skip to Main Content
وجود کودکان مطلقه ۱۵ساله در کشور
جامعه کیوسک

وجود کودکان مطلقه ۱۵ساله در کشور

رئیس فراکسیون زنان مجلس از تلاش برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ سال خبر داده است. به گفته پروانه سلحشوری روند طولانی و فرسایشی بروکراسی در کشور، یکی از دلایل اصلی تاخیر در حصول نتیجه در این مورد است.

این نماینده مجلس همچنین گفته در این مقوله، از یک طرف ازدواج کودکان برای عده‌ای مثل ما، مسئله و اشکال است و از طرفی دیگر، برای عده‌ای یک امر واجب تلقی می‌شود و ممکن است نه تنها این کار را ازدواج کودک ندانند که حتی بر این باور و عقیده باشند که این امر در واقع ازدواج دختری است که به سن شرعی رسیده است و ازدواج در چنین سنی، باید در قانون لحاظ شود.

به گفته او در این رابطه با علما صحبت شده و برخی از آنها هم نظر مثبتی در این‌باره داشته‌اند. سلحشوری همچنین از وجود کودکان مطلقه ۱۵ساله در کشور خبر داده و گفته د ر برخی مناطق هم فقر عاملی است که خانواده را مجبور می‌کند به ازدواج دخترشان در سن پایین، تن بدهند.

مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران پیشتر گفته بود تعداد ازدواج کودکان در حال افزایش است به طوری که سال ۹۴نسبت به سال قبل‌تر، آمار ازدواج کودکان در ایران  ۱۰هزار نفر بیشتر شده و به مراتب طلاق در سن ۱۰ تا ۱۸ سالگی در کشور هم بیشتر شده است. حداقل سن ازدواج در ایران برای پسرها ۱۵ و برای دختران ۱۳ سال است، این در حالی است که فعالان حقوق کودک خواستار افزایش این سن به ۱۸ سالند.

همچنین بخوانید:  در دفاع از طبقه متوسط

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗