skip to Main Content
لایحه برابری ارث زن و مرد و حذف اعدام در تونس تقدیم مجلس شد
جامعه کیوسک

لایحه برابری ارث زن و مرد و حذف اعدام در تونس تقدیم مجلس شد

محمد باجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس که از سال ۲۰۱۷ کمیته‌ آزادی‌های فردی و برابری شهروندان را مامور کرده بود لایحه‌ای برای برابری حقوق زن و مرد و منع چندهمسری تهیه کند، شامگاه دیروز همزمان با «روز زن» در تونس اعلام کرد این لایحه را به پارلمان تقدیم می‌کند.

در اصلاحات مورد نظر آقای السبسی، علاوه بر برابری سهم ارث زن و مرد، حذف مجازات اعدام، حق حضانت فرزند برای زن، حق طلاق برای زن و همچنین اعطای شهروندی به مردان خارجی که با زنان تونسی ازدواج کرده‌اند پیس‌بینی شده است.

این اصلاحات با استقبال فعالان حقوق زنان و برابری‌خواهان مواجه شده اما اسلامگرایان هم تغییر این قوانین را باعث به خطر افتادن هویت اسلامی تونس دانسته‌اند.

اما رئیس جمهوری تونس در سخنرانی خود گفته قانون اساسی تونس زن و مرد را با هم برابر دانسته است و این برابری باید شامل همه موارد و از جمله برابری زن و مرد در ارث بردن باشد.

در حال حاضر در تونس هم مانند سایر کشورهای اسلامی از جمله ایران قانون ارث بر مبنای شریعت اسلامی جاری است. در برخی از این کشورها از جمله ایران تلاش‌هایی برای برابری حقوق زنان و مردان صورت گرفت که تا امروز به دلیل مخالفت‌های مشابه تونس به سرانجام نرسیده است.

همچنین بخوانید:  یک زن ۱۰۷ ساله آلبوم موسیقی خود را منتشر کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗