skip to Main Content
سود بانکی پرداخت‌شده در سال ۹۴معادل دستمزد۱۱میلیون کارگر
اقتصاد کیوسک

سود بانکی پرداخت‌شده در سال ۹۴معادل دستمزد۱۱میلیون کارگر

فرشاد مومنی، اقتصاددان گفته کشور با ابعاد بی‌سابقه‌ای از انواع نابرابری‌ها مواجه است و وقتی همگان در هر محفلی از وجود فساد در کشور صحبت می‌کنند یعنی فساد از قباحت افتاده است.

به گفته او وقتی دست‌اندرکاران حکومتی صحبت از فساد سیسیتمی می‌کنند یعنی با رشد سرطانی این پدیده مواجه‌ایم و وقتی پدیده‌ای رشد سرطانی داشته باشد برخوردهای انفرادی و شخصی کفایت نمی‌کند و کشور در حال سقوط است.

به اعتقاد برای حل مشکل فساد راه‌حل ملی نیاز است و برای اینکه چنین راه‌حلی پدید آید باید از نقطه عطف آغاز برنامه تعدیل ساختاری در ایران شروع کرد که آرایش قوا و جهت‌گیری‌ها به گونه‌ای بود که عامه مردم و تولیدکنندگان این نظام بهره‌ای از توزیع منابع نمی‌بردند و بیشتر طیف غیرمولدها یعنی کسانی که رباخوار و رانتی هستند برخورداری‌های غیرعادی پیدا کرد‌ه‌اند.

او همچنین گفته نرخ بهره در بازار پول در ایران طی ۱۰ سال گذشته بین ۳ تا ۵ برابر میانگین جهانی بوده است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی سود سالانه پرداخت شده در سال ۹۴ معادل دستمزد ۱۱ میلیون کارگری است که بر اساس استاندارد حداقل دستمزد کار می‌کنند.

به گفته او زمانی که روحانی در سال ۹۲ بر سرکار آمد به او پنج مجرای کلیدی درباره مبارزه با فساد از طرف اقتصاددانان اعلام شد که اگر مورد توجه واقع می‌شد به طرز حیرت‌انگیزی از فساد پیشگیری شده و ۷۵ درصد فساد در ایران از بین می‌رفت.

پیشتر معاون اول رئیس‌ دولت گفته بود میدان فساد مثل موریانه در سطوح مختلف نظام رخنه کرده است. احمد توکلی نماینده پیشین مجلس هم گفته فسادها زیاد، شبکه‌ای و سیستماتیک شده‌اند. ماجرای فیش‌های نجومی و املاک نجومی از تازه‌ترین نمونه‌های فساد در داخل کشور است.

همچنین بخوانید:  ردپای پلاستیک در آلودگی هوای دهلی

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗