skip to Main Content
پرداخت نیمی از حقوق قانونی به زنان شاغل در بازار کار غیررسمی
جامعه کیوسک

پرداخت نیمی از حقوق قانونی به زنان شاغل در بازار کار غیررسمی

عضو فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از اینکه زنان شاغل در بازار کار غیررسمی با نیمی از حقوق قانونی در کارگاه‌ها مشغول به کارند. با وجود اینکه نظارت بر پرداخت حداقل حقوق کار از طرف کارفرما به کارگران برعهده دولت و وزارت کار است با این حال طیبه سیاوشی از خانه کارگر و انجمن‌های صنفی خواسته مانع تضییع حقوق زنان کارگر شوند.

سیاوشی همچنین گفته در این بحران بیکاری و وضعیت نامناسب اشتغال «قانونی که بتوانند این زنان را به‌طور کامل حمایت نکند وجود ندارد» و باید در این‌باره «با کارفرمایان مذاکره و به نتیجه رسید.»

به گفته او این زنان برای تامین معیشت حتی به سخت‌ترین مشاغل هم تن می‌دهند اما حقوق آنها متعارف و قانونی نیست و در واقع به دلیل اینکه زنان نیروی کار ارزانی‌اند و قوانین مناسبی برای حمایت از آنها وجود ندارد به آنها ظلم زیادی در بازار کار غیررسمی می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین گفته این زنان از مزایای بیمه برخوردار نیستند و به‌رغم وجود صنف‌های کارگری فعال در کشور اما یک صنف کارگری قوی وجود ندارد که از حقوق این زنان در مقابل دولت و کارفرماها دفاع کند.

به طور کلی زنان در ایران چندین برابر مردان به شغل‌هایی با درآمد پایین تن می‌دهند که به علت فقر و ناچاری است. برخی زنان با حقوق‌های بسیار پایین و حتی با حقوق ماهیانه ۱۵۰هزار تومان در بازار غیررسمی به کارگمارده می‌شوند و تقریبا هیچ نهاد نظارتی هم بر این موضوع نظارت نمی‌کند.

همچنین بخوانید:  چرا آمار مرگِ کارگران متفاوت است؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗