skip to Main Content
دستگیری کودکان کار و خیابان «به هیچ‌وجه» متوقف نمی‌شود
جامعه کیوسک

دستگیری کودکان کار و خیابان «به هیچ‌وجه» متوقف نمی‌شود

با اینکه بیش از ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌ها، پژوهشگران، مددکاران اجتماعی، وکلا و حقوقدانان، روزنامه نگاران، فعالان حقوق کودکان و فعالان مدنی در نامه‌ای سرگشاده‌ای توقف طرح «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان» را برای همیشه خواستار شده‌اند با این‌حال معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفته این طرح به هیچ وجه متوقف نشده و نخواهد شد.

به گفته رضا محبوبی حرفی که درباره توقف طرح گفته می‌شود، شاید در ظاهر حرفی قشنگ و درستی باشد، اما امکانپذیر نیست؛ ما کی می‌توانیم زمینه‌های این مشکل را حل کنیم؟ زمانی که فقر را ریشه کن کنیم و  اشتغال فراگیر و گسترده‌ای داشته باشیم، بنابرین اینکه بگوییم اول برویم مسائل ریشه‌ای را حل کنیم و به جای برخود با معلول، علت‌ها را ریشه‌یابی کنیم درست نیست. هرچند روی کاغذ درست است، اما در عمل امکانپذیر نیست.

او در ادامه اضافه کرده تا روز قبل از اجرای طرح گفته می‌شود سر چهار راه چه خبر است و امنیت اجتماعی خدشه‌دار  شده اما وقتی تدبیری اندیشیده می‌شود، می‌گویند چرا این برخوردها انجام می‌شود؟ این موضوع یک جور بهانه‌جویی  و برخورد ناصادقانه با مساله است.

محجوبی مدعی شده وزارت کشور مصر بوده که اصول و ضوابطِ کارِ درست مراعات شود و هرگز نباید به بهانه جمع‌آوری، حریم خصوصی و حقوق اولیه این افراد مخدوش شود. رعایت حقوق این کودکان با همراهی مددکاران، پیش‌بینی فضای مناسب و به کارگیری ساز و کارهایی برای نیاز درمانی فراهم شده است. البته ممکن است در گوشه و کنار موردی باشد که از استانداردها تبعیت نشده باشد که اگر اشکال به این بخش است وزارت کشور آن را می‌پذیرد.

همچنین بخوانید:  «نمی‌خواهم مدرسه بروم، هیچوقت نرفته‌ام»

طرح‌هایی از قبیل دستگیری کودکان کار هر از چند گاهی اجرا می‌شوند اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها تا امروز نتیجه‌بخش نبوده است. بسیاری معتقدند هدف از اجرای اینگونه طرح‌ها پاک‌کردن ظاهر شهرها از معضلات است و مسئولان در پی حل ریشه‌ای مشکل نیستند. به اعتقاد فعالان حقوق کودک با اجرای این طرح‌ها خطر کوچ کودکان کار از خیابان‌ها به کارگاه‌های زیرزمینی وجود دارد. اواسط مهرماه مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه از توافق برای توقف این طرح خبر داده بود اما همچنان وزارت کشور بر اجرای این طرح اصرار دارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗