skip to Main Content
انتقال آب از دریاچه‌ وان برای نجات دریاچه ارومیه
جامعه زمین کیوسک

انتقال آب از دریاچه‌ وان برای نجات دریاچه ارومیه

هادی بهاری، نماینده‌ مردم ارومیه در مجلس  به تازگی اعلام کرد که شناخت کیفیت آب دریاچه وان و تطابق آن با دریاچه ارومیه در دانشگاه‌های مراغه، ارومیه و تهران انجام شده و فرصت مناسبی برای احیای دریاچه ارومیه از طریق انتقال آب از دریاچه وان فراهم شده است و احتمال این انتقال وجود دارد.

صحبت‌های بهاری که پیش از این مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بود، با صحبت‌های مسعود باقرزاده کریمی کارشناس و سرپرست دفتر امور تالاب‌ها مغایرت‌های اساسی دارد. کریمی با تاکید بر اینکه مطالعات شناسایی ترکیب آب دریاچه وان انجام نشده است، گفته: سناریوهای متعددی درباره انتقال آب از دریای خزر، دریاچه وان ترکیه، دریاچه سوان ارمنستان و … به دریاچه ارومیه مطرح است و ستاد احیای دریاچه ارومیه اعتقاد دارد که این ایده‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد. او پس از تاکید بر این که در نهایت انتقال آب به دریای ارومیه از ضروریات پروژه احیای این دریاچه است، اجرا شدن این طرح را ملزم به انجام پژوهش و مطالعات کافی در این راستا دانست.   

با این حال عیسی کلانتری، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۵، اعلام کرده بود که ترکیه هم تمایل خود را به انتقال آب از دریاچه وان نشان داده است، او همچنین گفته بود پروژه‌ی مطالعاتی مربوط به این انتقال آغاز به کار کرده و رو به تکمیل است، همچنین قرار بر این بوده است تا نتایج مربوطه از دانشگاه‌های مراغه، تربیت مدرس و ارومیه، به سوئیس ارسال شود.

آمارها نشان می‌دهد خشکی دریاچه ارومیه دستکم بر زندگی پنج میلیون نفر از ساکنان مناطق اطراف این دریاچه اثر منفی خواهد گذاشت. ابعاد وسیع بحران خشک‌شدن دریاچه ارومیه این مسئله زیست‌محیطی را به یک بحران ملی تبدیل کرده است چنانچه حل این بحران از شعارهای حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بود. با این‌حال مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند وزرای دولت برای حل این بحران به ستاد احیای دریاچه کمک نمی‌کنند و حتی برخی معتقدند احیا نشدن دریاچه به دلیل نبود «اراده سیاسی» است. سدسازی بی‌رویه بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه اصلی‌ترین دلیل خشکی آن محسوب می‌شود. بر اساس برخی آمار سطح این دریاچه در سال گذشته ۲۲.۹۱ کیلومترمربع کاهش پیدا کرده است که از برنامه احیا بسیار عقب‌تر است.

همچنین بخوانید:  افزایش۳۵میلیارد مترمکعبی مصرف آب با اجرای برنامه ششم توسعه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗