skip to Main Content
شکست طرح تحول نظام سلامت «بنا به ملاحظاتی» اعلام نمی‌شود
جامعه کیوسک

شکست طرح تحول نظام سلامت «بنا به ملاحظاتی» اعلام نمی‌شود

یکی از کارشناسان تامین اجتماعی می‌گوید «بعد از اجرای طرح تحول سلامت تحقیقاتی انجام شده و به لحاظ آماری بررسی‌هایی انجام شده که نشان می‌دهد، تعداد خانواده‌هایی که در حوزه درمان مشکل دارند، علیرغم تبلیغات فراوان روی این طرح افزایش پیدا کرده است. این آمار مربوط به قبل از اتفاقات اقتصادی اخیر است و فشارهایی که به خانواده‌ها وارد شد. البته نتایج این تحقیق بنا به ملاحظاتی منتشر نشده است. با افزایش قیمت‌ها حتماً این تعداد افزایش یافته است».

کامبیز لعل ضمن ابراز تاسف از نگرش حاکم بر نظام سلامت در کشور گفته است «حتی کشورهایی صاحب اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و لیبرالیسم نیز چنین بی‌مهابا بخش سلامت را خصوصی‌سازی نکرده‌اند». وزارت بهداشت با ریاست قاضی‌زاده هاشمی اخیرا داروهای شیمی درمانی را نیز از شمول بیمه خارج کرده است؛ امری که به گفته کارشناسان «صدور فرمان مرگ طبقات فرودست» محسوب می‌شود. دولت روحانی آزادسازی قیمت‌ها را در پوشش شعار «حمایت از کالای داخلی» انجام می‌دهد.

عبدالله وطن‌خواه از فعالان کارگری عملکرد دولت در حذف قوانین حمایتی را «زیر پا گذاشتن قانون اساسی» می‌داند و می‌گوید «سیاست‌هایی مثل خصوصی‌سازی تار و پودهای زندگی ما را کشیده است. بهداشت و درمان ما گروگان سیاست‌های نئولیبرالی دولت شده است. به نام خصوصی‌سازی به تاراج اموال عمومی می‌پردازند. کارگران یله و رها شده‌اند. چنین اقداماتی باعث می‌شود که کارگران از سر درد فریاد بزنند و اعتراض کنند. فلاکت سیاست‌هایی مثل خروج داروهای شیمی درمانی از شمولیت بیمه بر سر کارگران هوار می‌شود».

قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت اعتدال، چندی پیش مخالفت خود را با «هزینه سنگین برای بیمارانی که دو یا سه سال بیشتر زنده نیستند» اعلام کرده بود. او روز گذشته نیز از تورم پایین قیمت دارو گلایه کرده بود. این در حالیست که هزینه‌های درمان سبد خانوار در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته ۲۸/۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین بخوانید:  آیا لازمه آزادی زنان عرب، آزادی از ستم طبقاتی دولت‌های عربی است؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗