skip to Main Content
معاون وزیر بهداشت: یک جریان پشت تجارت پرسود دخانیات وجود دارد
اقتصاد کیوسک

معاون وزیر بهداشت: یک جریان پشت تجارت پرسود دخانیات وجود دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از همکاری‌نکردن دستگاه‌های مختلف در زمینه کاهش مصرف دخانیات در کشور، گفته وقتی صنعت دخانیات تلاش می‌کند که عرضه را زیاد کند و تجار نیز سعی می‌کنند که واردات را افزایش دهند و کسانی که مرزها را کنترل می‌کنند نیز همکاری نمی‌کنند، وزارت بهداشت به تنهایی موفق نمی‌شود.

به گفته علی‌اکبر سیاری میزان مالیات بر دخانیات تولید داخل بسیار کمتر از نمونه وارداتی آن است و به همین دلیل صنعت دخانیات تلاش می‌کند که سیگار وارداتی را در داخل مونتاژ کند و آن را تولید داخل نشان دهند. با این کار دولت از مالیات محروم و جلوی سیاست مبارزه با افزایش مصرف دخانیات هم گرفته می‌شود.

او همچنین اضافه کرده حاشیه سود این صنعت بالاست و تجار، تولید کننده و وارد‌کننده آن همه یک گروه‌اند. جریانی پشت این کار است.

بیش از ۵میلیون نفر در ایران سیگار می‌کشند و سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می‌کنند. معاون وزیر بهداشت گفته  ۳۰درصد سیگار مصرفی در داخل قاچاق می‌شود که ارزش آن حدود یک میلیارد است. در حالیکه دولت مدعی است میزان قاچاق از ۲۵ میلیارد به ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده بنابراین همچنان یک‌دوازدهم کالای قاچاق ورودی به کشور را سیگار تشکیل می‌دهد. پیشتر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفته بود واردکنندگان کالای قاچاق معدود و مشخص‌اند و برخی از آنها هم مورد اعتماد دستگاه‌ها هستند.

 

همچنین بخوانید:  ورود ۶کانتینر پوشاک قاچاق به کشور در هر ساعت
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗