skip to Main Content
یک‌میلیون نفر در سیستان و بلوچستان شبکه آب ندارند
کیوسک

یک‌میلیون نفر در سیستان و بلوچستان شبکه آب ندارند

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: «متأسفانه طی ۱۱ ماه گذشته، استان‌ سیستان و بلوچستان ۷۴ درصد کمبود بارش را داشت و در صدر استان‌های کم‌بارش قرار گرفت».

عبدالرحمان شهنوازی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: «خشکسالی‌های بی‌سابقه سیستان و بلوچستان امسال به اوج خود رسیده و هم‌اکنون ۱۰۰ درصد مساحت سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی از درجه‌های خیلی شدید، شدید و متوسط شده است».

سیستان و بلوچستان درحالی کم‌بارش‌ترین و خشک‌ترین استان ایران است که حداقل یک‌میلیون نفر از جمعیت این استان عمدتاً در روستاها فاقد شبکه آب هستند و نیازهایشان از برکه‌ها و گودال‌هایی تأمین می‌شود که به‌شدت وابسته به بارش‌ است.

شاخص دسترسی به شبکه آب در سیستان و بلوچستان ۷۰ است و در روستاها ۴۶ درصد؛ این‌درحالی است که به بنا به آمار‌های وزارت نیرو، میانگین شاخص دسترسی به شبکه آب میان ۳۱ استان ایران ۹۰ درصد و فقط در روستاها ۷۰ است که سیستان و بلوچستان اختلافات فاحشی دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان می‌گوید: «۵۱ درصد جمعیت ۲ میلیون و ۷۷۵ هزارنفری سیستان و بلوچستان در روستاها زندگی می‌کنند، این استان ۵۵۹۴ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که تنها حدود ۲هزار و ۵۷۰ روستا به شبکه آبرسانی مداوم متصل‌اند و بقیه، بیش از ۳هزار روستا، یا به‌صورت سقایی و تانکری آبرسانی می‌شوند و یا از همین سهمیه سقایی هم محروم‌اند».

همچنین بخوانید:  برگزاری شب حسین شهیدی در خیابان ویلا
یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗