skip to Main Content
بدون حل مشکل فقر، دستگیری کودکان کار راه به جایی نمی‌برد
جامعه کیوسک

بدون حل مشکل فقر، دستگیری کودکان کار راه به جایی نمی‌برد

دستگیری کودکان کار با وجود همه انتقادها همچنان ادامه دارد و وزارت کشور هم اعلام کرده که این طرح «به هیچ‌وجه» متوقف نخواهد شد. در همین رابطه دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفته این طرح «مردود و ناکارآمد» است و تا زماینکه مسئله فقر حل نشود اینگونه طرح‌ها راه به جایی نمی‌برد.

به گفته مظفر الوندی موضوع و زیربنای اصلی پدیده کودکان کار، بحث اقتصادی است و مسئله اصلی این است که این کودکان در پی رفع نیاز اقتصادی خانواده‌اند. در بسیاری از موارد بحث‌های باند یا مافیا درباره این کودکان وجود ندارد، شاید درصد کمی از کودکان اسیر باندها شوند، اما باز هم این کودک قربانی است.

بر اساس گفته‌های الوندی  گاهی در یک خانواده هشت نفره دو کودک مجبور به کار کردن می‌شود و خانواده از همین طریق امرار معاش می‌کند، اینکه بگوییم همه کودکان باندی و مافیایی‌اند، درست نیست.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک این مرجع به دنبال آن است که نگاه حمایتی به کودک را تغییر دهد و «نگاه حق‌مدارانه به کودک» را جایگزین آن کند، در این تعریف کودک حق دارد و تنها با کودک رفتار حمایتی نمی‌شود.

دستگیری کودکان کار بارها از طرف فعالان حقوق کودک و حتی برخی مسئولان هم از آن انتقاد کرده‌اند با اینحال اجرای این طرح همچنان ادامه دارد. منتقدان این طرح معتقدند این کار فقط برای پاک‌کردن صورت مسئله و خارج‌کردن کودکان کار از دید شهروندان است.

 

همچنین بخوانید:  کسی کاری نکرده...
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗