skip to Main Content
«قراردادهای نانوشته» بلای جان کارگران شده‌ است
جامعه کیوسک

«قراردادهای نانوشته» بلای جان کارگران شده‌ است

جواد اکبری، فعال کارگری، قراردادهای موقت و شرکت‌های پیمانکاری تأمین نیروی کار را مهم‌ترین عامل مشکل‌ساز برای قشر کارگری دانست.

اکبری مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین معضل کارگران اعلام کرد و افزود: اگرچه امسال افزایش ۳۶.۵ درصدی نرخ دستمزد برای کارگران در نظر گرفته شد که بیشتر از سال‌های گذشته بود، اما همین افزایش در برابر تورم چند ۱۰ درصدی که شاهد آن هستیم به هیچ وجه جوابگوی نیازهای زندگی و افزایش هزینه خانوارهای کارگری نیست و حتی نیمی از هزینه‌های این خانوارها را نیز پوشش نمی‌دهد.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه معضل دیگر کارگران را عدم امنیت شغلی آنها و قراردادهای موقت دانست و تاکید کرد: از آنجایی که در کشور ما عدم توازن بین نیروی کار و بازار کار وجود دارد، برخی از کارفرمایان از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و قراردادهای سفید امضا برای کارگران در نظر می‌گیرند.

اکبری اضافه کرد: در برخی موارد کارگران حتی با یک قرارداد نانوشته مشغول به کارند و اگر قراردادی هم نوشته می‌شود اسم کارگر درآن نمی‌آید و کارفرما می‌تواند به صورت یک طرف آن را نقض کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه بر اساس قانون کار نباید برای کارهایی که ماهیت دائمی دارند قراردادهای کوتاه مدت در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد کارگران در ایران قراردادی هستند و تعداد کمی از کارگران دائم که در کشور داریم نیز هم اکنون در شرف بازنشستگی هستند.

اکبری با اشاره به اینکه اکنون گاهی یک کارگر بعد از چند ماه یا یک سال از کاری که در آن مشغول است خراج می‌شود، گفت: با اخراج یک کارگر ۱۰ نفر حاضرند به دلیل مشکلات اقتصادی به جای او سر کار بیایند و این امر باعث می‌شود کارگران مجبور باشند در هر شرایط سخت و ناعادلانه ای کار کنند.

همچنین بخوانید:  کالایی‌­سازی آموزش عالی در ایران

وی وجود واسطه‌ها و دلالان برای تأمین نیروی کار را نیز مشکل دیگری برای قشر کارگری برشمرد و اظهار کرد: فعالیت شرکت‌های پیمانکاری برای تأمین نیروی کار و کارگر از اول هم اشتباه بود. این شرکت‌ها از دستگاه‌های مختلف پول بیشتری می‌گیرند و مقدار کمی از آن را به کارگر پرداخت می‌کنند و به نوعی مشغول دلالی و واسطه گری در تأمین نیروی کار هستند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗