را زد که حتماً برگی سیاه در کارنامه‌اش محسوب خواهد شد؛ سدی که هم تالاب انزلی و هم جنگل‌های هیرکانی را بیشتر به مرگ نزدیک می‌کند.

۱) در شرایطی که به اذعان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تالاب انزلی نفس‌های آخر را می‌کشد و جنگل‌های هیرکانی در خطر انقراض قرار دارند؛ همان سازمان چراغ سبز به احداث سدی می‌دهد که هم تالاب را و هم هیرکانی را بیشتر به مرگ نزدیک می‌کند! چرا؟

۲) وزیر نیرو چند روز پیش، ۵ اردیبهشت، به‌شکلی کاملاً غیرمتعارف و نیمه‌پنهانی کلنگ سدی را زد که حتماً برگی سیاه در کارنامه‌اش محسوب خواهد شد؛ می‌خواهند سد لاسک را با ارتفاع ۶۳ متر، عرض ۷۵۰ متر و طول ۳۶۰۰ متر با هزار میلیارد تومان اعتبار بر روی رودخانه امامزاده ابراهیم در قلمرو شهرستان شفت (در استان گیلان) بسازند. به گفته نماینده مردم فومن و شفت ۴۰ میلیارد تومان از این اعتبارات فایناس بوده و در تعهد پیمانکار قرار دارد.

۳) مقصد نهایی ۱۴ رودخانه در گیلان، تالاب انزلی است. یکی از رودخانه‌های اصلی که آب تالاب را تامین می‌کند، پسیخان است که از همان رودخانه محل احداث سد لاسک سرچشمه می‌گیرد. بنا به اعلام مشاور طرح با احداث این سد ۷۵ میلیون مترمکعب آب در اختیار بخش کشاورزی و شش میلیون مترمکعب آب شرب نیز به شفت و احمد سرگوراب و چند روستا داده می‌شود. این در حالی است که مسعود تجریشی، معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست، دو روز پیش در گفتگو با ایسنا چنین گفت «طی جلساتی که با وزارت نیرو داشتیم، اعلام کردیم که باید سدسازی با هدف توسعه کشاورزی را به‌طور کامل فراموش کنند همچنین تاکید کردیم که سدسازی چاره همه مشکلات نیست».

۴) محمد دهدار درگاهی که دکترای محیط زیست دارد، می‌گوید «سد لاسک در صورت احداث یک پنجم آب تالاب را کم می‌کند». او استاد دانشگاه است و به مدت هشت سال عضو کمیته ارزیابی محیط‌زیستی طرح‌های عمرانی گیلان بوده است.

همچنین بخوانید:  غبار فراموشی بر علاج‌بخشی سد گتوند

۵) در استان گیلان چهاربرابر میزان مصرف از آسمان باران نازل می‌شود. این یعنی: ما اگر حتی به آب‌های زیرزمینی دست هم نزنیم و انحصاراً از ریزش‌های آسمانی استفاده کنیم، باز هم اضافه می‌آوریم. ابوعلی گلزاری فوق دکترای مهندسی محیط‌زیست با تایید واقعیت پیش‌گفته، تاکید می‌کند «منطق این است که مدیریت سطوح آبگیر باران، آب‌های سطحی و منابع آبی صورت گیرد. در عین حال، وقتی از نظر کمی مشکلی نداریم، چرا نباید به ارتقای کیفی منابع آب زیرزمینی بیاندیشیم؟».

۶) دست آخر آنکه ساخت این سد علاوه بر نابودی رویشگاه ارزشمند گونه اندمیک جنگل شمشاد به سطح ۱۰۰ هکتار، سه روستای لاسک، کلوان و ویسرود با جمعیتی بالغ‌ بر ۱۶۳۰ نفر را به طور کامل به زیر آب برده و ۷ روستای زیرمجموعه روستای لاسک را با مشکل کمبود آب مواجه خواهد کرد که مشکلات اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی عدیده‌ای را برای مردم این مناطق بر جای گذاشته و بیش از ۶۶ هکتار شالیزار منطقه و ۴۳ هکتار اراضی باغی و چای‌کاری را در مخزن سد دفن خواهد کرد.

آقایان رضا اردکانیان، عیسی کلانتری و خلیل آقایی! شمایان با چراغ سبز نشان دادن به احداث چنین سازه‌ی مخربی، در شمار طبیعت‌ستیزانی قرار می‌گیرید که مردم شریف و آگاه گیلان هرگز شما را نخواهند بخشید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗