skip to Main Content
چرا محیط‌بانان جلیقه ضدگلوله نمی‌پوشند؟
جامعه زمین کیوسک

چرا محیط‌بانان جلیقه ضدگلوله نمی‌پوشند؟

۶ ماهی است که جلیقه‌های ضد گلوله به یگان حفاظت سازمان محیط زیست تحویل داده شده اما در همین مدت دو محیط‌بان کشته شده‌اند. به گزارش اسکان‌نیوز محیط‌بانان تمایلی به پوشیدن این جلیقه‌ها ندارند چرا که وزن آنها بسیار سنگین است. آنها می‌گویند وقتی جلیقه را می‌پوشی مثل آدم آهنی می‌شوی که در شیب ۷۰ – ۸۰ درجه باید ۶ ساعت راه برود، گاهی مجبور شود شکارچی را تعقیب کند، بدود و فرار کند و این با آن پوشش سنگین بر تن امکان ندارد.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست گفته «قبول دارم که این جلیقه‌ها سنگین است؛ ولی به خاطر حفظ جان باید آنرا تحمل کرد.» او در پاسخ به اینکه “چرا جلیقه های سبک تر خریداری نشده” گفته «سازمان حفاظت محیط زیست برای جلیقه‌های سبک‌تر بودجه ندارد. هر یک از این جلیقه‌ها برای سازمان، در حدود ۲ میلیون تومان هزینه داشته است. در حالی که هر عدد از جلیقه‌های سبک‌تر در حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد.»

اما مسئله مهم‌تر این است که جلیقه‌های ضد گلوله هنگامی می‌توانند درست عمل کنند که پنل‌های سرامیکی داخل آنها موجود باشد؛ این درحالی است که فقط درحدود یک چهارم جلیقه‌های تحویل شده به یگان حفاظت محیط زیست گلستان پنل سرامیکی داشته است. محبت‌خانی درباره پنل های سرامیکی نیز گفته است «هنوز وزارت دفاع، پنل‌ها را به طور کامل به ما تحویل نداده و ما همچنان منتظریم بقیه آنها را تحویل بدهند.»

این درحالی‌ست که بیست و دوم فروردین جمشید محبت‌خانی خبر از تحویل جلیقه ضدگلوله محیط‌بان‌ها داده بود. وی گفت اگر محیط‌بان‌ها از جلیقه ضد گلوله استفاده می‌کردند، بالغ بر ۷۰ درصد آمار کشته‌شدنشان کاهش پیدا می‌کرد. وی همچنین گفت در جهت تحقق شعار “حمایت از کالای ایرانی” تمامی جلیقه‌هایی که به محیط‌بان‌ها تحویل داده شده، توسط شرکت‌های داخلی تولید شده است. به گفته او ۱۵۰۰ جلقه ضدگلوله میان محیط بان‌های سراسر کشور تقسیم شده است و هیچ محیط‌بانی دیگر حین ماموریت و شیفت کاری فاقد جلیقه ضدگلوله نخواهد بود.

همچنین بخوانید:  اداره محیط‌زیست تهران از شهروندان خواست هوا را آلوده نکنند

با این همه، سه‌چهارم جلیقه‌هایی که به محیط بان‌های گلستانی رسیده به پنل‌های سرامیکی مجهز نیستند و نمی‌توانند در برابر اسلحه‌های سنگینی همچون کلاشینکف و ژ۳ از جان محیط بان به طور کامل حفاظت کنند؛ در حالی که اتفاقا اغلب شکارچیان با چنین سلاح‌هایی به شکار می روند و در درگیری‌ها به سوی محیط‌بان‌ها آتش می گشایند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗