skip to Main Content
اسرائیل مجسمه یادبود غسان کنفانی را به زیر کشید
سیاست کیوسک

اسرائیل مجسمه یادبود غسان کنفانی را به زیر کشید

چندی پیش شهروندان فلسطینی مجسمه‌ای را به منظور بزرگداشت نام و یاد غسان کنفانی، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور فلسطینی و یکی از اعضای جنبش آزادی فلسطین در گورستانی در شهر عکا(محل تولد نویسنده) در استان شمالی اسرائیل بنا کردند. پس از گذشت مدت کوتاهی از نصب این بنای یادبود، وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی با افزایش فشار از اوقاف محلی شهر عکا درخواست کرد تا هرچه زودتر این مجسمه را امحا کنند.

آریه درعی، وزیر داخلی اسرائیل، هفته گذشته در پیامی در این باره مدعی شد «ما اجازه نصب هیچ یادبودی را در این شهر برای بزرگداشت تروریست‌ها نمی‌دهیم.»

احمد اوده، یکی از اعضای فلسطینی شورای شهر عکا اذعان کرد که غسان کنفانی نماد و سمیل همه مردم فلسطین بود و تصمیم اسرائیل را مبنی بر برداشتن این بنای یادبود به شدت محکوم و اشاره کرد که حتی پیکر بی‌جان غسان کنفانی موجب ترس اسرائیل می‌شود.

یکی از اعضای خانواده غسان کنفانی گفت که این مجسمه قرار است به باغ یکی از خویشاوندان این نویسنده فلسطینی در شهر عکا منتقل شود.

غسان کنفانی، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی در سال ۱۹۳۶ در شهر عکا متولد شد و  در سال ۱۹۴۸ به دلیل جنگ میان اعراب و اسرائیل به همراه خانواده خود محبور به مهاجرت دسته‌جمعی به همراه هزاران فلسطینی‌ دیگر شد و بعد از اقامت در چندین کشور عربی در نهایت در سوریه سکنی گزید. کنفانی در سال ۱۹۷۲ میلادی در بیروت در حادثه تروریستی موساد اسرائیل همراه خواهرزاده‌اش در یک ماشین بمب‌گذاری شده ترور شد. کنفانی که نامش با ادبیات مقاومت گره خورده، در آثارش مفاهیم عمیق و ژرفی را درباره فرهنگ عربی و آلام مردم فلسطین به تصویر می‌کشید.

همچنین بخوانید:  نگاهی تاریخی به ریشه‌های جنبش بایکوت

عکا، شهری تاریخی با ترکیب جمعیت مختلط از مسلمانان فلسطین، مسیحی، یهودی و بهایی بود؛ اما حدود ۷۵ درصد از جمعیت آن در طی جنگ تحمیلی از سوی اسرائیل مجبور به مهاجرت شدند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗