skip to Main Content
صادرات نمایشی سیب به بیابان‌های عراق
اقتصاد کیوسک

صادرات نمایشی سیب به بیابان‌های عراق

محموله‌های بزرگ سیب ایران در دریا گم یا در بیابان‌های عراق رها می‌شوند. چند وقتی است وزارت کشاورزی طرح ویژه‌ای را به اجرا درآورده است تا میوه مازاد بازار داخلی را به بازار جهانی عرضه کند. براساس این طرح تازه، واردکنندگان موز می‌توانند در ازای صادرات سیب تخفیف ویژه بگیرند و موز را ارزان‌تر از سایر تاجران وارد کنند اما آنان برای دورزدن قوانین و گرفتن تشویق‌های تعرفه‌ای صادرات صوری انجام می‌دهند.

ملکی فرمانده انتظامی هرمزگان اعلام کرده که یک باند ۵نفره صادرات صوری سیب متلاشی شده است. به گفته او، این باند با سندسازی فرآیند صادرات صوری کالا را طی کرده و بدون صادرات واقعی کالا از مزایای صادرات ازجمله جوایز صادراتی، ارز دولتی، کاهش عوارض واردات کالا، گرفتن تسهیلات بانکی استفاده می‌کردند.

فروردین امسال بود که دولت تصویب کرد، تعرفه واردات موز از ۴‌درصد به ۲۶‌درصد افزایش پیدا کند و واردکنندگان ملزم شوند به ازای واردات هر یک کیلوگرم موز، یک و نیم کیلوگرم سیب صادر کنند. بر همین اساس برخی از صادرکنندگان سیب‌های درجه ٣ و زیر درختی را با قیمت پایینی که دربرخی موارد به کمتر از ٢٠٠تومان هم می‌رسد را خریداری کرده و آنها را صادر می‌کنند تا بتوانند مجوز واردات موز را دریافت کنند. درحال حاضر بازار خریدوفروش مجوز موز هم داغ شده و درآمد کلانی برای  صادرکنندگان صوری داشته است.

همچنین بخوانید:  در همه استان‌های کشور مدرسه اوتیسم راه‌اندازی می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗