skip to Main Content
نگرانی از کاهش ۲۰سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه
جامعه زمین کیوسک

نگرانی از کاهش ۲۰سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه

مسئول واحد سیاستگذاری دفترتلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته تراز دریاچه ارومیه در شهریورماه امسال ۲۰ سانتی‌متر کمتر از سال گذشته بود که موضوع نگران‌کننده‌ای است چون قرار بود هر سال روند تراز مثبت باشد و تراز امسال نسبت به سال قبل کمتر است.

علی حاجی‌مرادی همچنین گفته در سال ۹۲ که عملیات احیای دریاچه ارومیه شروع شد تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال ۸۸، ۱۳۰ سانتی‌متر پایین‌تر بود این درحالی بود که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲، متوسط بارش حوضه دریاچه ارومیه ۳۳۰ میلی‌متر بود اما امسال نسبت به سال ۹۲، تراز دریاچه ارومیه تنها ۱۰ سانتی‌متر پایین‌تر است .

به گفته او اگر تمامی برنامه‌های طرح نجات دریاچه ارومیه به طور کامل  پیش می‌رفت اکنون در پایان سال آبی ٩۶-١٣٩۵ تراز دریاچه ارومیه ۴۰ سانتی‌متر بیشتر از سال ١٣٩٣ قرار می‌گرفت. در حال حاضر که در پایان سال آبی قرارداریم با تراز مدنظر  ٢٠سانتی متر فاصله وجود دارد.

احیای دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ از شعارهای اصلی دولت حسن روحانی بود اما سال گذشته عیسی کلانتری که آن زمان مجری کارگروه ملی نجات احیای دریاچه ارومیه گفته بود این هدف به دلیل پرداخت نشدن بودجه‌ لازم، طبق برنامه محقق نخواهد شد. همچنین در این سال‌ها نبود اعتبار کافی و نرسیدن بودجه ۶۷۰ میلیارد تومانی که دولت وعده داده بود باعث شد تعدادی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه متوقف شوند. خشک‌شدن دریاچه ارومیه می‌تواند به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شود.

 

همچنین بخوانید:  واگذاری مدرسه دولتی به بانک خصوصی برای ساخت هتل ۲۴ طبقه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗