skip to Main Content
«انتقال آب خزر» موجب تخریب جنگل‌های هیرکانی می‌شود
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-09-03 08:56:12Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
زمین کیوسک

«انتقال آب خزر» موجب تخریب جنگل‌های هیرکانی می‌شود

هادی کیادلیری دکترای جنگل و رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران می‌گوید از آنجایی که ۶۳ کیلومتر از «طرح شیرین‌سازی وانتقال آب خزر به کویر مرکزی» از قلب جنگل‌های هیرکانی می‌گذرد اجرای این طرح به این جنگل‌ها آسیب جدی خواهد زد. وی می‌گوید وظیفه سازمان جنگل‌هاست که با این طرح مخالفت کند. معاون امور جنگل «سازمان جنگل‌ها، مراتع وآب‌خیزداری کشور» در این خصوص گفته که تاکنون از سوی «معاونت امور جنگل» مجوزی برای طرح انتقال آب خزر صادر نشده و اساسا از معاونت این سازمان سوالی نشده است.

این بی‌اطلاعی در حالیست که ساخت جاده‌های جدید در جنگل های هیرکانی برای اجرای «طرح شیرین سازی وانتقال آب خزر به کویر مرکزی» نیازمند قطع درختان و پاک‌تراشی جنگل خواهد بود و به گفته حنیف رضا گلزار، کارشناس ارشد خاک و آب و کنشگر و محقق حوزه جنگل و محیط زیست، با این طرح «میلیون‌ها تُن خاک ارزشمند جنگلی نیز از بین خواهد رفت و امکان دسترسی شکارچیان به زیستگاه‌های حیات وحش در جنگل، بسیار آسان‌تر از امروز، امکان‌پذیر خواهد شد.»

طرح انتقال آب از دریای خزر به کویر هفته گذشته در مجلس تصویب شد. این درحالی‌ست که منتقدان هزینه این طرح برای محیط زیست کشور بسیار گزاف و بدون توجیح ارزیابی کرده‌اند.

تاکنون انتقادها بر هزینه و آسیب شیرین‌سازی آب شور و مسئله پسماند آب‌ شور متمرکز بود، اما گلزار معتقد است تمرکز بر فرضیه «خشکیدن کاسپین» با انتقال آب و افزایش شوری آب این دریاچه موجب شده تا زوایای جدی ودیگر پیامدهای زیان‌بار اجرای این طرح مورد واکاوی قرار نگیرد. بیش از ۵۰ کیلومتر از مسیر۱۸۰ کیلومتری انتقال آب دریای خزر از ساحل دریا تا سمنان از میان جنگل‌های بکر هیرکانی با تراکم تاج پوشش بالای ۷۵ درصد در رقوم ارتفاعی ۸۵۰ تا ۱۶۰۰ متری می‌گذرد که جزو محدود جنگل‌های متراکم و انبوه هیرکانی – کاسپیانی جهان به شمار می‌رود که با جاده‌سازی برای انتقال آب ناگزیر قطع می‌شوند.

همچنین بخوانید:  نشانه‌هایی از ویروس جدید کرونا در سگ هنگ‌کنگی

چند روز پیش رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز از انتقال آب دریای عمان به مشهد صحبت کرد.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗