skip to Main Content
از هر ١٠ نفر فقیر در جهان ۶ نفر زنند
جامعه کیوسک

از هر ١٠ نفر فقیر در جهان ۶ نفر زنند

با وجود بسیاری از توافقنامه‌های بین‌المللی که برابری حقوق انسان‌ها تاکید دارد، هنوز زنان نسبت به مردان فقیرتر و دارای تحصیلات پایین‌ترند. همچنین زنان دسترسی کمتری به مالکیت، اعتبار، آموزش و اشتغال دارند و آنها به مراتب کمتر از مردان از نظر سیاسی فعال و بیشتر از آنها قربانی خشونتند.

صندوق جمعیت سازمان ملل اعلام کرده از هر ١٠ نفر فقیر در جهان ۶ نفر زنند. نابرابری‌های اقتصادی همچنان باقی می‌ماند چراکه بسیاری از کارهای بدون مزد در خانواده‌ها و جوامع بر دوش زنان است، و زنان همچنان تحت تبعیض در عرصه اقتصادی قرار می‌گیرند.

همچمنین در سطح جهانی مردان بیشتر از زنان قدرت سیاسی و حقوقی را در دست دارند و تنها ٢٢‌درصد از نمایندگان مجلس کشورهای مختلف جهان زن هستند و قوانین علیه خشونت خانگی اغلب به نمایندگی از زنان اعمال نمی‌شود.

حدود دوسوم از بزرگسالان بی‌سواد جهان را هم زنان تشکیل می‌دهند. به اضافه این‌که دلایل اجتماعی و روانی نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان نسبت به مشکلات بهداشت باروری آسیب پذیر هستند. در مجموع، عوارض بارداری و یا زایمان دومین عامل مرگ زنان در دوره باروری است.

برابری جنسیتی مستلزم توانمندسازی زنان با تأکید بر شناخت و جبران نابرابری قدرت و دادن استقلال بیشتر به زنان برای مدیریت زندگی خود است. نقش‌هایی که زنان و مردان در جامعه برعهده می‌گیرند، به صورت بیولوژیکی به آنها داده نشده است؛ بلکه این نقش‌های اجتماعی، در حال تغییر و تغییرپذیرند و اغلب این نقش‌پذیری توسط فرهنگ، مذهب و در زمان و مکان تغییر می‌کند.

برابری جنسیتی تنها زمانی به دست می‌آید که زنان و مردان فرصت برابری در همه حقوق و وظایف زندگیشان و تقسیم برابر در توزیع قدرت و نفوذ و فرصت‌های برابر برای استقلال مالی، آموزش و پرورش و تحقق آرزوهای شخصی خود داشته باشند.

همچنین بخوانید:  کارگران از ترس اخراج‌شدن به ناامنی کارگاه اعتراض نمی‌کنند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗