skip to Main Content
پخش نوار اعترافات اجباری فعالان چینی
زیراسلایدر سیاست

پخش نوار اعترافات اجباری فعالان چینی

مقامات حکومت چین برای درهم شکستن جنبش جوانان کمونیست در حمایت از حقوق کارگران، نوار اعترافات اجباری تعدادی از آنها را در میان دانشجویان اکتیویست پخش کرده‌اند.

مقامات حکومت چین برای درهم شکستن جنبش جوانان کمونیست در حمایت از حقوق کارگران، نوار اعترافات اجباری تعدادی از آنها را در میان دانشجویان اکتیویست پخش کرده‌اند. بنابر گزارش نیویورک تایمز، مقامات چینی دانشجویان را وادار کرده‌اند به تماشای نوار اعترافات اکتویسیت‌های دستگیرشده بنشینند؛ چهار نفر از جوانان بازداشت‌شده، در این اعترافات می‌گویند اطلاعاتی کذب را در جامعه پخش کرده و قانون را زیر پا گذاشته‌اند. آنها در ماه آگوست و در حالی‌که در جنوب چین برای دفاع از حقوق کارگران دست به تظاهرات زده بودند دستگیر شدند.

بیش از ۲۰ دانشجو در دانشگاه‌های مطرح کشور چین در هفته‌های اخیر مجبور شده‌اند به تماشای اعترافات هم‌قطاران خود بنشینند؛ آنها این عمل مقامات امنیتی چین را در راستای فشار بر خود برای دست کشیدن از فعالیت‌هایشان توصیف کرده‌اند. این دانشجویان اما چنین اعترافاتی را اجباری می‌دانند و پیمان بسته‌اند که به کارزار خود در دفاع از حقوق کارگران ادامه دهند.

دانشجویان در پُستی آنلاین خطاب به پلیس نوشته‌اند «از نوارهای اعترافات اجباری برای سرپوش گذاشتن بر گناهان خود استفاده نکنید؛ خیال نکنید مردم با دیدن یک ویدئو دست از مبارزه برمی‌دارند».

این جوانان اکتیویست آموزه‌های مائو، مارکس و لنین- که گذراندن دروس آنها در دانشگاه‌های چین الزامی است- را بکار گرفته‌اند تا نابرابری اجتماعی در کشور چین را زیر سوال ببرند و خواهان حمایت اجتماعی گسترده‌تر از کارگران شده اند. در حالی‌که ابعاد کمپین دانشجویان چندان بزرگ نیست، رهبران چین نسبت به جنبش‌های دانشجویی احساس نگرانی می‌کنند؛ به‌ویژه به این دلیل که سال آینده سی‌امین سالگرد اعتراضات میدان تیان‌آن‌من خواهد بود که دانشجویان در هدایت آن نقشی کلیدی داشتند.

همچنین بخوانید:  «خروجی رتبه‌بندی معلمان تربیت دانش‌آموزان متدین باشد»

حکومت چین بارها تلاش کرده است این کمپین را از بین ببرد؛ دهها اکتیویست بازداشت شده‌اند، پُست‌های آنلاین آنها سانسور شده است و بستگان اکتویسیت‌ها را دچار رعب و وحشت کرده‌اند. ماه گذشته، بیش از ده دانشجو در دانشگاه پکینگ در پایتخت چین، پس از آنکه توسط دانشگاه از برگزاری جشن سالروز تولد مائو منع و از یک گروه دانشجویان مارکسیست اخراج شدند، دست به اعتراض زدند.

فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند که اعترافات ضبط‌شده نشانه‌ای از افزایش برخوردها است و ممکن است مقامات چینی در پی وارد کردن اتهامات کیفری به اکتیویست‌ها باشند. دولت چین بارها از اعترافات اجباریِ روزنامه‌نگاران، وکلا و اکتیویست‌ها استفاده کرده تا به اهداف تبلیغاتی خود در سطح جامعه دست پیدا کنند؛ حتی پیش از آنکه رویه‌های حقوقی طی شده باشد.

یوکیو وانگ، یکی از محققان چینی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک، می‌گوید «پیگرد قضایی در چین تا حد زیادی بستگی به اعترافات دارد؛ که اغلب با تهدید، بدرفتاری و شکنجه از افراد اخذ می‌شود».

ویدئوهای اعترافات اکتیویست‌ها روی چهار نفر از آنها متمرکز است که در ماه آگوست دستگیر شدند؛ در حالی‌که در یک کارگاه جوشکاری در جنوب چین مشغول کمک به کارگران در سازمان‌دهی سندیکای مستقل خود بودند. در نوار اعترافات ضبط‌شده که در مجموع حدود نیم ساعت است، اکتیویست‌های بازداشت‌شده به طیفی از اشتباهات خود اعتراف می‌کنند؛ از تلاش برای براندازی حکومت و همکاری با نیروهای خارجی، تا مخدوش کردن چهره چین در عرصه بین‌المللی. برخی از بازداشت‌شدگان اعتراف می‌کنند که به گسترش «ایدئولوژی چپ رادیکال» در چین یاری رسانده‌اند. یک راوی مرد نیز روی فیلم به تفسیر اشتباهات آنها مشغول است.

همچنین بخوانید:  نظامیان متهم به قتل ویکتور خارا محاکمه می‌شوند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗