skip to Main Content
اعتراف صندوق بین المللی پول به ناکارآمدی سیاست های نئولیبرال
اقتصاد سیاست کیوسک

نئولیبرالیسم در بوته نقد

اعتراف صندوق بین المللی پول به ناکارآمدی سیاست های نئولیبرال

سه تن از اقتصاددانان ارشد صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) در یادداشتی کم سابقه به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال توصیه شده توسط آی‌ام‌اف پرداخته‌اند.

جاناتان اوستری، پراکاش لانگانی و دیوید فورچری در یادداشت خود از سیاست‌های نئولیبرال به دلیل افزایش بی‌عدالتی اجتماعی و زمینه‌سازی بی‌ثباتی سیاسی انتقاد کرده‌اند. استفاده سه تن از برجسته‌ترین اقتصاددانان آی‌ام‌اف از اصطلاح «نئولیبرالیسم» که به‌طور معمول از طرف منتقدان چپگرای این سیاست‌ها استفاده می‌شود، کم سابقه است و حکایت از عمق نارضایتی بخشی از بدنه آی‌ام‌اف از جهت‌گیری‌های گذشته صندوق در رشد و تعمیق نئولیبرالیسم دارد. در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم صندوق بین‌المللی پول به عنوان پرچمدار آزادسازی حداکثری اقتصادی عمل کرده است. سیاست‌های توصیه شده توسط آی‌ام‌اف به‌طور معمول شامل خصوصی‌سازی گسترده، حذف یارانه، کاهش و حذف کنترل سرمایه و انضباط بودجه‌ای تحت عنوان سیاست‌های نئولیبرال شناخته می‌شوند.

گفتنی است که در هفته‌های اخیر گروهی از جانب صندوق بین‌المللی پول با مقامات ارشد دولت ایران ملاقات داشته و خواهان سرعت‌گیری اصلاحات ساختاری از جمله خصوصی‌سازی و کاهش کنترل سرمایه شده‌اند.

همچنین بخوانید:  دست‌فروشی جرم نیست؛ شغل ماست
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗