skip to Main Content
بیانیۀ تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور در اعتراض به لایحۀ بودجه ۹۸
جامعه کیوسک

بیانیۀ تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور در اعتراض به لایحۀ بودجه ۹۸

بیش از چهل تشکل و سازمان مردم‌نهاد مرتبط با امور معلولان بیانیه‌ای در اعتراض به لایحۀ بودجۀ سال ۹۸ تنظیم و امضا کردند. موضوع مورد اعتراض عدم پیش‌بینی و تخصیص اعتبارات اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحۀ بودجۀ سال آینده است.

بحث ضرورت تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان از دهۀ هشتاد آغاز شد و سرانجام پس از سالها تلاش سازمان‌های معلولان، این قانون در اردیبهشت امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اما شادی جامعۀ معلولان و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط پس از تصویب این قانون دیری نپایید.

انتظار آن بود که سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های اجرایی در تدوین بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات لازم را برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی نمایند و سازمان برنامه‌ و بودجه هم در جمع‌بندی و تلفیق آن توجه ویژه لحاظ کند.

پیش از این، در مهر ماه امسال موضوع بودجۀ مورد انتظار برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان به دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه تدوین و ارائه شده بود. همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آبان امسال طی نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار پیش‌بینی اعتبار و تخصیص بودجه برای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان شده بود. سازمان بهزیستی کشور بودجه ۱۲۵ هزار میلیارد ریالی برای اجرای قانون پیش‌بینی نموده و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است.

این پیش‌بینی سازمان بهزیستی کشور، مورد بی‌توجهی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و طبق لایحۀ تنظیم شده برای بودجۀ سال آینده، کارشناسان این سازمان فقط درصدی نسبت به قبل، مطابق سنوات گذشته، بودجه سازمان بهزیستی کشور را افزایش داده‌اند.

همچنین بخوانید:  مرد با فرهنگ در شکم کروکودیل

در بیانیۀ اعتراضی سازمانهای مرتبط با امور معلولان آمده است: «از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست داریم همان‌طور که در تصویب قانون همت گماشتند، در بررسی بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، به بودجه و اعتبارات حوزه معلولان نیز توجه ویژه مبذول فرمایند. سمن‌ها، گروه‌ها و افراد دارای معلولیت سراسر کشور ضمن انتقاد شدید نسبت به رویه نامناسب سازمان برنامه و بودجه، خواستار تجدید نظر در پیش‌بینی بودجه و پذیرش پیش‌بینی اعتبارات سال ۱۳۹۸ حوزه معلولان و دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان بهزیستی کشور می‌باشند. بدیهی است در صورت عدم توجه و پیش‌بینی بودجه مورد نیاز قانون حمایت از حقوق معلولان، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین جاری کشور حق اعتراضات سراسری را برای خود محفوظ می‌دانیم».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗