skip to Main Content
عوارض آلایندگی نفت سه برابر کل بودجه عمرانی خوزستان
زمین کیوسک

عوارض آلایندگی نفت سه برابر کل بودجه عمرانی خوزستان

عوارض آلایندگی نفت معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است اما پرداخت نمی‌شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اعلام این خبر گفته خوزستان از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را دارد و مشکلات متعدد زیست محیطی سبب شده در سال گذشته رتبه اول مهاجرت در کشور را نیز به خود اختصاص دهد.

«رودخانه کارون به علت سرازیر شدن زهکش‌های کشاورزی، فاضلاب شهری و حنی پساب‌های صنعتی بسیار آلوده شده است. به علت برداشت‌های بی‌رویه از تالاب‌ها چه از سرشاخه چه از پایین دست، بخش زیادی از تالاب‌های خوزستان خشک شده و به منشا ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است». طبق گفته‌های مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، افزایش چشمگیر مشکلات ناشی از بیماری های تنفسی و آسم تنها یکی از مشکلات ناشی از شرایط وخیم زیست محیطی در این استان است.
او همچنین از افزایش دمای هوای خوزستان در سال‌های اخیر خبر داده و یکی از دلایل اصلی آن را خشک شدن تالاب‌های این استان دانسته است؛ «در چند سال اخیر به راحتی و به مدت طولانی دمای ۵۲ و ۵۳ و حتی ۵۵ درجه را تجربه کردیم، در صورتی که حتی در بستان در بدترین حالت دمای هوا ۴۵ درجه بود».
لاهیجان‌زاده به آلایندگی صنایع اشاره کرده و گفته عوارضی که بابت آن از صنایع دریافت می‌شود، بجای اینکه در اختیار سازمان محیط زیست قرار بگیرد به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود؛ «اگر همین عوارض سالانه آلایندگی صنایع را به ما بدهند دیگر هیچ چیزی نمی‌خواهیم. در سال ۹۰ یک درصد عوارض آلایندگی نفت معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود در حالیکه کل بودجه عمرانی استان ۵۰۰ میلیارد تومان است، یعنی هر سال سه برابر بودجه عمرانی خوزستان بابت عوارض آلایندگی باید پرداخت شود که نمی‌شود.»

همچنین بخوانید:  اولین طرح انتقال آب ایده هاشمی رفسنجانی بود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗