skip to Main Content
۸۰درصد نابینایان ایران بیکارند
جامعه کیوسک

۸۰درصد نابینایان ایران بیکارند

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفته ۸۰درصد نابینایان در کشور بیکارند ضمن اینکه نابینایان با مشکلات زیادی برای رفت و آمد مواجه‌اند چراکه معابر و اماکن برای استفاده آنها مناسب‌سازی نشده است.

حسین نحوی‌نژاد در نشست خبری به مناسب روز جهانی عصای سفید اضافه کرده ۱۵۰ هزار فرد کم‌بینا و نابینا در ایران زندگی می‌کنند که ۳۰ هزار نفر آنها نابینای شدیدند.

به گفته نحوی‌نژاد در حال حاضر فقط ۳۰ درصد اماکن و معابر مناسب‌سازی شده‌اند. از طرفی دیگه مشکلی که برای استخدام افراد نابینا وجود دارد، این است که مصاحبه‌های سختی برای آنها در نظر گرفته می‌شود تا امکان استخدام آنها نباشد؛ بنابراین بسیاری از نابینایانی که دارای تحصیلات بالا نیز هستند، در حال حاضر شغلی ندارند.

او درباره مصوبه مجلس مبنی منع نابینایان از نامزدی برای نمایندگی مجلس هم گفته این مصوبه خلاف قانون بین‌المللی است و چنانچه این مصوبه حذف شود، معلولان می‌توانند در مجلس نماینده‌ای برای خود در جهت احقاق حقوقشان داشته باشند.

سال گذشته مجلس امکان نمایندگی را برای نابینایان از قانون حذف کرد. علی صابری، نماینده دوره چهارم شورای شهر تهران این کار را خنده‌دار توصیف کرده بود. با وجود شعارهایی که درباره حقوق معلولان گفته می‌شود همچنان نرخ بیکاری بین افراد معلول بسیار بالاست و سه تا پنج درصد بیکاری هر منطقه به افراد معلول اختصاص دارد که این رقم در زنان معلول دو برابر مردان است.

همچنین بخوانید:  تخریب تنها اردوگاه معلولان در پی دستور ابراهیم رئیسی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗