skip to Main Content
می گویند از زاهدان بترسید
جامعه

می گویند از زاهدان بترسید

حمل آزاد اسلحه، قاچاق انواع مواد مخدر، بمب‌گذاری معابر، خفتگیریِ جاده‌ها، آزار و اذیت غریبه‌ها، دزدی، خشونت علیه زنان، حضور نظامی و شبه‌نظامی طالبان، درگیری‌های مسلحانۀ خیابانی، سرزمین اشباح، حضور حداکثری در صف خرید شیشه و خلاصه در یک کلام، «تگزاس» تصویری است که اکثر ما از زاهدان و یا به عبارت کلی‌تر، سیستان و بلوچستان می‌شناسیم.

اما روی دیگر سکه تصویری است که مردم زاهدان از شهرشان می‎شناسند. تصویری که یکسره سیاه نیست و مانند همۀ شهرها، رنگ‌های متنوعی دارد. از سبزها و آبی‌های نما و در و پنجرۀ خانه‌های شهر، تا قرمز و زردِ لباس‌ها و چادرهای زنان بلوچ و تا خورشیدی که مانند همۀ شهرها، رنگ نارنجی‌اش را به زاهدان نیز می‌پاشد.

باب اول: اگر امن است، پس چرا من چنین فکری نمی‌کنم؟

به غیر از مشاهدات عینی، آمار و ارقام رسمی هم سیستان و بلوچستان را هجدهمین استان ناامن کشور در سال گذشته معرفی می‌کند و وضعیت امنیت را در آن به مراتب از شهرهایی مثل تهران و مشهد و … بهتر می‌داند. معیارهای این آمار به گفتۀ آقای جهان‌تیغ، کارشناس ارشد امنیت ملی، از این قبیل است: دزدی، سرقت مسلحانه، قتل، تجاوز به عنف و … . علاوه بر این، آماری که در سال ۸۳ از تعداد پرونده‌های تشکیل شده در حوزۀ استحفاظی نیروی انتظامی با موضوعاتی مثل قتل عمد، قتل غیرعمد، ضرب و جرح و صدمه، تهدید و … در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است، نشان می‌دهد سهم این استان از آمار موارد ذکر شده در سطح کشور بسیار کمتر از نسبت جمعیتی استان به کل کشور است.[۱]

قبل از اینکه به زاهدان برویم، با افراد زیادی دربارۀ سفر به زاهدان صحبت می‌کردیم. تقریباً همه‌شان نگران حضور ما در آنجا بودند و از چیزهایی می‌گفتند که هیچ‌وقت خودشان ناظرش نبوده‌اند و با واسطه از آنجا شنیده‌اند. چیزهایی مثل گروگان‌گیری یا درگیری‌های مسلحانۀ شبانه یا خالی شدن شهر از ساعت شش بعد از ظهر به بعد. وقتی هم که ما از آمار و ارقامی صحبت می‌کردیم که آنجا را به مراتب از تهران امن‌تر می‌دانست، می‌گفتند به آمارها اعتمادی نیست. یکی از دوستانم به شوخی می‌گفت: «اگر رفتید و زنده برگشتید، من حرفتان را قبول می‌کنم که آنجا امن است».

آمار و ارقام رسمی هم سیستان و بلوچستان را هجدهمین استان ناامن کشور در سال گذشته معرفی می‌کند و وضعیت امنیت را در آن به مراتب از شهرهایی مثل تهران و مشهد و … بهتر می‌داند

واقعیت این است که سیستان و بلوچستان نه‌تنها برای تهرانی‌هایی که دو هزار کیلومتر با آن فاصله دارند ترسناک است، بلکه مردم شهرهایی که به لحاظ جغرافیایی به آن نزدیک‌ترند هم از آن می‌ترسند. ترسی که در گفتگوهایمان با الهه‌، دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان، که اهل بیرجند بود هم از آن صحبت شد. این ترس موجب شده که پس از اعلام نتایج کنکور یک ماهی بین انتخاب دانشگاه آزاد شهر خودشان یا دانشگاه سراسری در زاهدان مردد باشد. بیرجندی که از نظر جغرافیایی یکی از نزدیکترین مراکز استان به زاهدان است. الهه می‌گفت به‌خاطر شایعاتی که قبل از حضورش در زاهدان شنیده بود، دو ماه اول حضورش در این شهر هرگز سوار تاکسی نشده. تا سه ماه هم به بعضی محلات شهر، مثل چهارراه رسولی نمی‌رفته. تا اینکه به مرور ترسش از سوار تاکسی شدن و محله‌های شهر می‌ریزد.

البته اینکه چرا نرخ سفر به این استان بسیار کم است، به غیر از بحثِ «دوری» می‌تواند عوامل متعدد دیگری هم داشته باشد. عدم وجود زیرساخت مناسب حمل‌ونقلی، قرار گرفتن پشت دشت کویر و کویر لوت، نبود زیرساخت مناسب برای جذب گردشگر، توسعه‌نیافتگی بخش صنعت و معدن در استان که تعاملات را با استان‌های مجاور به حداقل رسانده و … عواملی است که در دیده نشدن استان، به‌ویژه برای مرکزنشین‌ها، طی سال‌های گذشته تأثیرگذار بوده است.

قبل از اینکه به زاهدان برویم، با افراد زیادی دربارۀ سفر به زاهدان صحبت می‌کردیم. تقریباً همه‌شان نگران حضور ما در آنجا بودند و از چیزهایی می‌گفتند که هیچ‌وقت خودشان ناظرش نبوده‌اند و با واسطه از آنجا شنیده‌اند.

اما علاوه بر این عوامل، برخی از تصمیمات سیاسی هم تشدیدکنندۀ این دیده‌نشدن‌ها بوده. بومی‌سازی دانشگاه‌ها یکی از این سیاست‌ها است که موجب شده ۹۵ درصد از داوطلبان استان سیستان و بلوچستان در دانشگاه‌های همین استان پذیرفته شوند. با اجرای این سیاست، رفت‌وآمد دانشجویان مناطق مختلف کشور، که می‌توانست موجب ایجاد ارتباط گسترده‌تر و آشنایی سایر ایرانی‌ها با واقعیت‌های استان‌ها و در نتیجه، توسعۀ فرهنگی و اقتصادی شود، متوقف شده است.

اما عامل دیگری به نام «رسانه» مهم‌ترین نقش را در تصویر خوفناکی که  از زاهدان در ذهن ما ایجاد شده ایفا می‌کند. از فیلم‌های سینمایی با بازی جمشید هاشم‌پور گرفته تا خبر دستگیری عبدالمالک ریگی، که دو سه هفته در اسفند ۸۸ تیتر یک اخبار داخلی بود، تاثیر شگرفی در تصویر ذهنی مردم سایر مناطق کشور از سیستان و بلوچستان داشته است.

در رسانه‌های خبری و فضای مجازی تصاویری که از استان به نمایش گذاشته می‌شود، عمدتاً با بزرگنمایی همراه است. در گفت‌وگویی که با مولوی عبدالحمید، امام جمعۀ اهل سنت زاهدان، می‌کنیم می‌گوید: «اگر اینجا گلوله‌ای شلیک شود به منزلۀ این است که یک موشک شلیک شده. جای دیگر گلوله صدایی ندارد ولی اینجا آنقدر بزرگ می‌کنند و بزرگ می‌کنند که همه صدای آن را بشنوند».

همچنین در عملیات‌های عبدالمالک ریگی، سهواً یا تعمداً، پوشش رسانه‌ای اخبار در رسانۀ ملی و مطبوعات سراسری به گونه‌ای بوده که ترس از مردم سیستان و بلوچستان، جایگزین ترس از گروهک عبدالمالک ریگی، که در خاک پاکستان مستقرند، شده است. آقای جهان‌تیغ می‌گوید: «با توجه به مرزی بودن استان، باید پردازش اخبار ضدامنیتی آن به نحوی باشد که آن عامل ناامنی را به عنوان یک تهدید ملی مطرح کند و مقاومت مردم استان را در مقابل آن به عنوان یک حرکت حماسی، مثل حملۀ عراقی‌ها و مقاومت مردم خوزستان. باید نوع پرداختن به اخبار به نحوی باشد که مردم سیستان و بلوچستان را به جای کنار مجرم‌ها قرار دادن، در تقابل با مجرم‌ها قرار بدهد».

عامل «رسانه» مهم‌ترین نقش را در تصویر خوفناکی که  از زاهدان در ذهن ما ایجاد شده ایفا می‌کند. از فیلم‌های سینمایی با بازی جمشید هاشم‌پور گرفته تا خبر دستگیری عبدالمالک ریگی، که دو سه هفته در اسفند ۸۸ تیتر یک اخبار داخلی بود، تاثیر شگرفی در تصویر ذهنی مردم سایر مناطق کشور از سیستان و بلوچستان داشته است.

برای اینکه موضوعی با عنوان «خبر» در رسانه‌ها مطرح شود، باید ویژگی‌هایی داشته باشد. تمامی اتفاقاتی که به مسائل ناامنی مربوط است از بُعدِ «شگفتی» گزینۀ بسیار مناسبی برای خبرگزاری‌ها هستند. از آنجایی هم که این استان ۱۵۰۰ کیلومتر با افغانستان و پاکستان مرز دارد، گاهی درگیری‌هایی مرزی برای حفظ امنیت ملی رخ می‌دهد. از طرفی هم، چون برخلاف استان‌های مرزی دیگری مثل خراسان، خبرهای دیگری از استان مخابره نمی‌شود، معمولاً اخباری که از گذشته در خصوص ناامنی منتشر می‌شود تا زمان زیادی در ذهن مردم سایر استان‌ها اثرگذاری دارد.

همچنین بخوانید:  مرزنشینان سیستان و بلوچستان برای موادغذایی۳۰درصد مالیات می‌دهند

اما در کنار بخش‌های خبری، فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلوزیونی نیز تأثیری جدی در ایجاد تصویر ناامن از این استان داشته است. پیش از انقلاب، فیلم «بلوچ»، به کارگردانی مسعود کیمیایی، از اولین فیلم‌هایی است که تصویری ناامن از این استان به نمایش می‌گذارد. پس از انقلاب و به‌ویژه در دهۀ شصت و هفتاد، که بازار سینمای اکشن پرمخاطب بوده، لوکیشن اکثر این فیلم‌ها سیستان و بلوچستان است. «تاراج»، «دادشاه»، «عقرب»، «آخرین خون»، «قافله»، «چشم عقاب» و «جدال در تاسوکی» از جملۀ این فیلم‌هاست، که داستان اغلبشان قاچاق مواد مخدر یا عتیقه و درگیری‌های مسلحانه است.

با اینکه مسئولین استانی معتقدند این اتفاقاتی که در صدا و سیما و سینمای داخلی رخ داده تعمدی نبوده و در حال حاضر تصاویری که از استان منتشر می‌شود واقعگرایانه است؛ اهالی رسانه معتقدند همان اتفاقات قبلی در قالبی جدید در حال تکرار است. سعید اهل مشهد است و با اینکه زمانی پدرش از ترس حضور در سیستان و بلوچستان خودش را پنج سال زودتر بازخرید کرده، خودش بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه سیستان و بلوچستان هم در زاهدان مانده و کار رسانه‌ای می‌کند. او به ما می‌گوید: «چرا برنامه‌ای که به مواد مخدر و ناامنی اختصاص داشت و چند سال قبل در تلویزیون پخش می‌شد اسمش ۵۴۱ بود که کد پیش‌شمارۀ شهر زاهدان است؟ یا سریال مهدی فخیم‌زاده، که در آن قتل و اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌داد، اسمش ساختمان ۸۵ بود که کد پلاک ماشین‌های زاهدان است؟ بدون شک اینها در ناخودآگاه افراد اثر می‌گذارد».

پس از انقلاب و به‌ویژه در دهۀ شصت و هفتاد، که بازار سینمای اکشن پرمخاطب بوده، لوکیشن اکثر این فیلم‌ها سیستان و بلوچستان است. «تاراج»، «دادشاه»، «عقرب»، «آخرین خون»، «قافله»، «چشم عقاب» و «جدال در تاسوکی» از جملۀ این فیلم‌هاست، که داستان اغلبشان قاچاق مواد مخدر یا عتیقه و درگیری‌های مسلحانه است.

باب دوم: در مصائب نگاه امنیتی

تهران تا زاهدان را قطار حداقل بیست و چهار و حداکثر بیست و هشت ساعته طی می‌کند. ناگزیر می‌شویم با هواپیما به زاهدان برویم. از فرودگاه که به محل اقامتمان در خیابان بزرگمهر، در نزدیکی دانشگاه، می‌رویم، راننده دوربین‌هایی را نشانمان می‌دهد که سر اکثر تقاطع‌های زاهدان نصب شده و علی‌الظاهر قرار است رصدگر وضعیت عبورومرور خودروها باشد. اما به نظر، بیشترین نقشی که دارد این است که دستگاه‌های امنیتی بتوانند کل شهر را زیر نظر داشته باشند. حضور چنین دوربین‌هایی برای کنترل عبورومرور در تنها مرکز استانی که هنوز گاز به آن نرسیده است یک اتفاق طبیعی به شمار نمی‌رود.

زمینی که زاهدان بر روی آن قرار گرفته، برخلاف تهران، شیب زیادی ندارد و کوه مرتفعی هم در اطرافش نیست. هیچ ساختمان بالای هفت طبقه‌ای هم در شهر وجود ندارد. با وجود این، «مسجد مکّی» از معدود نشانه‌های شهر است که از بیشتر جاهای شهر و حتی از فرودگاه به چشم می‌خورد. مسجدی که معماری‌اش شبیه به مسجد ایاصوفیۀ استانبول است و با وجود اینکه هنوز ساختش تکمیل نشده، مسجد و حوزۀ علمیۀ آن مورد استفاده قرار گرفته است. دفتر مولوی عبدالحمید هم در همان حوزۀ علمیۀ کنار مسجد است.

n00030189-t

وقتی از مولوی عبدالحمید می‌پرسیم که چرا با وجود کم‌توجهی دولت به توسعۀ صنعتی استان، از طرف مردم استان تلاشی برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی نشده، می‌گوید: «مسأله‌ای که از گذشته وجود داشته این بوده که استان را امنیتی کرده‌اند و امنیتی کردن استان سبب شده سرمایه‌گذار نتواند با خیال راحت بیاید و در بخش‌های خصوصیِ اینجا سرمایه‌گذاری کند». گویا همان نگاهی که موجب شده مردم سایر استان‌ها نسبت به این استان احساس ناامنی داشته باشند، سرمایه‌دارها را هم از استان فراری داده است.

از تهران و از طریق تلگرام، با چند نفر از دانشجویان شهر ارتباط گرفته‌ایم و سؤالاتی را پیش از سفرمان پرسیده‌ایم. شب اولی که آنجا هستیم، ساعت ده شب، پیاده همراه آنها به خیابانی کنار دانشگاه می‌رویم. کامران، که یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان است، می‌گوید: «این نگاه امنیتی بسیاری از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را در سطح استان متوقف کرده است. برای مثال شرکتی به اسم فراز برج نما، که قرارداد بسته بود تعدادی راهِ روستایی بسازد، پس از شروع پروژه مسئولین امنیتی استان به شرکت گفته‌اند که نمی‌توانید، چون اینجا مباحث امنیتی است. با همین استدلال، اغلب پروژه‌های طرف «زَهَک»، «خاش» و «سراوان» و بعد هم اطراف «میلَک» را ازشان گرفته بودند. شرکت هم، که به‌خاطر این پروژه کلی ماشین‌آلات خریده بود، ورشکسته شد.»

سیستان و بلوچستان از دورۀ قاجار چندان مورد مهر حاکمیت مرکزی نبوده است. از همان دوران مجازات‌هایی که نسبت به مردم استان صورت می‌گرفت به مراتب شدیدتر از سایر استان‌ها بوده است. همین امر باعث شده هنوز هم قدیمی‌ترهای استان به نیروی انتظامی بگویند «قجرها». بعد از دورۀ قاجار هم سیاست‌های دورۀ رضاشاهی در تضعیف کردن اقوام و زبان مادریشان و ایجاد ایران واحد، فشارهای جدیدی را به این استان و به‌ویژه بلوچ‌ها تحمیل کرد.

نگاه امنیتی بسیاری از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را در سطح استان متوقف کرده است. برای مثال شرکتی به اسم فراز برج نما، که قرارداد بسته بود تعدادی راهِ روستایی بسازد، پس از شروع پروژه مسئولین امنیتی استان به شرکت گفته‌اند که نمی‌توانید، چون اینجا مباحث امنیتی است.

سیستان و بلوچستان از دو بخش مجزا تشکیل شده که دارای تنوع قومیتی، مذهبی و زبانی است. در حال حاضر بیشتر مردم استان بلوچ‌اند و سیستانی‌ها در اقلیت‌اند. بلوچ‌ها اهل تسنن‌اند و زبان و لباس منحصر به فردی دارند. در مقابل سیستانی‌ها اهل تشیع‌اند و زبان و لباسشان تفاوت چندانی با تهرانی‌ها ندارد.

همچنین بخوانید:  عروسی خون در زیر آوار

بعد از انقلاب هم، از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق استان و به‌ویژه بلوچ‌ها اهل تسنن‌اند، اختلاف استان با حکومت مرکزی بیش از پیش شده است. اختلافی که عموماً با محرومیت نسبی استان از درآمدهای ملی و عدم توسعۀ زیرساخت‌ها همراه است و واکنشش از طرف مردم آنجا و به‌ویژه بلوچ‌ها، همراهی با گزینه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات‌های ریاست جمهوری است. کسب بیشترین درصد آرای محمد خاتمی، مصطفی معین، میرحسین موسوی و در آخر حسن روحانی از این استان به نوعی صدای اعتراضی استان است نسبت به سیاست‌های حکومت مرکزی.

IMG_6696

باب سوم: آب رفته به جوی برمی‌گردد؟

با تغییر دولت، پروژه‌های مهمی در استان شروع شده که موجب رضایت مسئولین و بزرگان مذهبی استان شده است؛ خط‌آهنی که بندر چابهار را به آسیای میانه متصل می‌کند و گازکشی از عسلویه به ایرانشهر و پس از آن زاهدان و چابهار، که شاید مهمترین آنها است.

اما مهمتر از دولت مرکزی، نوع نگاه مردم سایر استان‌ها نیز باید تغییر کند و «احساس ناامنی‌»ای که به خاطر سوءمدیریت در سطح رسانه و یا عوامل دیگر طی سالیان گذشته ایجاد شده است کاهش یابد. آنچه که در سطح رسانه می‌تواند رخ دهد، افزایش تولیدات فرهنگی‌ـ هنری، مثل فیلم سینمایی یا کتاب داستان، دربارۀ این استان است به شکلی که روایتگر تصاویری واقعی‌تر از استان باشد. علاوه بر این، جهت‌گیری مناسب در بحث پردازش اخبار هم می‌تواند از اتفاقات مهمی باشد که باعث تغییر دیدِ عموم مردم به استان شود.

از دوران قاجار مجازات‌هایی که نسبت به مردم این استان صورت می‌گرفت به مراتب شدیدتر از سایر استان‌ها بوده است. همین امر باعث شده هنوز هم قدیمی‌ترهای استان به نیروی انتظامی بگویند «قجرها». بعد از دورۀ قاجار هم سیاست‌های دورۀ رضاشاهی در تضعیف کردن اقوام و زبان مادریشان و ایجاد ایران واحد، فشارهای جدیدی را به این استان و به‌ویژه بلوچ‌ها تحمیل کرد.

شاید تغییر مهم دیگری که بتوان در سطح مردمی و سطح مدیریت میانی انجام داد افزایش امکانات گردشگری در خود استان و ترغیب مردم سایر استان‌ها برای سفر به آنجا است. اما برای انجام چنین تغییراتی، اولویت با خواست مردم خود استان است. کامران معتقد است به خاطر عدم اعتمادِ بلوچ‌ها به افراد غیر بلوچ، انجام هر نوع مداخله‌ای تقریباً محال است.

در مقابل، لیلا غروی، که دانشجوی دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است و نزدیک دو سال است که مدام با گروهی از دانشجویان تهرانی به شهر «جالق» در ناحیۀ بلوچستان استان، در نزدیکی مرز پاکستان، سفر می‌کند و سعی در بهبود وضعیت تحصیلی دختران آن شهر دارد، معتقد است که با مداومت می‌توان اعتماد مردم استان را جلب کرد: «اولین باری که رفتیم، پدر یکی از دخترها آمد و به من گفت چقدر پول گرفتی که بیایی اینجا؟ من گفتم هیچی. باورش نمی‌شد، می‌گفت شماها اصلاً از ما خوشتان نمی‌آید، شما آمدید اینجا ما را تحقیر کنید. ما جرممان این است که بلوچیم و شما همیشه ما را تحقیر کرده‌اید. در کلاس‌های درس هم ما برای دانش‌آموزها خیلی غریب بودیم. فکر می‌کردند یک آدم فضایی هستیم. دخترهای دورۀ دبیرستانی که من باهاشان کار می‌کردم باورشان نمی‌شد که من دختری بیست ساله باشم و هنوز ازدواج نکرده باشم. بیشتر بچه‌های کلاس ازدواج کرده بودند و تازه بچه هم داشتند.

اما به مرور این نگاه تغییر کرد و بار چهارم پنجمی که به آنجا رفتیم، دیگر برایشان آدم فضایی نبودیم و اکثرشان انگیزه گرفته بودند که درس بخوانند و باعث پیشرفت شهرشان شوند. یکیشان، که اوایل می‌گفت جالق تزریقاتی زن ندارد و مجبورند دو ساعت راه تا سراوان بروند برای یک تزریق و مداوا، الان انگیزه دارد تا برود دانشگاه و حداقل یک پزشکِ زن شود برای شهرش.

همچنین خانواده‌هایی هم که ما را پس می‌زدند الآن به ما اعتماد کرده‌اند و حتی بار آخری که برای پیگیری درس‌های بچه‌ها به آنجا رفتیم، یک پاکت پول به همراه یک نامۀ پر از غلط املایی، که یکی از اولیا نوشته بود، به رسم قدردانی به ما دادند. من داشتم به خاطر این کارشان زار زار اشک می‌ریختم».

در هر صورت و در حال حاضر، سیستان و بلوچستان نیاز به دیده شدن دارد. دیده شدن تمام واقعیاتش، از تنوع فرهنگی و تنوع سبک زندگی بلوچ‌هایش تا خشکسالی و زندگی سخت بخش سیستان و شهری از آن منطقه که ساکنانش آن را «زابل جان» خطاب می‌کنند. طبیعتاً حضور بیشتر مردم و گروه‌ها در این استان موجب می‌شود که غریبگی‌ای که طی سالیان بین آن‌ها و باقی ایرانیان ایجاد شده رفع شود و توجه بیشتری به زیبایی‌ها و زشتی‌های آن شود. مطمئناً برای دیده شدنِ بیشترِ آن، هم نخبگان بومی و دانشجویان آنجا و هم هنرمندان و اهالی رسانه می‌توانند نقشی موثر داشته باشند، حتی نقشی پررنگ‌تر از دولت مرکزی.

[۱] شمارۀ ۵۷ اُم فصلنامۀ گفتگو، پروندۀ ویژۀ سیستان و بلوچستان، صفحۀ ۴۲٫

* دانشجوی کارشناسی شهرسازی دانشگاه تهران
* دانشجوی کارشناسی شهرسازی دانشگاه تهران
* دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری دانشگاه تهران
473 نظر
  1. سلام به همه خاطه دوبار مسافرت به زاهدان در نوروز ۹۵ و ۱۴۰۱ به دیار سیستان را خدمتتان عرض میکنم.
    همراهیها یه کم نگران بودند ولی من دوست داشتم ببینم چیزهایی که میگن.
    جاده بین راهی بم تا زاهدان خلوت و صاف و تمیز.جون میده واسه وضعیت واتساپ و اینستا.
    مردمانش از جنس خدا.بینهایت مهربان و مهمان نواز(مرام مسلمان را در آنجا می شود دید و فهمید)
    تنوع جالب با توجه به اجناس بازارها و پوشش مردم.
    در شهری مثل نیک شهر که به ما میگفتن شب از اونجا رد نشین.از هرکسی آدرس پرسیدیم تا میفهمیدند مسافریم به زور میخواستن ما را ببرند منزل خودشون.
    ولی چابهار و شهرهای ساحلی اینجوریا مهربون نبودندو مثل خودمدن بودند.
    هر سال عید بتونم برم بازم میرم.

  2. سلام من دختری ۲۰ ساله از اصفهانم و با خوندن این مقاله و نظرات واقعا متاسف شدم برای کسایی که فقط قصدع اختلاف اندازی و توهین ب دین و شهر هایی مث سیستان و بلوچستان رو دارن :/
    همه جا ادم خوب و بافرهنگ و حتی بد رو داره
    پس دلیلی نداره بخاطره بعضی چیزایی ک تو شهرایی از جمله سیستان و بلوچستان رخ داده شما انگشت اتهام رو بگیرید ب سمتشون :/
    این توهین و اتهامات فقط از ادمای نادان و جهان سومی دیده میشع :/

    در هرحال خاستم بگم که دیدگاهتونو عوض کنید و ب جای یاوه گویی یکم تفکراتتونو بالاترببرید :)
    من خیلی دوست دارم بیام سیستان و بلوچستان و حتما اینکارو میکنم و ممنون میشم اگه بلوچ ها و سیستانی های عزیز یکم اطلاعات از شهرشون برای سفر بهم بدن تا بتونم راحت تر به شهرشون سفر کنم ♡

  3. هیجا امنیت بلوچستانم رو نداره. من خودم تو ایرانشهر زندگی میکنم ندیدم کسی رو ببرن نمیگم امنیتش صد درصده چون آدم خوب و بد هست .و بالاخره دزدی وخفت گیری همه جا هست .سن ازدواج اینجا هم از قدیم مونده و تقریبا تغییر ناپذیره دخترا اکثرا قبل ۱۸اژدواج میکننن اما الان این آمار کمتر شده و تقریبا همه دخترای شهرم به مدرسه میرن و فارغ التحصیلی فوق هم داریم .و همه ی پرستارها و اکثر دکتران خانم مال اینجا هستن.خودمم پرستاری خوندم و دارم به شهر م خدمت میکنم .الکی حاشیه سازی نکنید .فیلم شبی ک ماه کامل شد با اون صحنه سازی ها خودش یک توهینه به ما عبدالمالک ریگی سر برید .همه مردای بلوچ ک سر نبریدن . همه مردامون ک گازوییل کش نیستن داریم خانم استاد دانشگاه

  4. سیستان نصفشون بلوچ هستن نصف دیگه زابلی ، البته با درصد ناچیزی بیشترن زابلیا

    بلوچستانم که از زاهدان شروع میشه تا چابهار…

    دله دزدی یخورده زیاد هست ولی مهمان نواز ترین و با مرامترین مردم هستن

    یخورده هم قوانین رانندگی رو رعایت نمیکنن خخ

    1. بسم الله الرحمن الرحیم
      نژادپرست سرباز شیطان است
      و خاندان سورن از اقوام اصیل سیستان میباشد لطفا فرهنگ را دزدی نکنید.

  5. من متولد تهرانم. و در حال حاضر ساکن ملارد محله سرآسیاب هستم. دزدی، فقر، فحشا، دعوا و عربده کشی و قمه کشی، لات بازی و جاهلی و فاز شوتی برداشتن و کمبود زیرساخت شهری مثل فضای سبز، پارکینگ و خدمات بهداشتی و بی فرهنگی گریبان گیر شهر محل زندگی منی هستش که تو ۴۰ کیلومتری تهران هستم حالا شما توقع نداشته باشید استانی با ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله تا پایتخت رو بهش برسن. براش مدیریت کنن، صنعت توش رشد بدن. این میشه جوون ها میرن سمت خلاف. فقط سیستان بلوچستان هم نیست استان های مرزی مثل کردستان و کرمانشاه و آذربایجان هم درگیر مسایلی مثل کوله بری، شوتی ها و قاچاق هستند که تنها علتش نبودن شغله. پس انگشت اتهام باید به سمت حاکمیت و دولت ببریم. وقتی کار فراهم باشه طرف خل نیست بره دنبال خلاف. هرچند بعضی به هیچ صراطی مستقیم نیستند اما در مجموع میگم.

  6. جدای از اینکه دوستان تعصب شهر و قوم شان را دارند واقعا وضعیت امنیت خوب نیست. من که اهل اردبیلم نمی توانم در این استان دوام بیاورم!

  7. ادما چوب کارای خودشونو میخورن
    پس اینقد دلیل واسه عقب موندگی سیستان و بلچستان نتراشین
    من که ده ساله داماد مردمش شدم و باهاشون زندگی کردم اینو خوب میفهمم

  8. سلام
    بسیار مطلبی که گذاشتین عالی بود و واقعا متاسفم که استان عزیز ما از برخی لحاظ من جمله همین بحث سرمایه گذاری محرومه اون افرادی که بعضی از مردم اینجا رو سوخت کش قاچاقچی و… میشناسن لطفا توجه کنن‌ به خاطر نبود سرمایه گذار و فقر وجود کارخانه ها و… و نبود امکانات آموزشی در برخی مناطق افراد متاسفانه به این کارها رو می آورند و خیلی جاها هنوز امکانات تحصیل نیست امیدوارم موید و پیروز باشید و با امثال شما استان سیستان و بلوچستان در نظر مردم جایی مانند سایر نقاط به نظر برسد

  9. سلام ، اینجا خطری نیست امن و امانه .
    ما از تهران اومدیم اینجا ، خبری از قاچاق ، بمب ، اسلحه و چاقو نیست . مردم اینجا بلوچ هستند اما سونی نیستید تقریبا ⅖ مردم سونی هستند ، بقیه بلوچ های شیعه یا شیعه هایی از تهران ، نیشابور ، بیرجند ، نهبندان هستند .
    خوشبختانه شهر با صفا و سر سبزی است . باران هم میاد .
    همه مردم خونگرم و مهمان نوازند . بازار های خوبی داره در طلا و ادویه جات و ….
    تو بازار ها میتونی چونه بزنی کالا از دویست هزار میشه صد هزار !
    وکلا ما هم میترسیدم ، اما همش دوروغ است دوستان و مدیر وبسایت ..‌

    خواستم اشتباهتون رو بگم قصد بی ادبی نداشتم .

    1. سلام وقتتون بخیر
      شرمنده اگه امکانش هست و اطلاعات دارین در مورد ایرانشهر هم یه مختصر اطلاعاتی بدین ممنون میشم

    2. سلام داداش جمعیت بلوچ اینطور نیست بلوچ های شیعه که تحت دولت شیعه شدن جمعیتشون ۱/۶ کل جمعیت بلوچ ساکن در ایران نمیشه دلیل نمیشه که چون تهران مسجد سنی نداره سنی اوجا نیست خیر تهران تقریبا دومیلیون سنی اعم از بلوچ و کرد و ترک داره جمعیت استان ۲/۳ بیشترش بلوچه سیستان جمعیت بیشترش بلوچه این خیلی غلطه دو سوم مردم اینجا سنی هستند خیر سیستانی و کرمانی و بیرجندی درحد اقلیته بیشتر مردم سنی هستند و به همین دلیل اینقدر بدبختی داریم چون سنی هستیم دولت مارو ول کرده

    3. بلوچ شیعه فقط سمت دلگان و بزمان . اون سیستانی ها هستند که شیعه مذهب و در لباس با بلوچها فرقی ندارند و فقط در نام لباس فرق دارند چون سیستانی به این لباس کوتنه میگه و بلوچ میگه لبلس بلوچی

  10. جناب نامحترم زابلی ها بی رگ و ریشه هستن ؟؟؟؟ اگر بی رگ و ریشه هستن پس چرا در شاهنامه جزو اصیل ترین مردم ها در کل ایران شناخته شدند لطفا بدون اطلاع هر حرف مفتی نزنید و حد خودتون رو بدونید

  11. من‌ تهرانی هستم و تابحال به این شهر سفر نداشتم اما خواستم اینو بنویسم چرا آنقدر بدبین هستین اگر میخواید بگید فلان شهر خوبه یا فلان شهر ک نشد همه جا خوب و بد داره تهران هم دزد داره انسان خوب و بد داره خلافکار داره انسان درست کار هم داره چرا آنقدر مردمو میترسونید همه جا خوب و بد است وقتی این شهر کار درستی نداره خب مجبور هستن خلاف کنن تا در آمد داشته باشن در تهران هم اگر کار نباشه یارو مطمئنن برای نون بچش مجبوره خلاف کنه پس الکی به یک شهر آنقدر تهمت و بد بیراه نگید خدارو خوش نمیاد

    1. بله کاملا حق با شماست .
      ما تهران بودیم میدونیم ، الانم تو زاهدانیم ( امن تر هم هست ) بله خدا قهرش میاد

    2. احسنت برشما همه جای دنیا خوب و بد داره شما ببین پنچذتا انگشت دستت مثل هم نیستن پس همجا آدمها مانند هم نیستن قضاوت نکنیم

    3. من در سال ۸۳ یک هفته مهمان زاهدان بودم در زمستان، واقعا هیچ چیز بدی ندیدم، فقر و محرومیت که ماشالله همه جا هست

  12. سلام علیکم
    بنده ۲۷ سال است عروس زاهدانی ها هستیم. با توجه به فرهنگ عمومی که به طور روز افزون از رسانه ها می آید, همه جای ایران شبیه هم است. بیشتر خانواده ها تاثیر گذار هستند. سطح فرهنگی متوسط خانواده ها با بنده تهرانی شبیه هم است. اختلاف طبقاتی, درآمدی همه جا هست و تبعاتش. جالب است که شهر زاهدان مهمان نواز خوبی است, من در این سالها در فصول مختلف به آنجا رفتم و یکبار هم باد و خاک ندیدم!
    حتما از پای کوه تفتان و اگر اهل کوه نوردی هستید از آن ناحیه که نزدیک خاش در ۱۸۰ کیلومتری زاهدان هست استفاده کنید. مانند لواسان تهران است. قابلیتهای زیادی در استان هست که امیدواریم با مدیریت موفق شکوفا شود.
    از لحاظ امنیتی هم مثل سایر شهر ها است. مگر در حرم امام رضا علیه السلام بمب نگذاشتند!
    والسلام

    1. سلام لدفا میشه یکی در مورد اخلاق واقعی رفتار واقعی حس واقعی و مطلبی که کم بوده در مورد بلوچ ها بگید؟؟

  13. سلام عزیزم من الان حرفهای شمارو خوندم
    من و همسرم هم باید بریم زاهدان زندگی کنیم

    تاریخِ پیامت رو ک دیدم متوجه شدم ک تا الان حتما رفتی ، عزیزم اونجا چجوریه ؟ یه کم اطلاعات بهم میدی ؟ راضی هستی

    1. داداش من قصد دارم برای ادامه تحصیل به شهر زاهدان بیام .میخواستم نظرت رو بدون تعصب درباره شهر بگی لطفا

  14. اولا سیستانی بگو نه زابلی دوما شهر سوخته چندین هزار سال پیش بنا شد و تمدن بسیار زیبای داشته در سیستان بوده سوما رستم کبیر افسانه ایران باستان از قوم سیستان یا سکا ها بوده چهارما سکا ها یا همون سیستانی ها از قوم های اصیل ایران باستان است که زبان فارسی باستانی را نگه داشته است . تمام حرف های من تاریخی دارند برو تحقیق کن

    1. هیچ مدارکی وجود نداره که شهر‌سوخته متعلق به مردم سیستان باشه موقع ای که شهر سوخته بوده سیستانی هم نبوده اگر توجه کرده باشی سک ها مهاجر بودن و توسط دولت هخامنشی برای حکومت داری اومدن ولی مردم بلوچ اجازه ندادن این همه سال سیستانی هم که شما میگید ۸۰ درصد خاکش توی افغانستان هست و فقط ۲۰درصد میمونه و این دلیل نمیشه که شهر سوخته جزو سیستان باشه یا هر قوم دیگری و اینکه یک دلیل میمونه که دولت با مردم بلوچ به خاطر مذهب مشکل داره و مردم سیستانی هم که به قدرت رسیدن با دستور دولت به مردم بلوچ ظلم میکنن و اینکه این هم یکی از جزو بازی هاشونه که یک تمدن قدیمی رو به مردم سیستان ربط بدن

  15. سیستان و بلوچستان یک لباس دارد و مردم آن همه با هم برادر و یار و یاور بوده و یکی هستند چه از لحاظ نژادی و چه از لحاظ خون و زن.
    اما تقریبا حدود ۶۰ سال قبل که سیستان و بلوچستان تحت حکومت حاکمان بیرجند قرار گرفت آنها از قانون تفرقه بیانداز و حکومت کن بهره بردند و بحثهایی مانند تفرقه های منطقه ای مثل زابلی و بلوچ که اصلا هیچ تفاوتی باهم ندارند یا سرحدی و مکرانی یا کج زبان و سیاه پاد(پا برهنه)را بین مردم ساختند.و بعد از انقلاب هم متاسفانه این بازی برای احمق ها معنا دارد و بیشتر کسانی از تفرقه بین مردم استان بهره میبرند که نه دلشان به حال این و نه آن سوخته.
    برادران ما در سایر نقاط ایران هم متاسفانه این تفرقه ها را در لرستان و خراسان و کردستان و مثلا یزدی علیه اصفهانی یا فلان علیه فلان را دارند که این همه کارهایی غلط و دور از شأن و منزلت ایرانی ها است.
    بدانیم که خیلی ها دنبال تکه تکه کردن ایران هستند.

  16. من که سیستانیها و بلوچها و…. را همانند سایر مردم کشور میدانم. خیلی خونگرم و بامرام و بامعرفت و مهمان نواز هستن. مردمانی دوست داشتنی هستند. انشاالله که موفق باشند و دیده بشن.

  17. همه اقوام ایرانی در سراسر کشور ایران پخش شده اند همه دیدگاه هایی که برای این مطلب نظر داده اند خیلی زیماد احساسی و مذهبی برخورد کرده اند باید شرایطی برای مردم ایران فراهم شود تا ملی احساس کنند

    1. من بچه آذربایجانم در تابستان هم میهنان زیادی از سیستان و بلوچستان میان اینجا ،واقعا مردمانی مهربان و اصیلی هستند من که افتخار میکنم با یک سیستان و بلوچستانی در یک کشور زندگی می کنم

  18. سلام دوستان
    من ۲۷ ساله که تو این استان زندگی میکنم همه جاشو دیدم اره درسته استان محرومیه و زیر ساخت لازم رو نداره اما این که میگین وحشین یا افسردن درس نیست چه بسا خانواده هایی هستن که ماهی یکبار هم گوشت نمی خورن چه بسا کودکانی هستند که کودکی شون رو با کار عوض کردن اما همین مردم مطمئن باشین اگه دشمنی قرار باشه به کشورشون تجاوز کنن از جونشون و خونوادشون میگذرند
    وقتی که بجای یه مسئول دل سوز بومی یه غیر بومی رو استاندار یا شهردار میکنن یا تو ادارات ۷۰ درصد غیر بومین بایدم این استان پیشرفت نکنه
    وقتی که یه جون رو به جرم این که سوخت حمل میکنه تا شکم خودش و خونوادشو سیر کنه تیر بارون میکنن تا با ماشینش جز غاله شه از اون ور تمام سیلندر های گاز رو بخاطر این که تو کشور هایی مثل پاکستان چندین برابر میخرن بفروشن و مردم ۴ ساعت فقط برای ی سیلندر گاز ۸ کیلویی واسته و کسیم نباشه که صداشون رو بشنوه بایدم مردمش از نوع حکومت ناراضی باشن بنظرم مردم استان من صبور ترین مردم ایرانن اما بجای اینکه این صبوریشون رو جبران کنن با بی مهری دست به ساخت سریال هایی میزنن که خود مردم بومی هم نسبت به استانشون بدبین بشن
    ممنون که تا آخر خوندین امیدوارم اگه به استان ما سفر کردین واستون خاطره های خوبی رغم بخوره

  19. آقا یا خانم محترم وحشی شما هستید که اومدید اینجا از درآمد ناچیز همین مردم می خورید شما که چندین سال هست اینجا هستی بگو چند بار ازت سرقت شده چند بار خونه شما آتیش زدند چند بار ماشین شما سرقت شده
    حرف مفت نزنید
    من یه بار رفتم تهران تو صادقیه گوشیم دزدا بردند آیا باید بگم همه تهرانی ها دزد و وحشی هستند لطفا قبل اینکه نظر دهید فکر کنید و واقعیت را بنویسید

    1. دله دزدی؟؟ دوروز نمیشه ماشینمو دزدیدن اونم مسلحانه. نامردترین ٱدمای ایران در بلوچستان هستن. آره واقعا مهمان نواز هستن رفتم آگاهی خاش میبینم همون روز که ماشین من دزدیده شده ۹تا ماشین دیگرم دزدین و مامورین کاملا ترسوو. واقعا خودم شرمم میاد که بگم اصالت من ازین استان هست.

  20. سلام من خودم اصفهانی هستم و زاهدان بزرگ شدم.
    خب بزارین بگم که همه ی ما می‌دونم زاهدان شهر محرومی هست حالا از خیلی چیزاولی محرومیت معنی وحشی و بی فرهنگ بودنه؟ آره یانه؟ معلومه دیگه. من تجربه زندگی تو زاهدان رو خیلی دوست داشتم خیلییی مهربان و مهمان نواز بودن دوست های زیادی داشتم که خیلیی مهربون بودم(دلم تنگ شده)
    از نظر تفریحی هم خیلی ها فقط یکه بیابون تصور میکنم در صورتی که همه جاش اینجوری نیست تازه مگه بیابون و کویر بده، آب و هوای خوب که خیلیی ها به گل و درخت ترجیح میدم به شخصه خودم خیلی دوست داشتم
    این تجربه زندگی من تو زاهدان بود میخواستم بگم ب اونایی که میگن اصلا مثل تهران و مشهد نیست بگم درسته مگه همه جا باید شبیه هم باشه اگه همه چی شبیه هم بود اصلا جذابیتی نداشت. ممنون ازتون که تا آخر خوندین راستی اگه رفتین زاهدان فست فود تیارا یادتون نره دو سه ماه پیش آخرین بار که خوردم ۲۵ تومن بود با گوشت، مرغ و سوسیس و قارچ… کلا بگم هیچی کم نداشت خیلیم خوشمزه
    #زاهدان دلم برات تنگ شده
    # زاهدان، خونه ی کودکی من
    ⁦❤️⁩بهترین خاطرات کودکی در زاهدان

  21. سلام من ساکن کرج هستم وهرسال عیدرومیرم سیستان وبلوچستان وهمه شهرهای اونجارودوس دارم بامردمان خونگرم ومهمون نوازوبامعرفت..خواهش میکنم برای۱بارهم شده بریدوببینید…درسته محروم هستن دل بزرگی دارن…تشکرازاینکه وقت گذاشتیدوخوندید

  22. سلام.نوروز ۹۵ رفتم زاهدان.از استان یزدم.مامورای نیرو انتظامی پلاک ماشین را که میدیدند.میخندیدند که ببین یزدی اومده زاهدان.یکم ترس داشتم .رفتم و اومدم همه چیز عالی بود.حالو هم منتظرم کرونا تموم شه.دوباره برم.بهترین مردمان ایران در بهترین جای ایران هستند این مردمان سیستان و بلوچستان./

  23. سلام من کوردم و قصد دارم اگه خدا بخواد بیام زاهدان واسه کار میخوام بدونم نگاه مردم شما به خانواده و ناموس بقیه چطوره خودم آدمیم ک چپ به ناموس و زن کسی نگا نمیکنم و تحملم ندارم کسی چپ نگا کنه و دعوایم با کسی ندارم تا کسی کاری باهام نداشته باشه و دوست دارم با مردم درست رفتار کنم تا باهام درست رفتار بشه و تحمل ظلم و غریب کشی رو ندارم اصلا .ممنون میشم ک راهنماییم کنین چ اونایی ک غیر بومی و کارمندن و چ مردم بومی
    ممنون

    1. سلام. مردم خیلی خوبین و خییلی خونگرم و دوست داشتنی، خودم ۸ ساله دانشجو اونجا بودم و اهل شیرازم.

    2. سلام.برادرعزیز کردمن حالا نظرشما رو خوندم.بعنوان سیستانی شیعه عشقم ایرانه وفدای کشورم میشم.موقع جنگ هم چندباررفتم ولی سنم کم بودوبرگشتم دادند.عزیزان بعدها کردستان وشهرهای سنندج،مریوان،روستای سردوش و…بودم.من ابتدا که واردسنندج شدم ،یه خانم پیش من ودوستانم اومدوگفت :«اینجاناامن نیست ونترسیدو…»والبته که هراسی نداشتیم چون قسمتی از ایران عزیزمان رفته بودم.ایرانی که پسرعمه ام علیرغم اینکه فرمانده اش میگفت :«اگرجنگ تن به تن را میخواهید یادبگیریداز اسحاق یادبگیرید»ایشان هرگز حقوق بسیج را نگرفت وپلاکش رانبردوگفته بودمیخواهم مانند حضرت زهرا سلام الله علیهاگمنام باشم.ومادرش تا زنده بودچشمش به درب بودوکربلا هم که رفته بودهمواره یادپسرش رالحظه ای فراموش نمیکردچون گفته بودندپسرت توسط حاکم عراق زندان است.هنوز خانواده اش وبرادراش یکبار از اسم برادر بهره دنیوی نبردندوحقوق از این راه نگرفتند.وقتیکه من پیشنهاد دادم که میخوام مدرسه ای را بنام اسحاق بکنم برادراش گفتندروح اسحاق راضی این کارها نیست.میخواهم بگم عزیز هموطن کردتوهم از نژادپاک ونجیب آریایی.بیاکه این خانه خانه توواین دل سرای توست.باور کنیدمردمان این دیار چه فارس(سیستانیها)وچه قوم بلوچ که اتفاقا باما قوم وخویش هم هستندهیچ مشکلی ندارندوهمه باهم وابسته وفامیلند.

    3. سلام ماخودمون ۱۲سال همسایه ترکمن داشتیم اینقدباهم صمیمی هستیم ماکارنداریم شیعه وسنی هم فرق نداره واسمون

    4. سلام
      واقعا این حرفهایی که میزند درست نیست
      ۱۵ ساله زاهدان زندگی میکنم خوبی و مرام مردم اینجا رو جز کرد ها و خوزستانی ها هیچکس نداره
      زاهدانم یه شهر مثل بقیه شهر
      جای نگرانی نداره واسه سفر
      تنها جایی که دختراش میتوند شب تنها بیان بیرون هینجاس

  24. من اهل شیراز هستم، مقطع کارشناسی اومدم تهران و هفت ساله که تهران زندگی میکنم و اینجا ازدواج هم کردم. اخیرا به خاطر یک موقعیت شغلی، میخوایم به چابهار نقل مکان کنیم. برای تحقیق و دیدن اون منطقه از نزدیک، به اونجا سفر کردیم، و باید بگم که نود درصد تصور من که توسط رسانه ها ساخته شده بود کاملا از بین رفتن. مردم خیلی خوب و خونگرم بودن و خیلی خوش برخورد. همه شهر ها دزد داره و ارازل و اوباش، و اون شهر ها هم قطعا مستثنی نیست. در مورد محرومیت، واقعا اذیت کننده بود که چرا انقدر کم رسیدگی شده به اون مناطق از کشور و دردناکه دیدن خونه های حاشیه ای شهر. دردناکه که ببینیم هنوز آب شرب توی لوله کشی ها نیست، هنوز گاز لوله کشی شده نیست توی اون منطقه ای که قراره شاهراه ارتباطی شرق و غرب بشه. بزرگترین موردی که شاید اون استان به این شکل مونده همین تصویر رسانه ای هست، و اینکه همه متخصصین توی حوزه های مختلف میان تهران کار کنن و عدم تعادل باعث میشه که بقیه کشور از نیروهای متخصص بومی و غیر بومی محروم بشن. به نظرم مهاجرت های معکوس (از تهران به سایر نقاط کشور) در این برهه زمانی بهترین راه برای خیلی چیزا هست. از قیمت های سرسام آور مسکن توی تهران گرفته تا پیشرفت یک استان و شهر توی یک منطقه محروم. همه اینا به صورت دومینو باهم در ارتباط خواهند بود. من اونجا که بودم کاملا برام محرز بود که این شهر و استان دقیقا مثل بیست و اندی سال پیش شیرازی هست که من توش بزرگ شدم و واقعا محلی خوب برای سرمایه گذاری برای آینده بلند مدت هست.
    امیدوارم که روزی برسه که جوونای مملکت بفهمن که خودشون باید با تخصصشون به کسب و کارشون بپردازن و همیشه نباید منتظر باشن دولت یا شخص ثالث براشون همه چی رو فراهم کنن و اینا برن سر کار.

  25. سلام.من زابل بدنیا آمدم بخشی از عمرم استان گلستان بودم وبخشی کردستان وسایرقسمتهای کشورسفرکردم.استان سیستان وبلوچستان ازاسمش مشخصه از دو منطقه وفرهنگ تشکیل شده است.سیستانیها یا سکاها ویا زابلستان وچندنام دیگرازقدیم الایام جزیی ازایران بوده ودرزمان ساسانیان واشکانیان فرماندهانشان اکثرا از سیستان بودندوبدون حمایت این خاندان پیروزی بر دشمنان ایران زمین سخت بنظر میرسید.شمادرتاریخ از خاندان سورن که تاج وتخت پادشاهان را اونها میگذاشتندو دلاوران فراوانی داشت که یکی از اونها برای اولین بارسپاه ایران رافرماندهی کردوکراسوس متکبررومی راباشدت شکست دادوکافیست نام سرداربلندآوازه ایران رادراینترنت سرچ کنید«سردارپارسی بنام سورنا»درتاریخ آمده شکست ناپذیرودرکمترازسی سالگی کشورهای فعلی اطراف ایران که جزء روم بودهم ازتصرفات ایشون بود.خاندان نریمان و سام و زال ورستم دستان که تاج بخش شاهان ایران بودندو…که همواره ایران دوست بودندوبارهاوبارها سپاه سیستان ناجی ایران بزرگ بوده است. واین رشادتهاتا بیرون کردن اعراب از ایران بزرگ ومجبورکردن به فارسی سخن گفتن ایرانیان واجباربه نگارش به پارسی کردن ملت وفتح ایران وحمله به بغدادبرای اینکه خلیفه عباسی رابزیرکشدکه متاسفانه اعراب روددجله یافرات راشکافتندوباعث شداین سرداروطن پرست ایرانی باسپاهش به ری عقب بنشیندکه حتی پیغامی سخت به فرستاده ی خلیفه که عطایای فراوان برای ایشون فرستاده بودوفتح تمام سرزمینهای یعقوب رابه رسمیت میشناخت وآماده بودسرزمینهای دیگری هم به یعقوب واگذارد فرستادوگفت عطایای خلیفه را برگردان ونیازی به تایید تو ندارم اما اگراز بیماری ناحیه شکم (قولنج)از دنیا رفتم که هیچ وتو نجات خواهی یافت واگرنه این شمشیر بین ماحکم خواهدکرد.مرقدایشان هم اکنون در جندی شاپورمحل ترددوطندوستان ایرانی است واین کسی نیست مگریعقوب لیث صفاری تاریخ نویسان یعقوب رابسیارزیرک وشجاع وبعضا دارای مذهب شیعه ویامتمایل به این مذهب میدانند ولقب سیستان دارالولایه است بدلیل دلایل فراوان ازجمله :اولین قیام کنندگان به خونخواهی امام حسین علیه السلام دردنیا وحتی جلوترازقیام مختاربودند.واینکه امویان ودشمنان اهل بیت حضرت علی علیه السلام رادرابتدای خطبه های خویش توهین میکردندکه در دنیای اسلام آن روزگاراینگونه انجام میدادندکه تنها مردمانیکه درمقابل دشمنان ایستادندواین ننگ راعلیرغم فشار وهجمه دشمن هرگزوهرگزقبول نکردندچراکه تاریخ بجزمردانگی از سیستان سراغ نداشته وندارد.شما نگاه کنیدسیستان همواره ایران را وزبان پارسی ایران
    رانجات داده است.یعقوب در اولین حضورش وقتی دیدشاعرش محمدبن وصیف سگزی(سیستانی)به عربی شعرمیگویدبه ایشان میگویدشعررابه زبانی که از من نیست ومعنایش را درک نمیکنم نگوی بلکه به زبان مادری ام بگوبه پارسی سخن بگو تا بدانم چه میگویی.عزیزان دولت دست نشانده وسرسپرده پهلوی بخشی از خاک سیستان رابا خباثت انگلستان وقاجارهم بخش اعظم این سرزمین بلندآوازه رابه افغانستان دادندتا امروز افغانها هم بگویندکه رستم از ماست.امروزه سیستان با مذهب اهل تشیع دوازده امامی چون نگینی برانگشتری ایران عزیزمیدرخشدوسرنوشت امروز سیستان بسته به آبی است که بدلیل تجزیه حوزه آبریزش در افغانستان قرارداردو قبلا بادهای ۱۲۰روزه نعمتی برای سیستان بودولی در دوره ی خشکسالی عذاب است.این خیانت باعث شدکه بیشتر خاک سیستان درخاک وکشوراجنبی بماندواندک خاکی هم در ایران که همین سیستان فعلی است.شهرسوخته را دراینترنت سرچ کنیدچندین کاربرای اولین بار در جهان در سیستان انجام شده است.بعنوان نمونه:اولین جراحی مغز،اولین خط کش دنیا،شطرنج،اولین چشم مصنوعی دنیا،اولین انیمیشن دنیا ،اولین عمل جراحی برای تولدرستم که با زور وتزویراروپاییهابدنیا آمدن سزار را سزارین نامیدندحال آنکه پارسی اش رستمینه نامگذاری شده است. وبخش دوم که علمی وفرهنگی دربخش سیستان وعلما،شاعران،منجمان و… است رادرمجالی دیگرخواهم نوشت.وپس از آن
    حوزه سرحدوبلوچستان است که در آینده سخن خواهم گفت.باتشکر

    1. وطن از مازندران وگیلان تا سواحل بوشهر وبندرعباس تا مرکز ایران. از آذربایجان هاتا کردستان وخوزستان واز خراسان تا اراک ویزد و سیستان وبلوچستان و شیراز و استانهای لر نشین زاد گاه مردان وطن پرست وشجاع که به وجود همه آنها افتخار می کنیم در پناه پروردگار باشید.

  26. سلام به همه دوستان خوبم من همه کامنتای سایتو خوندم همشونو یه مقدار وقت گیر بود ولی خب نمیخواستم حتی یه نظرو رد کنم نظر هر کسی واسه من مهم بود.اولین چیزی که دیدم این بود که بیشتر کامنتاها ینی حدود۹۰ در صدشون تقریبا متعاق به مردم استان سیستان بلوچستان بودوخب من با این نظر شون موافقم که مردم این استان میتونن دوستان خوبی باشن ومردم خوب و خونگرمی هستن چون خودم یک دوست زاهدانی دارم که اتفاقی از دوستان خوبم هست و میبینم که تا چه اندازه دین دار و خدا پرسته همیشه نمازهاشو اول وقت میخونه و حتی جاهایی که من شاید فراموش میکنم به خدا توکل کنم بهم یاد اوری میکنه به نظر من توی سیستان و بلوچستان مذهب قوی وجود داره که این خیلی خوبه ولی خب مشکلاتی رو هم به وجود اورده قبل از اینکه به این مشکلات اشاره کنم میخوام بگم که این دوست زاهدانی من سنی هستش در حالی که من شیعه هستم وتاحالا سر این موضوع باهاش هیچ اختلافی نداشتم البته که نمیشه از روی رفتار یک نفر قضاوت کرد ولی خب به نظر من حتی یک نفر هم میتونه یه جورایی تا حدی نماینده رفتار مردمش باشه و خب شاید این اختلافی که میگن بین شیعه ها و سنی های اون منطقه وجود داره بیشتر محدود به استان سیستان بلوچستان بشه ولی این فقط حدس و گمان منه نه چیزی بیشترو اما اشکالی که به نظرمن مذهب قوی در این استان ایجاد کرده تعصبی بودن شدید مردمشه غیرتی بودن چیز خیلی خوبیه اما تعصب چیز متفاوتی از غیرته و خب در مقدار کمش هم میتونه خطر ناک باشه چه برسه که خیلی هم زیاد باشه نمیگم باید بی تفاوت باشن اما تا این حد تعصب هم جایز نیس و اینکه سر مسایل کوچیک میخوان دست به کشتن ادمها بزنن جالب نیس چیزی ندیدم و نمیخوامم قضاوت کنم اما حتی توی همین کامنتها هم میشه دید که انتقاد پذیران چندان خوبی نیستند دوستان انتقاد پذیر باشید و نسبت به انتقادات حالت تدافعی نگیرید بلکه سعی کنین منطقی فکر کنید و اگر انتقادمنطقی و درستی بود سعی در بهبودش کنین نه اینکه تهدید به کشتن طرف کنین یا یه توهینی بهش بکنین دلتون خنک بشه به نظر من هم به استان سیستان و بلو چستان ظلم شده خب این واقعا تقصیر هیچ کس نیس نه تقصیر مردم استان سیستان بلوچستان و نه مردم شهر های دیگه البته فیلمهایی هم که راجب این استان ساخته شده تو دیدگاه مردم بی تاثیر نبوده دروغ چرا؟من خودم وقتی فیلم شبی که ماه کامل شدو دیدم تا یه هفته شبا نمیتونستم بخوابم و حتی نمیتونستم غذا خوب بخورم همش اون تصویرا تو ذهنم تکرار میشدکلا خیلی حالمو بد کرد خدا میدونه چقدر از دست الناز شاکردوست ناراحت شدم چون من ساعت ۳ صبح این فیلمو دیدم اونم فقط چون الناز توش بازی میکرد حتی موضوع فیلمم نمیدونستم فقط دیدم این توش بازی میکنه نشستم دیدم بعدشم یه عالمه پشیمون شدم و به غلط کردن افتادم شاید این فیلم بزرگنمایی خیلی زیادی توی خودش داشت شاید این استان اینقدراهم وحشتناک نباشه اماترسناکه…میتونیم بگیم فیلمهارو یک نویسنده ناشی نوشته و یک کارگردان نادان کارگردانی اما از اخبار چطور میشه گذشت؟از اخباری که واقعا اتفاق میفته؟ینی میگین تیر اندازی نمیشه؟در حالی که میشه کار به زیاد و کمش ندارم بلاخره میشه …مهم اینه موادمخدر تو راه نریخته؟در حالی که همه جا به چشم میخوره؟یا سرقت و تجاوز چی میگین؟ نمیشه؟خب میشه البته قبول دارم که تو شهر های دیگه هم تجاوزو سرقت ودزدی وجود داره اما حب تیر اندازی که فک نکنم دیگه جایی باشع و خب قاچاقم به اون صورت که تو این استان هست بقیه جاها وجود نداره همونطور گه کفتم تقصیر هیچ کس نیس مطمینا شما انتخاب نکردین تو چنین شرایطی متولد بشین اما انتخاب میکنین که در اینده وضعیت استان سیستان و بلوچستان چجوری باشه شما ایندشو رقم میزنین شرایط بده؟خب همه جا بده حتی تو استان ماهم که مثلا از بهترین استانهای ایران حساب میشه شرایط بد هست بیکاری هس؟شما بگو کجا دیگه کار گیر میاد همه جا هس بلاخره مشکلات همه جا هس یه جاهایی مثل اونجای که شمایی بیشتر یه جاهایی مثل اینجایی که منم کمتر ولی به نظر من مردم خودشون باید یه کاری کنن نباید تسلیم شرایط بد بشن و بگن اره فروش مواد مخدر زیاده چون جوونا بیکارن خب همین فکرا رو میکنین استانتون محروم میمونه دیگه به جا این فکرا پاشین یه ایده درست بدین چمیدونم اصن کار افرینی کنین فکر بکر کنین یه کاری کنین تا استانتون پیشرفت کنه تعصب بیجا و تفرقه های مسخره رو کنار بزارین دست به دست هم بدینو یه کاری واسه خودتونو ایندگان خودتون بکنین اینکه چون بیکاری بری توکار خلافو از سرت بیرون کن بخدا اینقدر تو دنیا خوبی هس که اگه بشناسیمشون اصلا وقت نمیکنیم بد باشیم شماهایی که اینقدر ایمان قوی دارین بخدا توکل کنین و جلو برین خدا دوستتون داره و بهتون کمک میکنه فقط نشینین یه گوشه از محرومیاتهاو ظلمایی که در حقتون شده ناله کنین اینهمه ناله کردین مگه فایده هم داشت؟باید پاشین یه ایده جدید به استانتون وارد کنین که باعث تحول بشه من همه ادما رو دوست دارم چه شیعه چه سنی چه ایرانی چه غیر ایرانی چه سفید چه سیاه این حرفامم اگه یکم جنبه انتقادی داشت معذرت میخوام خدا شاهده که فقط نیتم این بوده که یه راهنمایی کوچیک بکنم میدونم همه بزرگواران از من عاقل تر و اندیشمند ترن ولی خب دلم خواست منم نظرمو بنویسم و نیتی خوبی داشتم امیدوارم به فال نیک بگیرید وناراحت نشید دوستان دوستتون دارم به امید روزی که کشورم اونقدر اباد و ازاد باشه که همه مردم از زندگیشون نهایت لذت و ببرن و در صلح و پاکی زندگی کنن.
    دوست دار شما سارا هستم از اصفهان

  27. من از استان کهگیلویه و بویراحمدم و کاملا درک میکنم شما چی میگید. یه خانوم اون پایین نظر داده که ۱۹ساله تو زاهدانم خیلی بی فرهنگن و از این حرفا! با امثال ایشون کاری نداشته باشید این ها یه مشت بیمار بی منطقن که در مورد بقیه ی شهرها غلو میکنن. یادمه یه خانم از شهر x که شهرشون تو تجاوز به عنف، کودک همسری و قتل حرف اول رو میزد با دیدن یه دعوای لفظی تو شهر ما همه جا جار میزد که این استان وحشی ان! یقین دارم هر کی اینجا در مورد استان سیستان و بلوچستان بد میگه مشکل از شعور و انسانیت خودشه ضمن این که این استان مرزیه و اگر امنیت پایین باشه طبیعیه و علتش عوامل خارجیه نه مردم خود استان. بقیه ی شهرهای ایران اگه مرزی بودن چه بسا بدتر از این ها هم بودن.

    1. سلام..هموطن عزیز برخی نظرات رو میخوندم برام جالب بود .بنده اهل وساکن اصفهان هستم..فقط چند نکته رو ضروری هست اول اینکه هر فردی با نگرش و شخصیت خودش به اطراف خودش توجه و اون شرایط رو برای خودش تعریف میکنه دوم با توجه به دشمنانی که قرن هاست این آب وخاک رو تهدید میکنه طرفیم …پس با اظهار نظر یک خانم که مطمینا اگر در یک کاخ هم زندگی کنه فقط به نکات منفیش توجه میکنه نباید تحت تاثیر قرار گرفت همچنین شما در تمام سایتهای معرفی شهرها اگر بررسی کنی متوجه نظرات مشابهی میشین که مشخصه هدایت و حمایت شده هستن ..قوم اریایی باهوشه با این صحبتها تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت واما سیستان و بلوچستان ..دوستان این شهر و اون شهر هیچ تفاوتی نداره مگه اصفهان زمانی محرومیت نداشته مگه الان در برخی مناطق نداره شاید متفاوت باشه ولی در تعریف محرومیت زذایی به یک نگرش محدود هستن .اتفاقا ماههاست دارم فکر میکنم برای کسب و کار جدیدی به سیستان و بلوچستان نقل مکان کنم و کوچکترین دغدغه ای نسبت به برخی صحبتها نداشته و ندارم فقط سرچی زدم ببینم شرایط کسب و کار در هر شهر از این منطقه به چه کیفیتی هست ..لطفا حواستون به عملکرد بدخواهان باشه …دشمنانی که از اتحاد مردم این آب و خاک ناراحتندو به هر وسیله سعی میکنن این اتحاد رو از بین ببرن…یک جمله بگم دوران سربازی دوتا از هم خدمتی هام از خاک پاک سیستان و بلوچستان بودن واقعا خونگرمی و مرام و معرفتی که این دو بزرگوار داشتند مثال زدنی بود بطوریکه بعداز۱۸سال هنوز فراموش نکردم وهرازگاهی به یادشون هستم دشمنان این آب وخاک هم بدانند که هیچوقت نمیتونن به اهداف پلیدشان دست پیدا کنند ..درود بر همه اقوام آریایی کشورم

  28. سلام
    من یه دختر مشهدیم که تا حالا بجز اینجا تجربه زندگی در جای دیگه ای رو نداشتم . به این سایت سر زدم تا در مورد زاهدان یاد بگیرم چون ممکنه بخوام تو این شهر دانشجو شم . نظرات عزیزانو خوندم و دیدم که تا حدودی ضد و نقیضه اما در نهایت نتیجه گرفتم که زاهدان هم مثه هر شهر دیگه ای توی دنیا هم ادم خوب داره هم بد . خودم مشهدیم و دیدم که گاها چقد پشت سر ما هم حرفه ولی ایا واقعا همه ما بدیم؟خب معلومه که نه. ایا زندگی تو مشهد اذیت کننده خواهد بود؟بازم نه. از طرف دیگه میدونم که ادمی که ما هستیم روی قضاوتمون از جوامع دیگه تاثیر گذاره پس واقعا نمیتونیم روی یه سری نظرات خصوصا نظرات منفی مانور بدیم . از طرفی واقعا برام عجیبه که کسانی فقط با دیدن یک فیلم به خودشون اجازه میدن در مورد همچین قوم بزرگی اظهار نظر کنن . این کار واقعا احمقانس.در نهایت من به این باور رسیدم که مردم این استان واقعا شریف و مهربونن چون این همه تعریف نمیتونه اتفاقی باشه.امیدوارم کل کشورمون به سمت پیشرفت بره . به عنوان یه خراسانی واقعا سعی میکنم قدر بقیه اقوام رو بدونم و به دستاورد هاشون افتخار کنم من فکر میکنم همه ما باید همینطور باشیم لطفا صحبتایی نکنیم که بینمون کدورت به وجود بیاره یا بی احترامی محسوب شه

  29. سلام هموطنان عزیز بلوچی
    می خواستم نظرتون رو بپرسم برای رفتن به شهر سرباز که آنجا استخدام شوم و با همسرم برویم و شیعه هستیم اهل خراسان و باحجاب هستم
    امنیت سرباز چطور هست و
    برخوردشان با ما خوب هست ما رو می پذیرند
    شهر مهرستان چطور هست

    1. سلام هم وطن سرباز هم مثل سایر شهرهای بلوچستان محروم هست مردمانی خونگرم دوست داشتنی و آب هوای منطقه هم بهتر از شهرهای دیگر بلوچستان هست

    2. سلام خانم
      هیچ مشکلی نیست خیلی از عزیزان شیعه اینجا هستند و خدا را شکر مشکلی هم پیش نیامده شهرهای مهرستان و سرباز گاز لوله کشی ندارند تابستان برق خوب جواب نمیده فقط این مشکلات هست اینم بگم جاده مهرستان هم چنگی به دل نمیزنه ولی از بقیه جهات مشکلی نیست

    3. من بلوچم از منطقه سرباز ولی یزرگ شده چابهار امن ترین استان تو کل کشور استان سیستان و بلوچستانه خوب و بعد زشت و زیبا تو همه جا هستش , و یه قصه ایی که دارم یه زن شوهر امده یودن شهر ما شیرازی بودن خیلی شنیدنیه اگه خواستین براتون توضیح میدم

  30. سلام من یزدی هستم و سالهاست به خاطر شغلی که دارم میان استان یزد و اینجا در گذر هستم اما به خدا قسم وقتی به زاهدان می روم بیشتر به من خوش می گذرد! به میان مردمی می روم که صداقت حرف اول دوستی با آنهاست..دوستان نازنینی در میان بلوچ ها دارم که از برادر به من نزدیکتر هستند. مردمانی پاک و زلال با نگاهی به روشنی آفتاب با دلهایی مهربان و همدرد و در یک کلام؛ مردمانی که در شجاعت و سلحشوری افتخار کشور ایران هستند… و البته این مردمان نازنین که در سخاوت و گشاده دستی همتا ندارند هیچ وقت از سوی حاکمیت پشتیبانی مالی و فرهنگی نشده اند اگرچه با فرهنگ غنی و پرباری که دارند کم کاری ها را جبران می کنند.
    درود بر این مردم دوست داشتنی…

  31. من ساکن ایرانشهرم زاهدان و چابهار و نیک شهر و هم دیدم واقعا این استان یه خلق و خوی وحشی گری دارند اگر مجبور نیستید نیاید . ایرانشهر مردمانش همه افسرده اند و اصلا جای تفریح نداره و واقعا امنیت نداره خودشون هم اینجا مجبورن چون جای دیگه درامد ندارن و برعکس ادعای دینداری همشون از راه حرام درامد کسب میکنند ولی نماز اول وقت دارند .

    1. منم اهل سراوان و بچه همین استانم نمیدونم هدفت از این نظر چیه ولی هرچی هست قطعا بلوچ نیستی. این حرفای من در آوردی رو از کجا اوردی؟!!!!

    2. سلام من اهل زاهدانم
      خب ببین اگه امنیت نداره از مردمش نیس بلکه مقصر پلیسه!
      بله پلیس دوستم تعریف میکرد یارو جلو پلیس تو ایرانشهر از منو بابام زورگیری کرد بعد اونا عرضه نداشتن کاری کنن چرا چون دزده اسلحه داشته خوب داشته باشه شما حکم تیر دارین،این یکم عجیب نیس.
      بعدش هم اگه از راه حروم پول دراوردن بیشترشون مجبورن چرا ، چون اگه کار نباشه راه درامد نباشه یه پدر یه مادر چطور بتونه خرج زندگی رو در بیاره،بابا مشکل بیکاری و فقر تو اینجا داد میزنه خب مشکل از کجاس
      بیایید بجای حرف الکی زدن منطقی موضوع رو حل کنیم…

    3. آقا یا خانم محترم وحشی شما هستید که اومدید اینجا از درآمد ناچیز همین مردم می خورید شما که چندین سال هست اینجا هستی بگو چند بار ازت سرقت شده چند بار خونه شما آتیش زدند چند بار ماشین شما سرقت شده
      حرف مفت نزنید
      من یه بار رفتم تهران تو صادقیه گوشیم دزدا بردند آیا باید بگم همه تهرانی ها دزد و وحشی هستند لطفا قبل اینکه نظر دهید فکر کنید و واقعیت را بنویسید

  32. سیستان (زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز)

    بلوچستان (خاش، سراوان، نیکشهر، ایرانشهر و چابهار)

  33. سلام
    استان فوق العاده ای هست
    هم سیستانی و هم بلوچستانی انسانهای دل پاک و صادق و روراستی هستند اما دولت چشمداشتی به این منطقه نداره و اینه که محروم مونده! در واقع سیستانی و بلوچستانی فدایی دولت هستند
    و متاسفانه بدترین و زشت ترین روحیات مردم این استان (زابلی و بلوچ) اینه که بعضا در بیشتر موارد باهم سازشی ندارند و دلیلشم وجود علمایی هست که بحث شیعه و سنی در این استان راه انداختن و در گوش جوونا میخونن تا بجون هم بیفتند!…خدا عالمی که قصد تفرقه و جدایی این دو قوم عزیز رو داره لعنت کنه و از صفحه روزگار محوش کنه!
    سیستان شمال استان رو شامل میشه و بلوچستان هم (سرحد و جمکران: از خاش تا چابهار) و “زاهدان” که مرکز استان هست به هردو قوم تعلق داره و در کنار اینا اقوام بیرجندی مشهدی و سایر غیربومی ها زندگی میکنند!
    در بحث قدمت ایران باستان رو با سیستان و انبار غله ش میشناسند و البته قلعه بمپور هم قدیمی ترین بخش بلوچستان هست، تاریخ گواه قدمت و اصالت شمال استان هست! هر دو آریایی و اصیل هستند و برتری نسبت به هم ندارند!
    برای هر دو قوم آرزوی سربلندی و اتحاد میکنم!
    در مناطق بلوچستان بشدت مباحث مذهبی وجود دارد که براحتی قتل اتفاق می افتد و در سیستان بتازگی با وجود علمای تزریقی مباحث شیعه و سنی را شاهد هستیم ولی تا ۱۰ سال قبل بهیچ وجه بحث مذهبی وجود نداشته است!
    دانشگاه ولایت در ایرانشهر بشدت بار معلوماتی سطح بالایی دارد و کم از دانشگاه زابل ندارد؛ دانشگاه زاهدان متعلق به هر دو و سطح سواد هر دو قوم برابر و به نحو احسنت مدیریت می نمایند اما یکی از دلایل عقب ماندگی دانشگاه زاهدان و بالکل شهر زهدان اختلاف بین این دو قوم بالاخص نماینده های منتخب شان است! عدم وجود زیبایی در شهر زاهدان بخاطر نداشتن فکر و اندیشه زیباسازان شهر است!
    اینجانب با افتخار به هر دو قوم تعلق دارم و از این بابت به هر دو افتخار میکنم و تنها رنج و عذابی که متحمل میشوم: اختلاف زابلی و بلوچ هست! ولی در خارج استان بگونه ای هستند که جانشان را برای یکدیگر فدا میکنند!
    شاد باشید!

    1. سلام و درود فراوان به شما…بسیار حرفتون قابل قبول و احترام است..من به شخصه بسیار شهر و استانتان را دوست دارم و قصد دارم همه تلاشم را بکنم برای ابادی سیستان و بلوچستان با اینکه بلوچ نیستم و مذهبم فرق میکنه ولی وقتش است که از جایی شروع شود و هم بلوچ ها با بقیه مردم کشورمان اشنایی پیدا کنند هم دیگر مردم کشورمان حقیقت را درباره قوم بلوچ بدانند..انشاالله که بشه کاری که میخوام بکنمو مردم سیستان و بلوچستان من رو قبول کنن به عنوان دوستدارشون…..با تدریس درست و مناسب متوجه میشوند فرقی بین شیعه و سنی بودن نیست و ما همه به خدا ایمان داریم….و نیازی به اختلاف بین ما نیست….شاد باشید

  34. قبل از اینکه از مردم خوب بلوچ تعریف کنم برام دعا کنید دکتری اقتصاد روزانه دانشگاه سیستان و بلوچستان رو بیارم.☺
    تعریف که نیست حقیقت کلی هست از مردم شریف بلوچ ساکن روستای ما تو استان بوشهر همشون سنگین و چشم پاک و حتی چند نفرشون با خانوادشون اومدن خانم ها و بچه هاشون بسیار با محبت هستند و چقدر خوشحال میشن با لباس بومیشون عکس میگیرم و شما کافیه کوچکترین کمک براشون انجام بدی قدردان واقعی هستن و باهات صمیمی میشن و همیشه به یادت میمونن در مورد قوم بلوچی تنها این نظر رو ندارم اونایی هم که ملت افغانی هستن من همین تعریف رو دارم. چیزی که میبینم و برخورد داشتم رو میگم…

  35. سلام.من متولد تهرانم .سال ۱۳۸۰ اومدم زاهدان دانشگاه.همین جا هم به همسرم آشنا شدم .که اهل زابل هستش.به نظرم استان کمبود رفاهی زیادی داره . ولی آدم های خیلی خوبی داره .به نظرم ناامنی همه جای کشور وجود داره.ولی تا به حال هیچ مشکل امنیتی برای من پیش نیومده. همون چهار راه رسولی که اسم برده شد ازش .من بارها تنها رفتم وخرید کردم .هیچ کسی مزاحم من نشده . اتفاقا به نظرم یکی از جذابیت های زاهدان وجود همین بازارچه هستش .اگه به مردم این استان احترام بذارید و حریم خصوصیشون رو به هم نریزید ، هیچ مشکلی براتون پیش نمیاد.

  36. سلام خسته نباشید اینجا کسی هست که راجب کارهایی که در پادگان نظامی زاهدان انجام میدن بهم اطلاعات بده ؟

  37. من اهل گیلانم؛
    چند ماهی میشه که به طور موقت اینجا ساکنم
    به جز خوبی چیزی ازشون ندیدم و اصلا احساس ناامنی ندارم
    هر جا هم بشینم از خوبیاشون خواهم گفت
    بلامیسر

  38. وقتی خود گزارشگر حکومت رو قبول نداره شما چه توقعی دارید که با دید منصفانه قلم بزند و انقلاب اسلامی رو با قجر وپهلوی یکسان نبیند.

    مسجد مکی و دانشگاه های سیستان نمونه ای از نگاه فرهنگی وعادلانه جکومت به اقوام و مذاهب است.
    در عین حالی که بله:

    محرومیت هنوز هست در استان

    1. شما خودتان یک نژادپرست سانسورچی بیش نیستید،لطفا از رژیم حاکم دفاع نکنید،توانشان در این حد هست دیگه/استان یه بلوچستانی هم داره و غیر دانشگاه زابل بقیه شون میشن دانشگاههای بلوچستان/استان سیستان و بلوچستان هستش استاد

  39. من خودم بچه زاهدانم .الان برای کارم مشهدم.واقعا تازه دارم قدر سیستان و بلوچستان رو میدونم.سیستان و بلوچستان واقعا عشقه.

  40. سلام من چابهار رفتم ایرانشهر رفتم زاهدان هم رفتم واقعا خیلیییی خوبن ادماش خیلی باور کنید همه حرفایی ک راجب سیستان و بلوچستان میگن با هزار برابر بزرگنماییه برید و از جاهای دیدنی ک داره لذت ببرید

    1. سلام دادا
      ایول به شما که اینقدر با کمالات و فهیم هستید ..

      « اگه اومدی بلوچستان، عین من مشکل جا و مکان داشتی،نگران نباش
      در یه خونه رو بزن و بگو من اینجا مهمانم و کسی و جایی ندارم ،ببین چه بر خوردی باهات میکنن ،،
      با استقبال گرمو برادرانه راهنماییتون میکنن تو خونه، برات بهترین غذایی که در توانشونه را مهیا میکنن ،برات بهترین اتاق و جای خوابی که راحت باشی رو فراهم میکنن ،و جوری باهات بر خورد میکنن که احساس قریبی نکنید انگار شما مهمان ویژه هستید ،از همه تون ممنونم»
      ☝☝این کپشن پست اینستگرامی یه دانشجو شهرستانی بود که یه شب تو خونه یه بلوچ بوده ☝☝

      واما واقعا یه تصویر غلط و نادرست راجب استان ما در عموم مردم ایران جاافتاده ،هر چند استان ما به خاطر هم مرز بودن با دو کشور نا امن دچار حاشیه شده اما خداشاهده که این جریانها در مقیاس اونچه که تو تهران و بقیه کلان شهرا اتفاق میوفته چیزی نیست ،،تو اینکه باور و تصویر غلطی راجب استان ما در نظر بقیه مردم ایران هست دلایلی نقش داره ،مثل صدا و سیما ،یا صنعت سینما ،،ضعف صدا و سیما در نشان دادن حقایق راجب این استان و فقط پوشش دادن اخبار حوادث ،و یا تو سینما ساختن فیلم های مربوط به مواد و گروگان گیری و درگیری مسلحانه ،و اختصاص دادن این موضوع به استان ،و مهمتر از همه جنگ های مذهبی که تو کشور های دیگه هست و تصور اینکه اینجا هم همونجوره …همه و همه باعث باور غلط شده ،،*مذهب یه چیز شخصیه.. بین تو و خداته* یه حریم خصوصیه ،هیچکس نباید به حریم خصوصی یه نفر دیگه وارد بشه و راجبش جدال کنه،اینکه تو خدا رو چطوری یاد میکنی به من مربوط نیست و اینکه من خدا رو چطوری یاد میکنم به کسی مربوط نیست ،دین ما دین مهربانیه ،همه مون یه خدا رو میپرستیم و از دستوراتش پیروی میکنیم ،خدا مون تو قران بارها میفرماید:ای مسلمانان،همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید (چند دسته نشوید) … و در اخر ،،هستند کسانی که با بهتان و دروغ و سیاه نمایی و تبلیغ سعی در نا امن نشان دادن استانند ،

  41. خیلی بدم میاد از اونایی که هنوز استان سیستان و بلوچستان رو ندیدن میان قضاوت میکنن نکین تو رو خدا اخه تویی که هنوز اینجارو ندیدی چطوری میای با یه فیلم که اصلا معلوم با چه طرز فکری سراغ ساختن فیلم شبی که…. رفتن. بابا ما هم مثل بقیه اقوام پیشرفت میخوایم ما هم سربلندی ملتمون رو میخوام تو رو خدا این کار رو بار مردم این استان نکنید آه هزاران مظلوم دنبالتونه که میان باعث سرافکندگی این ملت با اصالت میشوید

    1. سلام دوستان من یکی از شهروند های شهر زاهدانم اصلا حرفایی که توی این سایت خوندم بعضی هاشون واقعی نبودن و جود خارجی نداشتم مثل این حرف که هر روز درگیری مسلحانه و بمب گذاری و این که ادم های بدی داره . از دوستان که برای این مطلب ها تلاش کردن ممنونم ولی لطفا دفع بعدی خواستی از جایی نقد کنید اول حضور میدانی داشته باشید بعد این حرفاتونو بزنید بعد با بعضی از مطلب هاتون باعث روب وحشت الکی میشید اگه کسی هم قصد سفر به سیستان بلوچستان داره حتما به زابل و زاهدان و چابهار سری بزنه قول میدم خوشتون میاد

    2. سلام…حرفتون رو خیلی قبول دارم…خیلی از مردم هستند که شناختی از فرهنگ و قوم شما ندارن ولی شما رو قضاوت میکنن…این موضوع ربط به افکار اشتباه و سطح سواد ناکافی است…به شما حق میدم که از این اوضاع ناراضی باشید…انشالله در اینده ای نه چندان دور این موضوع بر همه اشکار میشه که تفاوتی بین شیعه ها و سنی ها وجود ندارد و ما همه فقط به خدا ایمان داریم نه کس دیگه ای

  42. در ضمن یادم رفت که بگم
    زبان و مذهب و رنگ یه چیزای جغرافیایی هست من اگه تبریز بدنیا میومدم ترک بود اگه آلمان بدنیا میومدم ژرمن و مسیحی بودم پس همه با هم برادر و برابریم . و اینکه راحت ترین راه کسب شعور رفتاری ، فرهنگ اجتماعی و درک موقعیت که باعث پیشرفت اقتصادی و اجتماعی میشه مطالعه هست
    ( به کسی جسارت نشه منظور از شعور اینه: یکی از با شعورترین افرادی که تو زندگیم دیدم به پیرزن ۷۰ساله مال ازنا اراک بود که بیسواد بود(فقط سواد خوندن داشت) ولی خونده بود . من و دوست رسیدیم خونش بدون اینکه حرف بزنیم تمام حال مارو فهمید حتی میدونست دوستم چه کاریو بهتر از من انجام میده یا بلعکس انگار به عمر مارو میشناخت)
    اینو هم دوس داشتم بگم:
    شیراز شهر هزار قوم هست
    از ترک تبریزی تا عرب و کرد و بلوچ و شمالی و افغان و لر و ترکقشقای و … به وفور اینجا زندگی میکنن و همشون گلن
    مخصوصا تو چند سال گذشته بدلیل شرایط بد اقتصادی تعداد بلوچها و عرب ها زیاد شده و بیشتر باهاشون دمخور بودیم و شناختیم
    واقعا همشون گلن . گل گل. خوبا

  43. سلام به تمام برادران و خواهران ایرانی
    لطفا به قومی گرایی دامن نزنید
    تمام مردم این خاک پهناور برادر و خواهرن
    تمام مردم ایران از عرب کرد و بلوچ و ترکمن و آذری و لر و ترک و …. با غیرت ، خونگرم ، و دوست داشتنی هستن
    توجه داشته باشید که نه شمالی بی غیرته نه اضفهانی خسیسه نه قزوینی بچه بازه و …..
    اینا حرفایی که غیرن ایرانی واسمون ساخته و خیلی زشته ما بهش دامن بزنیم
    کلا ما مردم ایران مردمی با فرهنگ غنی و در عین حال بیفرهنگ هستیم چون که بیش از نود درصدمون نه تاریخ خودمون رو میدونیم نه حاضر میشیم بخونیم. بیشتر ما ایرانیا همون کتب درسیمون رو هم بزور میخونیم
    سرانه مطالعه در کشور های پیشرفته حداقال سالانه ده کتابه . هر کدوم از ما که سواد خوندن داره اگه سالی یه کتاب بخونیم مطمعنا وضعمون خیلی متفاوت خواهد بود.
    لطفا کتاب بخونید …

  44. سلام.من یه بلاگرم و روی مطلب راجع به سیستان و بلوچستان کار می کنم کسی هست بتونه اطلاعات کاملی بهم بده؟اطلاعاتی جز ی سری مطالب تکراری که همه صفحات اینترنت از هم کپی کردن…چیزی که بیشتر به واقعیت نزدیک باشه

  45. ” یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ” حجرات/۱۳

    ” اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏تردید خداوند داناى آگاه است “
    سلام وقت بخیر. به نظرم یه تدبیر ویه تفکری نسبت به آیه بالا داشته باشیم بد نیست!البته یه زمانی هم کردستان مانند سیستان وبلوچستان دیده میشد وحتی انگ سر بریدن آدم هم بهشون زده شده بود!واقعا خدا شاهد وناظر رفتار ماست،من هیچ وقت هیچ ترسی از این استان نداشته م وندارم چون تاریخ مملکتمو میدونم،چون میفهمم هیچ جای دنیا وجود نداره که نقاط ضعف و قوتی نداشته باشه!چرا باید انسان عقلش رو دست چند تا رسانه بده وقتی قدرت تحلیل و تشخیص رو داره.مثلا خارجی که این همه وصفش میشه!یه جایی مثل آمریکا تگزاس نداره؟؟؟من برای تحقیق درسی به این سایتا مراجعه کردم واطمینان میدم که حتما به جای سفر مجازی یه سفر واقعی داشته باشم!استانی با این همه قابلیت واین تاریخ واین همه منظره و منابع طببعی به نظرم ظلم اندر ظلم که این طوری مورد بحث قرار بدیم !

    1. مردم شریف بلوچستان بهترین صادق ترین مردم در اقوام ایران هستن واقعا مظلوم واقع شدن طی ۴۱ سال کاری انجام نشده تبلیقات منفی زیادی شده من قلبا ارادت دارم بخصوص به مولانا عبدالحمید

  46. بلوچستان شامل زهک زاهدان خاش سراوان ایرانشهر سرباز نیکشهر و چابهار رو میگن بلوچستان

    زابل و سفیده آبه رو میگن سیستان

  47. با سلام .
    اولا به رسم ادب از شما تشکر میکنم بابت مطلب خوبی که نوشتین. اما ببخشید خود شما هم نا خواسته یک سری چیزها رو بزرگنمایی کردین.

    ۱_ اول اینکه فاصله زاهدان از تهران دقیقا ۱۴۰۰ کیلومتر هست. و نه ۲۰۰۰ کیلومتر!!!!!! و اینو هم بگم ایا شما فاصله تهران تا بندر عباس با ۱۳۰۰ کیلومتر خیلی با فاصله با زاهدان اختلاف داره؟؟

    ۲_ دوربین هایی که بهش در متن اشاره کردین در همه شهرها وجود داره و این رو کسی میگه که تقریبا به بیشتر مراکز استانها سفر کرده کاربردشون هم چند مورد هست هم ترافیک و هم امنیتی .اما شما اشاره کردید که راننده تاکسی به شما اطلاع داد که کاربرد این دوربین ها در بحث رسد امنیتی هست!!!! این حرف خود به خود در ذهن خواننده القاع میکنه که اونقدر اوضاع خرابه که عده ای شبانه روزی نشستن و دارن مردم شهر رو کنترل میکنن (خلافکارهای بلفعل و بلقوه)

    ۳_ شما به این اشاره کردین که این شهر پشت دشت کویر قرار گرفته و از مهمترین دلایل عقب افتادگیش هست!!!!! آیا تا حالا به محل جغرافیایی شهرهای ایران با دقت نگاه کردین؟؟ یزد و کرمان که هر دو به لطف دولت امروز شهرهای صنعتی هستند هر دو به شکلی در حاشیه و دل کویر قرار دارن اما وقتی پول رو دولت اونجا هزینه کرده و کارخانه و شرکتهای تولیدی زیاد راه انداخته خود به خود باعث توسعه یافتگی زیاد در همه جنبه ها شده.

    ۴_ گفتید اون خانوم محترم وقتی برای کمک به دختران برای تحصیل یک روستای دور افتاده رفتند برخورد دیگران باهاشون به شکلی بوده که ***انگار آدم فضایی دیدن**** یعنی اینکه اونقدر این افراد رو نا آگاه و انسان ندیده تصویر کردین که انگار قبلا هیچ انسانی غیر از خودشون ندیدن و در شعب ابی طالب زندگی کردن.

    ۵_ نوشتین اکثر دخترهای دانش اموز در اون روستا ازدواج کرده و حتی بچه داشتن!!!!!! ببینم شما روستایی در استانهای دیگه مثل کردستان و لرستان و هرمزگان و حتی روستاهای استان تهران ندیدین که غالبا دخترها و پسرها شون رو معمولا بین سنین ۱۶ تا ۲۰ سال به خانه بخت میفرستند؟؟؟؟؟؟؟ واقعا و انصافا فقط در روستاهای این استان این مورد وجود داره یا شما به این اشاره نکردین در همه روستاها همین فرهنگ ازدواج در ست کم هنوز هم وجود داره؟؟؟؟؟؟

    مردم این استان واقعا خیلی مظلوم هستن و در محرومیت زندگی میکنند اما مثل همه شهرها باید اونجوری که واقعا هست معرفی بشه

    1. دقیقن با شما موافقم استان هایی که خیلی باستانی هستن کلن محرومن اگه توجه کرده باشید،

      خوزستان ، سیستان ، لرستان ، ایلام ، چهارمحال بختیاری و…

  48. من اهل شهر قم هستم من خیلی دوست دارم بیام سیستان بلوچستان ولی کسی رو نمیشناسم دوستی ندارم ایشالا کرونا بره حتما میام دوستون دارم

    1. شمارم ۰۹۰۳۶۸۲۶۷۸۲ توواتساپ تا تلگرام بهم پیام بدیدآثار دیدنی چی داره آیا هتل یا مهمان سرا داره

  49. دوستان تو بعضی تعاریف دقت داشته باشید
    از زاهدان تا چابهار رو میگن بلوچستان و به زابل و زهک و هیرمند و هامون میگن سیستان

      1. ببخشید از کی تا حالا زاهدان شده مال سیستان سیستان از زابل شروع میشه تا ۶۰ کیلومتر قبل از زاهدان /و بعدشم منطقه بلوچستانه خواهشا تو چیزی که نمیدونین اظهار نظر نکنین

  50. فکر میکنی چرا اینجوریه چون واقعا داره ظلم میشه در حق این استان همیشه ازش به عنوان دزد و قاچاقچی یاد شده تا حالا دیدی حمایت بشه؟ و اینم بگم که شما در ظاهر میگین ما برادریم یا بهتره بگم اینجوری نشون میدین ولی اگه دقت کنین این همه تبعیض بین اهل تسنن و اهل تشیع رو میبینین

    1. سخنان تون واقعا به دلم نشست تا حالا نشد تلویزیون اینجارو به عنوان یک منطقه که مردم اصیل ایرانی با تاریخ و فرهنگ نشون بده واقعا به خاطر این تبعیض که هست متاسفمبعدشم اگه بخواد نشون میده میاد از گروه های فیلم میسازه که جنایتکارن گروه های زیادی در تاریخ بودن که به ملت خودشون پشت کردن ولی نه تا به این حد که هر جا اسم ازاستان سیستان و بلوچستان همه دلشون بلرزه

      1. دوستان چرا همه چیز را به تهران و شهرهای دیگه نسبت میدید الان خود شماها که هی میگید این جور نشان دادن اونجور نشان دادن دست به کار شید فضای مجازی و سایت و… هم در دستتون هست شهرتون و فرهنگش را نه تنها به ایران بلکه به دنیا نشان بدید مردم را از این دید بد اگاه کنید همش منتظرید یکی بیاد یک کاری بکنه دست بزارید رو زانوهاتون و شهرتون را اباد کنید و به مردم دنیا نشان بدید اگر کرمان و یزد و…. صنعتی شدن خودشان استین بالا زدن و دولتها هم کمک کردن اینقدر هم سنی وشیعه نکنید ما همه مون مسلمانیم و راه همه مون یکی هست پیامبر و کتابمون هم یکیه راستش به این نتیجه رسیدم که دشمنان شما را با همین سنی و شیعه کردنها مشغول کردن تا نذارن شما شهرتون را با کمک هم بسازید و محروم بمانید تا شما را از نظام و کشور دلسرد کنند

      2. سلام ..دوست عزیز بنده اهل و ساکن اصفهان هستم و از برنامه های تبلیغاتی در مورد سیستان و بلوچستان و فرهنگ و مردمش مدتیه بفکر نقل مکان به این منطقه هستم واقعا این تعصبات کمکی به شما نمیکنه برخی نظرات دوستان اهل این منطقه رو خوندم متعجب شدم از اینکه برخی دوستان گویا خودشان و شهرشان رو جدای این کشور میبینن ..باور کنین این خود شما هستین که باید تلاش بیشتری کنین برای اینکه این منطقه بهتر شناخته بشه ضمن اینکه در اذهان عمومی شهرهای مرزی از نظر برخی مردم کمی نگران کننده بوده و ربطی به غرب و شرق کشور نداره ..این دیدگاه البته که داره منسوخ میشه و لازمش توجه دوستان همین مناطق به این مباحث هست ..سلامت و پیروز باشید

    2. شما یه سری به استان های شیعه نشین کهکیلویه و بویر احمد و لرستان بزنین جاهای محرومتر از خودتون هم میبینین

  51. من میخوام با همسرم بیام سراوان اون جا زندگی کنم چند سال،اما حرف بعضی آدم ها خیلی میترسونه منو،اما از این مطمئنم که مردمان سیستان و بلوچستان با غیرت ترین قوم هستند،اما از شبایی که باید تو خونه تنها بمونم میترسم با این حرفایی ک میزنن،میگن دزد میاد یا میگن با اسلحه میان تو خونت… یا اگ کاری کنی دشمنت میشن،اگر کسی هست راهنماییم کنه لطفا،خیلی دوست دارم بیام اونجا

    1. سلام.من خودم بلوچم اینکه تو هر شهری بد و خوب هست عادیه ولی اونجوری که بلوچستان رو نشون میدن نیست باید زندگی کنی تا بفهمی بلوچ چیه به پاش بیفته جونشم برات میده از این چیزا تو هر شهری هست بلوچستانم مستثنا نیست ولی به خدا اونجوری که فکر میکنین نیست

      1. شما برادر عزیز مایی محمد جان.من پزشکم،الان توی راسک دارم طرح تخصصم رو میگذرونم.اینجا‌همه خوبن،خیلی بهتر از مردم توی تهران.تلاش میکنم که بتونن در حد خودم دید نزدیکانم رو نسبت به استان شما و شما مردم خوب بلوچ تغییر بدم.مطمئنا هم بزودی و در اولین فرصت برای گردش توی استان شما برنامه ریزی میکنم و میام.سالم و شاد باشی

      1. از نظر من بهتری جای ایران است از نظر مهربانی مهمان نوازی بشر دوستی در یک کلام بگم بی همتاست در تمام نقاط کشور هر چی گفتن برای خراب جلوه دان استان بخصوص بلوچستان بوده میگی نه از همه شهرستانهای که امدن بپرسید.

    2. نه عزیزم اصلا اینطورى که میگید نیست
      این چیزهایی که شماشنیدیدتوهمه جاى کشورهست
      ولى ازنظربه امنیت خیلى امن هست ،خیلى هاتنهایی زندگى میکنندهیچ وقت دزدى هم نیامده

    3. امنیت داره ولی امکانات نداره از شب هایی که تو خونه تنهایین هم نترسین من خودم دقیقا رو مرز پاکستان زندگی میکنم (شهر پیشین)اما نا امنی نمیبینم .دختر ۱۵ ساله هستم حیاط خیلی بزرگ داریم و بعضی شبا تنها هستم اما اصلا نمیترسم ولی به این توجه کنین که امکاناتش مثل شهر های دیگه نیست

    4. سلام،اصلا انسان خوب و بد همه جا هستند،یه شهر معمولی مثل بقیه،خواهرم الکی به خودت استرس نده

    5. سلام من بچه سراوانم خیالتون از بابت همه چی تخت. نمیدونم این چه تصوریه در ذهن شما به وجود آوردن اخه مگه عصر حجره که هرکی غیر خودشونو ببینن بکشن؟! اگه تو سراوان اتفاقی می افته و نمی افته همونجا سر مرزه. از مرز تا شهر سراوان نود کیلومتر فاصله است.

  52. سلام،سراوان جای امنی هست برای زندگی کردن؟تو شهر شما باید حتما لباس محلی پوشید؟ ممنون میشم جواب بدیذ

  53. من ۴ سال دانشجوی سراوان بودم . تا جایی ک میدونم بلوچها ب دو دسته تقسیم‌میشند که دسته اول شامل خاش و زاهدان و دسته دوم بقیه بلوچستان هستند دسته دوم مردم بسیار ارومی هستند و واقعا خونگرم و بی ازار . دسته اول هم ادمای خوبی هستند اما یه خورده شاید پرتنش باشند . هرچند ک من چیزی ندیدم . در مجموع کلن بلوچا برعکس تصور ما مردمای اروم و بی ازاری و دوست داشتنی هستند .
    اما زابلیها که قند و عسلند و خیلی با فرهنگ و من هم خودم دوست زابلی دارم الان .
    و البته ظلمی که در حق این استان میشه خیلی زیاده

    هر دو قوم ضعفای فرهنگی دارند مثل همه اقوام ایرانی ک البته من به احترام انها بهش اشاره نمیکنم

    1. شما که تحصیل کرده هستین امیدوارم منظور شما از ضعف فرهنگی داشتن فرهنگ غنی قومی نباشه و یا منظور شما از داشتن فرهنگ غنی فرهنگ غربی نباشه
      پس یادآوری میکنم دو قوم در سیستان و بلوچستان زندگی میکنند با دو فرهنگ بسیار غنی و آداب و رسوم زیبا که هیچ نیازی به اضافه کردن فرهنگ غربی ندارن و مردم این دیار بهیچ عنوان از فرهنگ خود دست نمی‌کشند حتی یک سری غربی گرا بهشون بگم بی فرهنگ

  54. چندتاغریب کشتند؟
    غریب اگربه عرف مردم آنجاتوجه داشته باشدوبداندبه استان سنتی آمده است کسی باوی کاری ندارنداین استنباط راافرادی می کنندکه خرده شیشه دارندنتوانستن دراستان جولان بدهندوازغیرت مردم درهراسند

    1. سلام. مردم سیستان و بلوچستان بهترین مردمی هستن که من دیدم. از خودشون بامعرفت تر و خونگرم تر ندیدم . من خودم بچه فسا هستم و خیلی با بلوچها برخورد داشتم. واقعا با معرفت و باغیرت هستن. باهاشون یکرنگ باشی واست همه کاری میکنن. من عاشقون هستم تو ایران تک هستن بخدا

  55. ای کاش قوم سیستانی و بلوچ زودتر از اینا متوجه میشدن که این بیرجندی های منافق بینشون اختلاف انداختن وزودتر ریشه ی این منافقین رو خشک میکردن
    زنده باد بلوچ زنده باد سیستانی
    ولعنت به منافق

  56. واستون متاسفم که این حرف هارو میزنید خیلی بده یکی به شهر شما این جوری میکرد خوب بود دلتون نمی شکست من اهل مشهدم ولی زاهدان بیشتر بودم یک چیزی من دیدم ای سیستانیا چقد برا بلوچا زحمت کشیدن به بچه هاشون تدریس کردن شهرهاشونو اباد کردن ولی نمیدون چی بگم خیلی از بلچ ها خوبن و قدر اونارو میدونن ولی بعضیا زورشون میاد ای چیز هارو میگ از بلچ ها

    1. شما اشتباه میکنید سیستانی ها هیچ زحمتی برای بلوچ ها نکشیدن اصلا رابطه ای با بلوچ ها ندارن و هیچ لزومی نداره از سیستانی ها ممنون باشیم چون هیچ کاری برای ما نکردن در واقع تو این مملکت هیچ کس کاری برای بلوچ ها نکرده اگر اندک پیشرفتی هست به دست خود بلوچ ها بوده نه دولت کاری کرده و نه سیستانی ها شما که از هیچی خبر ندارید و بلوچ هم نیستید و تو اوضاع و بدبختی ما زندگی نمیکنید خواهشا نظر های اضافی ندید

      1. واقعا حرفتون درسته تا که مردم بلوچستان اندکی پیشرفت کن جوری به زمین کوبیده میشن که نمیشه دوباره بلند بشن مثالش همینه که قرار شد بشه قطب گردشگری اومدن فیلم روز صفر و شبی که ماه کامل شد رو نشون دادن چه لزومی داره دوباره خشونت ۲۰ سال پیش رو نشون دادن

    2. دولت قصد داشت سیستان و بلوچستان رو ازهم جدا کنه اما حضرت مولانا عبدالحمید نذاشت چون گفت اگر سیستان و بلوچستان از هم جدا بشن اصلا بلوچستان رو جزو کشور حساب نمیکنن

      1. خوب این چه استدلالیه برادر
        مگر فقط بلوچستان اهل سنت هستن؟
        الان کردستان اهل سنت نیستن؟با استدلال شما وضع کردستان از بلوچستان بدتره چون سیستانی نداره که حداقل به واسطه اون بهش توجه بشه
        «و ان لیس للانسان الا ما سعی/سوره حشر آیه ۳۹»
        پیشرفت نتیجه تلاش خودمونه
        تا وقتی بگیم تقصیر فلانجا و فلان کس هست پیشرفت نمیکنیم

    3. چیزی نمیگم فقط میگم یکبار دیگه در مورد چیزی که گفتید فکر کنید. این حرف شما چیزی جز اختلاف قومی پشت بندش نداره.
      وسلام

  57. سلام به برادرها و خواهرهای اهل سیستان و بلوچستان.
    بنظرم به جای اینکه دنبال این باشید که فلان کس سیستانیه فلان کس بلوچه یا اینکه مسئولای شهرتون اهل کجا هستن، خودتون آستین بزنین بالا از خوبیای شهرتون به بقیه بگین از مناطق تفریحی و گردشگری استانتون بگین. کار رسانه ای بکنید. از سوغاتی ها و لباس های زیبای محلی تون بگید. من خودم ترکم چیز زیادی راجع به استانتون و مردمش نمیدونم.

    1. سلام
      من هنوز قانع نشدم.شوهرم زاهدان بزرگ شده و مشهد کارمیکنه میگه باید بریم زاهدان کار و زندگی کنیم.من اصلا دوست ندارم برم.نه بخاطر امنیت.بخاطر اینکه زندگی در مشهد رو بیشترمیپسندم
      بگید چیکار کنم لطفا؟؟

      1. سلام شوهر شما زادگاهش زاهدانه.زادگاهشو دوس داره.
        شما به زاهدان محاجرت نکنین.چون مشهد با زاهدان خیلی متفاوته

        اینم بگم بلوچها بسیار خوب و مهربان هستند

      2. خواهربه حرف بقیه گوش نده بلوچهاباکسی کارندارن خیلیم ادمای خوبین من خودم زاهدانیم رفته بودم چابهارشهرستانی بهم گفت مااینقداززاهدان وحشت داریم که ازراه بم ایرانشهراومدیم گفت اونجاگفتن تروریستن گفتم من زاهدانیم بمن میادتروریست باشم گفت واقعافکرمون اشتباه بوده.خودم تهران وشهرستان های دیگه رفتم بالباس بلوچی همش میگفتن چقدلباساتون قشنگه

  58. واقعا دوست عزیز می دونید این‌دیدگاه و طرز فکرتون ، چ دیدگاهی در حداقل ۲ نفر ک این نطرتون رو میخونه ، درونشون ایجاد کنه؟درسته که میگن داشتم داشتم مهم نیست و دارم دارم مهمه، ولی با نگاهی به تاریخ و تمدن سیستان ،اینکه عنوان مهد تمدن ایران زمین رو بهش داده اندد و بلوچستانی که حتی زمینشم سخاوتشو ازآدم، ازاین اشرف مخلوقات دریغ نمیکنه و به جرات میتونم بگم خاش، و جذابیتهای طبیعی چابهار،حداقل تو ایران بی نظیرن، معروفه که میگن قبل اینکه بری شمال ی سر به خاش و سایر بلوچستان‌بزن، اما امان از دست فلک…..ک امکاناتو از انبار غله و مهد تمدن رو از این استان پهناور گرفت ، یا دستهای پشت پرده ازش گرفتن و دادن به از ما بهترون و به ….دقیق شده مثل تاریخ پرغرور کشورمون ایران و آمریکای نوپا ، از نطر تاریخی ایران پر افتخار کجا و آمریکای ۲۰۰ ساله کجا، ولی الان چی؟؟؟؟
    # کمی تفکر

  59. سلام.بنده اهل کرمان و هشت سال است دانشجوی زاهدانم.مردم زاهدان به شدت با مرفت و با مرتم هستند هیچ تبعیضی بین بلوچ فارس برای احترام گذاشتند نمیگذارند.هیچ بدی از بلوچ ها تا الان ندیدن در حالی شهرهای دیکر نامردیها بیشتر است.کاش اخلاق و مرام بلوچ ها را همه ایرانی ها داشتند.به حدی زاهدان شهر امنیست که بنده با رتبه تک رقمی دکتری تنها زاهدان را انتخاب کردم

    1. شما یک خانم هستید و یه محصل ،قطعا نمیشه برخورد اونها با شما رو ملاک قرار داد ،مشت نمونه خرواره ،وقتی هیچ سرمایه گذار و توریستی نتونسته با جو اونجا کنار بیاد نشون دهنده واقعیت این استان هست

      1. اگه مقاله رو کامل میخوندید حتما دلیل عدم میل سرمایه گذاری دراین استان رو خواهید فهمید، اگه فقطبرایبحث تاریخی امکانات رو بهشون بدن، ا‌ونقدر توریست از سراسر دنیا، هجوم جهت شناخت اصول اولیه شهر نشینی و …میارن که دیگه به پول نفت و یارانه ندارن،حتی واسه تامین انرژی هم‌نیاز به هیچ جا نیاز ندارن، شما سخنرانی مهندس ایرج حسابی رو در دانشگاه سبزوار گوش کن، اونوقت متوجه خواهی شد که الان که هلند سرزمین آسیابهای بادی لقب گرفته از کم کاری مسولینه، وگرنه اولین آسبادها در این سرزمین بوده، اون سخنرانی رو گوش کنی به ایرانی بودن خودت افتخار خواهی کرد و دیگه در مورد مردمان‌ مظلومی که اگه بعضیاشون بدلیل نبود امکانات، بدلیل ابنکه گاز رو از چشمش رد کرده و به پاکستان‌میفروشن و اون سیستانی مجبوره پیت نفت دست بگیره، زن سیستانی کپسول گاز جابجا کنه حتما بهش برمیخوره،شما پدر ،مادر خودتو ی لحظه تو این صحنه تصور کن،دنیارو آتیش میکشی.

      2. چراتفرقه میندازی برادر عزیز کدوم توریستی اومده سرمایه گذاری کرده ما نذاشتیم لطفا حرف ازخودتون در نیاری اگه یکی بد باشه باهمه بد میشه ربطی ب تحصیلو محصل بودن نداره

  60. سیستان و بلوچستان هم جزء خاک کشور ماست .چرا باید تبعیض قائل شد .به صرف پخش یه سری فیلم که نباید درمورد مردمش قضاوت نادرست بکنیم .آدم خوب و بد همه جای دنیا پیدا میشه .واقعا مردم این استان مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته .من خودم اهل استان فارس هستم و باید بگم که واقعا هموطنان عزیزمون توی سیستان حقشون نیست که اینجوری زندگی کنن .اون از خشکسالی و اونم از وضعیت و امکانات آموزشی .چطوره موقع انتخابات جزء مردم هستن اما درمواقع دیگه از مردم نیستن؟؟؟؟خدا خودش بین همه حکم خواهد کرد

  61. من اهل تهرانم ولی دانشجوی زاهدان بودم .مردم این استان چه بلوچ چه سیستانی بسیار انسانهای زحمتکش و مهربانی هستن ..برخلاف نظرات بعضی از دوستان در مورد بلوچ ،اتفاقا از مردم بلوچ جز مهربانی و خلوص و عطوفت چیزی ندیدم و بسیار بامعرفت و مهمانواز هستن ..

  62. بلوچها فقط با هم دیگه خوب هستند و اگر در همونجا بدنیا اومده باشی یا یک رفیق صمیمی بلوچ داشته باشی میتونی اونجا احساس امنیت و صمیمیت داشته باشی ولی اون روی سکه اینجاس که اگر غیربومی باشی پدرت رو در میارن و خیلی بدرفتاری میکنن

    1. داداش خدایی این حرفارو کی گفته بعت من خودم اهل زاهدانم شما بیا و روی چشم ما باش کسی چپ نگاه کرد با من

    2. بلوچها نماد غیرت ایران زمین بودن و هستن، فقط بدلیل اینکه قومیت واقع شدن داره بهشون ظلم میشه، اگه فقط ۱ساعت تو روستاهای بلوچستان توی دمای نزدیک۵۵درجه بتونی تحمل کنی و هیچ حرکتی از دولت نبینی بهت حق میدم و حرف تو درسته، بلوچ جماعتیه ک جونشو واسه همنوعش میده، چرا ما عادت کردیم و باور کردیم مشت نمونه خرواره؟ بلوچ ذاتش بی شیله ست ولی اگه یکبار دو بار سه بار بد ببینه، چهارمین دفعه حتما ضربه شو می زنه در صورتیکه ما شاید دفعه اول طاقت نیاورده و کارمونو بکنیم

    3. با امید موافق هستم من تو شهر پیشین زنرگی میکنم وقتی با بهترین دما سنج های اندازه گیری میکنیم دمای شهرمون ۶۵ درجه و خبرگزاری دولتی میگه ۴۰ درجه واقعا اعصابم خورد میشه شما فک کن با همین هوای ۶۵ درجه حالا برق هم نداشته باشی اب هم قطع باشه بچه کوچولوی مریض پروانه ای که شب و روز باید جلوی باد کولر باشه اونقدر گریه کنه تا جونش در اد و هیچ امکاناتی هم نباشه . شما باشین از هرچی مسئول و گجر هست بدتون نمیاد ایا رنجی که مردم بلوچ میکشند رو هیچکس نمیتونه تحمل کنه و دووم بیاره هر سال به امید بهتر شدن وضعمون میاییم تو انتخابات حداکثری شرکت میکنیم الان تو سایت ها رو نگاه کنین میبینین که مردم بلوچ بیشترین امار شرکت در انتخابات رو دارن فک میکنین عاشق رای دادنیم نه ،ما دیگه داره طاقتمون تموم میشه گرما و بی برق و بی اب و حتی بدون گاز بودن سخته ،ما چندین ساعت تو صف کپسول گاز وایمیسیم همه اینا خیلی سخته پس قضاوت نکن

      1. دقیقا ولی ما هیچ امکاناتی که در ا ولویت باشه رونداریم در حالی که اگه مردم استانای دیگه کشور باشن تظاهرات میکنن تا حقشون بگیرن اما ما فقط نشستیم وهبچی نمی گیم تا شاید درانتخابات که شرکت می کنیم اوضاعمون بهتر بشه

    4. خیر اقا امیر سخت در اشتباهی ما با کسی بد رفتاری نمیکنیم تا زمانی که خودش بد رفتار نباشه اگه ادم خوبی باشه رو تخم چشامون میذاریمش

  63. س من تادوشب پیش فیلم شبی که ماه کامل شد رو ندیده بودم ولی بادیدن فیلم فهمیدم چقد وحشین بلوچ ا

    1. تو با دیدن یک فیلم پی به وحشی بودن یک جامعه بردی جهان سومی بدبخت،، اگه آنطور تو فکر می‌کنی پس از نظر غربی‌ها ایرانیان وحشیترین افراد روی زمین اند با توجه به تصویری که از ایران در رسانه هایشان هر روزه پخش می‌شود پس به جمع وحشی ها خوش آمدی جهان سومی

    2. اگه بنا به وحشی گری باشه تو اقوام ایرانی فقط قوم بلوچا وحشی نیستن اینو امار بلوچهای که دارند کشورهای عربی را اداره مبکنند میشه فهمید من خودم اکثراستانهای ایرانو رفتم دیدم مردمشو که میگم وحشی خودش مشخصه ی امار از کل حهانو بگیریم درمورد توی ایرانی چی میگن ولی تو با ی فیلم قوم متمدن اصیل وبزرگ بلوچو مثال میزنی با فیلم باشه پس فیلمهای اکشن که همه کشورها دارن میسازن پس فراتر از وحشی گریند

    3. واقعا واست متاسفم ندیده قضاوت کردی ولی شانس اوردی مجازی هستی وگرنه باید از سایتم میترسیدی زنده نبودی که دوباره از این چرندیات نمیگفتی

      1. من سالهای کودکی ام را در سراوان سپری کردم ۷۰ تا ۷۷ در آن سالها من هیچ چیز ندیدم جز دو چیز. یکی این که فقط افغانی ها گاهی دعوایی راه می انداختن و دیگه اینکه اکثر بلوچ ها رابطه چندانی به غیر بلوچ ها نداشتن. من اردبیلی هستم

    4. حساب عبدالمالک از بلوچا جداست .من فارس هستم وبیرجندی از بلوچ خون گرم ترومهمان نواز تر ندیدم .تو اینجا با این طرزفکر شخصیت خودتو نشون دادی.

    5. خخخخ دیوانه اگه نا امن می بود الناز شاکردوست عمرا اگه میومد به بلوچستان من از بچگی زاهدان بودم خطری از اونا ندیدم

    6. وقتی یه فیلمساز بیسواد میاد به خاطر پول هر چی دلش میخواد میسازه بایدم تو نادان تر از اون فیلم ساز هم باور کنی ( آریا )

    7. واقعا جاى تاسف داره که با دیدن یک فیلم فکرتو اینجور پیش میبرى
      بیا و ببین بعد قضاوت کن ایرانى عزیز

    8. سلام حرفتو قبول ندارم من خودم اهل قزوینم پلیسم و خودم داوطلب شدم بیام سیستان و بلوچستان چون از اکثر همکارام تعریف مرام و معرفت بلوچو شنیدم آدم صرف دیدن یک فیلم قضاوت نمیکنه اصلا صنعت فیلم سازی بزرگنمایی هست اصیل ترین اقوام ایران بلوچ هستن لطفا در اظهار نظر هم محترم باشید

      1. اصلا همچین آدمی ارزش اینو داره که بیاین بهش بگین توروخدا اینجوری نگو؟همچین انسانی که با دیدن یک فیلم همچین نتیجه ای میگیره اصلا ارزش جواب دادن هم نداره

    9. واقعا که برات متاسفم اقا اریا با دیدن یک فیلم ادم همچین برداشتی از یک قوم بزرگ نمیکنه لطفا یکم مودب باشین

  64. من یک دختر زاهدانی و اصالتن سیستانی هستم که تمام عمرم رو داخل این شهر بودم متولد شدم رشد کردم و بزرگ شدم اما چیزهایی که از شهر و استان ما گفته میشود رو هنوز ندیدم در واقع همش شایعه است متاسفانه نه قوم بلوچ نه سیستانی هیچکدام بر علیه هم نیستند و با هم متحد و برادر و برابر و دوست هستند در شادی و غم هم شریکن با هم وصلت کار هستند و رگ و ریشه اکثر طوایف به هم متصل هست خیلی مردمان خونگرم و ساده و معتقد به دین و مذهب هستند از اخلاقشون گرفته تا زندگی هاشون پر از سادگی و صداقت هست هرچند گاهی بعضی افراد مکار هم پیدا میشن اما پنج انگشت که با هم برابر نیستند هرجای ایران بری خوب و بد در کنار هم هستنداما واقعا بی انصافیه که فقط مردم این استان رو بد میبینید اصلا انصاف نیست توی شهر و استان ما اتفاقا بیشترین افراد ساکن از استان های مجاور هستند و افراد بومی مقدار کمی هستند بدلیل اینکه افراد مهاجر زیادی از شهرهای کشور به این استان اومدن تا حدودی بعضی فرهنگ های مختلف ایجاد شده و زاهدان شهری نوپا و صد ساله است اصلا مقایسه این شهر با شهرهای بزرگ و تاریخی ایران درست نیست بومی سازی دانشگاه هم تصمیم درستی بود که گرفته شد چون بیشتر ظرفیت تحصیلی دانشگاه صرف دانشجویان غیر بومی شد و افراد بومی نتوانستند وارد دانشگاه شوند و فرصت تحصیل از افراد بومی گرفته شد و متاسفانه بعضی دانشجویان فرهنگ های بد و بی بند و باری را به استان و مخصوصا شهر زاهدان وارد کردند و فرهنگ شهر دچار مشکل شد مسئولین استان این چاره اندیشی رو داشتندتا بتوانند امنیت شهر رو بهتر تامین کنند و جالبه که بدونید اکثر مردم استان اهل برنامه های شراب و مصرف مواد نیستن( فقط وارد کننده نه مصرف کننده) بدلیل هم مرزی این استان با دو کشور افغانستان که بزرگترین کشور صادرکننده و تولید کننده مواد مخدر جهان و کشور پاکستان که کشور توریست پرور جهان است باعث ایجاد ناامنی و فروش مواد مخدر در این استان شده است …. امیدوارم به شهر ما سفر کنید و خودتون این تجربیات رو بدست بیارید باتشکر

  65. سلام من یه خانوم تنهام میخوام برا دبیری ابتدایی سیستان بلوچستان رو بزنم غیر امنیت هزینه ها چطورء اونحا مثلا اجاره خونه از محله ای به محله ی دیگه و از شهری به شهر دیگه

      1. همین دیگه،فعلا دنبالشم تحقیق میکنم کدوم هم امنیتش بیشترء برا یه خانوم تنها و هم ظرفیت بیشتری برا پذیرش معلم داره

    1. سلام خواهر من یک بلوچ هستم از بلوچستان پذیرش آموزش و پرورش چابهار بهتره البته برای زندگی کردن هم بهتره اما اجاره خونه هاشمی نسبت به سایر شهرها بیشتر مثلا اگه بخوای یه آپارتمان تک خوابه حداقل یک تمن اجاره با ده ت پونزده تمن پول پیش.اما توصیه من اینه که سرباز رو انتخاب کن هم‌ مردمان خوبی داره هم آب و هوا و طبیعتش و هم اینکه اجاره چندانی ندارند مثلا مرکز شهرستان سرباز که راسکه حداکثر اجاره یک تمنه البته روستاهای اطراف هم که جذابیت خودشداره

  66. بزرگترین مشکل استان بکارگیری افراد نا لایق مخصوصا زابلی ها و بیرجندی ها در تمام مناصب استان و در مناطق با اکثریت بلوچ نشین است

      1. سلام دوستان من زاهدانی هستم واصلیتم سیستانی هسته همه اینا الکیه که دزدی میشه یا همه مردم اسلحه دارن
        من عموم بومهن زندگی میکنه ۱۵کیلومتری تهران هسته
        یک شب با عموم تو بومهن رفتیم بازار یک دزدی کیفه زنه رو دزدید وزنه رو هم زد هیچ کس کاری نکرد همه نگاه کردن ولی تو زاهدان اگه کسی از زن دزدی که یا بهش بی احترامی کنه با اون فرد کاری میکنن که دیگه از به دنیاه امدنش پشیمان بشه مثل تهرانی ها یا مشهدی ها نیستیم که تماشا کنیم

    1. اولا سلام.ثانیا ادب داشته باش.افرادنالایق به چون تویی بیشتر شبیه هست که نحوه حرف زدن رو بلد نیستی.ثالثا اینکه بابا شما عجب رویی دارین بخدا.تمام شهرداران شهرهای بلوچستان که از هم قومی خودتون هستن.تمام نمایندگان شهرهای بلوچستان همشون بلوچ هستن.شهردار زاهدان بلوچه.نود درصد دبیران بلوچستان بلوچ هستن.من دوتا پسرعمه و سه پسر داییم در ادارات مختلف و در شهرهای مختلف تو استان کارمند هستن.همشون میگن در شهرهای بلوچستان شصت درصد کارمندان بلوچ هستن.بسیجیان طرح امنیت به طور مساوی با سیستانی ها تعدادشون برابره.اکثر پاساژهای بندرازاد چابهار صاحبانشون بلوچ هستن.تو شهر زاهدان مجتمع رفاهی براسان.لادیز.گراناز که بهترینان همشون صاحب بلوچ داره.یه نکاه به کارمندان دادگستری شهرهای ایرانشهر.کنارک.نگور.سراوان.خاش.بزن ببین چند درصد کارمندانش بلوچ هستن.نمک نشناس نباشید لطفا

      1. اون دوستمون(مدیر روستا) خیلی خوب گفتن
        تو استانی که مال بلوچهاست دلیلی نداره مهمان(زابلی و بیرجندی) بیاد صاحبخونه شه و ما رو خیلی از حقوقمون محروم کنه
        ما نیازی نداریم به این دوستان به ظاهر زحمتکش برن زحمتشونو تو شهر خودشون بکشن ما خودمون بلدیم استانمونو اداره کنیم

      2. nazgol
        کی گفته استان مال بلوچ هاست
        این استان هست سیستان و بلوپستان
        یعنی هم سیستان و هم بلوپستان
        نه فقط بلوچستان اگه اینجوری بود چرا اسمش فقط بلوپستان نیست

      3. دوست عزیز بس کنید ،بخدا این درگیریاست ک تفرقه ایجاد میکنه، و اونایی که تخم نفاق و تفرقه رو تو این استان پراکنده کردن الان دارم به ثمر نشستنش رو میبرنو با این درگیریها خوشحالن # سیستانی و بلوچ باهم برادرن.و این افتخار ما زایبلیاست که با بلوچها در یک سرزمین هستیمو با هم برادروبرابریم اگرم نابرابری هست کار هموناییه ک همه میدونیم از کجاها واسمون تصمیم میگیریم ،کاش باهم متحد مشدیم و نتیجه شو میدیدم.

    2. بلوچ ها مانند فارس ها وترک ها و کردها و لره و دیگر اقوام ایرانیان بزرگ منشی هستند که منِ استان فارسی به هموطن بودن با آنها افتخار میکنم ..درود بربلوچ آزاده اما کمتر دیده شده درود

      1. همه این افتخار رو دارند.من اردبیلی ام. اردبیل پر از توریست . جالب اینجا تو اینجا اینترنت پره از اینکه میگن این وحشیه اون بی فرهنگه و غیره. اما وقتی هر قوم ایرانی میاد اردبیل چنان با فرهنگ و ادب رفتار میکنه که آدم وقتی چرت و پرت های اینترنت رو میخونه مطمئن نیست که این چرند گویان ایرانی باشن

    3. این استان و اون استان ملک و ارث پدری هیچکس نیست. هرکس که لیاقتش رو داشته باشه میتونه تو هرجای ایران که باشه شاغل بشه. بزرگترین عامل رشد یک کشور مهاجرته حتی پیامبر اسلام هم جهت اشاعه دین اسلام از مکه به مدینه مهاجرت کردن. قومی گری در کنار محاسن و خوبیهایی که داره باعث زوال و پسرفت جامعه امروزی میشه. من باتوجه به شغل و تخصصم میبینم که بیشترین اختلالات اسکلتی و معلولیت همچنین بیماریهای خونی و ژنتیکی در این استان شایع هست.مهمترین و اصلی ترین دلیلشم میتونه ازدواجهای فامیلی و قومی در استان مخصوصا قسمت جنوب بلوچستان باشه. در هر کشوری که تنوع ژنتیکی بیشتر باشه اون جامعه سالمتر و رشد بهتری داره. نمونه ش جامعه آمریکا بدلیل مهاجرت از همه اقوام و کشورهای دنیا به اونجاست. تا زمانی که به جای عقل و تعقل رگ ورم کرده روی گردنمون تصمیم بگیره همین آش و همین کاسه است.

    4. دوست عزیز لیاقت به زابلی و یا بیرجندی بودن و بلوچ بودن نیست نمیشه گفت همه زابلی ها، بلوچ ها یا بیرجندی ها خوبن و یا همه بد تنها دلیل عقب موندگی استان نگاه افراد بی سوادی مثله شماست که قوم بلوچ رو در بین دیگران شرمسار میکنه و شمایی که حس خود برتر بینی میکنی بخدا نالایق ترین افراد هستی که حس نفرت و کینه رو تو خودت پرورش میدی.
      هیچ زابلی یا بیرجندی و هیچ بلوچی جای شما رو نمیتونه بگیره اگه شما توانایی و تخصصی داشته باشی همونطور که خیلی از مدیران استانی ،مدیران شهری ،دکترها،وکلا،شهرداران و … بلوچ هستند.
      انسانها از صحبت هاشون هم قضاوت میشن
      “یه زابلی که حق این دوست مون رو به ظاهر خوردم”

    5. تاریخ ،بلوچ از زابلی جدا بوده،من مادرم بلوچه و از پدری سیستانی، و خیلیارو دیدم که اینچنین وصلتایی دارن و خوشبختن، وقتی مولانا عبدالحمیدرو هروقت عشقشون میکشه ممنوالخروج میکنه آتیش میگیرم، چرا ،چون بزرگترین رهبر اخل سنت شده؟ وقتی عربستان رفته بودن و پادشاه عربستان اون برخوردو احترام رو واسشون میگذاشت چ حسرتها خوردیم ک ما چرا قدر نوابغمونو نمیدونیم.

    6. اینجوری نگین زابلیا با ما هم استانی هستن واصولا بلوچ وسیستانی با هم وصلت دارن همه اکثر بلوچا دوست یا فامیل یا اشنای سیستانی دارن

  67. باسلام، اگرچه نیتی خیر در پشت این گزارش می بینم ولی لغزش هایی نیز مشاهده می گردد از جمله پر رنگ نمودن تفاوت سیستان با بلوچستان است! آری سیستانی ها تنها قومی هستند که به هیچ عنوان به صب حضرت علی (ع) نپرداختند و اولین قومی هستند که به خونخواهی حضرت امام حسین (ع) به پاخواستند! اما زابلی وبلوچ اهم دوست خویشاوند هستند هیچ زابلی قوم بلوچ و هیچ بلوچی را پیدا نمی کنید که قوم زابلی داشته باشد، لباس سنتی وفرهنگ و رسوم این دوقوم تقریبا یکی است در ضمن اگرچه از لحاظ وسعت سیستان بسیار کوچکتر از بلوچستان است ولی از لحاظ جمعیت تقریبا متعادل هستند!

    1. آدم خندش میگیره از تصور ملت
      من زاهدان زندگی میکنم و تو این ۲۰ سال اختلافی که صرفا بخاطر بلوچ و سیستانی بودن پیش بیاد،ندیدم!
      ملتی که اینطوری در مورد استانمون فک میکنن مقصر نیستنا!مقصر اونایین که این فکرو تو ذهن مردم انداختن
      تو تهران و مشهد و هرجای دیگه ای در روز چن بار دعوای خیابونی میبینین؟
      تو زاهدان در سال شاید یبار ببینین!با اینکه زاهدان بیشتر از ۱ میلیون نفر جمعیت داره!
      اینجا زاهدانه،نه تگزاس،نه ی شهر دور افتاده تو پاکستان که هر روز درگیری و سرقت و اشرار و تجاوز و بمب گذاری و اینجور چیزا باشه!

  68. با سلام خدمت دوستان عزیز
    من تمام پست های شما عزیزان را خواندم و متوجه شدم جای یک سری از حقایق و اطلاعات خالی است که به عرض می رسانم:
    ۱- امنیت استان از سال ۸۸ به این سو به سپاه محول شده، پس از امنیت قابل قبولی برخوردار است.
    ۲- از دولت یازدهم به بعد توجه خاصی به این استان شده به طوری که در ذیل می آید طرح ها و پروژه های خوبی در دست اجراست، از جمله:
    ۳- پروژه تامین آب کشاورزی برای ۴۶۰۰۰ هکتار از اراضی سیستان توسط لوله از چاه نیمه ها
    ۴- پروژه تامین آب کشاورزی برای ۱۰۰،۰۰۰ هکتار از اراضی بلوچستان
    ۵- توسعه منطقه ویژه اقتصادی چابهار ار ۲،۵ میلیون تن ظرفیت به ۸،۵ میلیون تن که نهایتا به ۸۵ میلیون تن خواهد رسید.
    ۶- گازرسانی به استان که تحولات زیادی ایجاد خواهد کرد
    ۷- پروژه راه آهن چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد که بسیار ارزشمند است
    ۸- ایجاد کارخانه تولید لاستیک در استان
    ۹- پروژه ایجاد پتروشیمی که قطب سوم پتروشیمی ایران خواهد شد در چابهار
    ۱۰- پروژه تولید فولاد در چابهار بطوریکه ۱۰ درصد فولاد کشور در این استان خواهد بود
    ۱۱- علاوه بر اینها سپاه و بنیاد برکت نیز در مشاغل خرد و خانگی و توانمندسازی روستائیان گام هایی برداشته اند

  69. سلام
    من چه در دوران دانشگاه که هم خوابگاهی وهم اطاقی زاهدانی داشتم و
    هم زمان کارمندی وتدریس در دانشگاه همکارودانشجوی زاهدانی داشتم وهم
    بارها به زاهدان سفر کردم انصافا جز مردمانی مهربان ونجیب وصبور ندیدم
    مردمانی با باوری عمیق به خدای مهربان
    توصیه میکنم حتما از این شهر واستان ومردمان نجیب دیدن کنید

  70. سیستانی ها شیعه هستن و بلوچها سنی هستن مردم سیستان بلوچستان آدم هستن مثل ما چرا اینجوری درموردشون قضاوت میکنید؟سیستان بلوچستانم یکی از استانهای ایرانه.وقتی همه جای ایران پلیس هست و امنیت هست قطعا اونجا هم امنه.مردم سیستان بلوچستان هم مثل بقیه مردمن.هر چی اونا دارن اینا هم دارن ادمن دیگه مثل بقیه.همه رو خدا افریده از سیاره دیگه که نیومدن بنظرم خود مردم ایران باید دست از این هتبعیض نژادی بردارن هر کی این پست میخونه از این به بعد هر کی در مورد یک قومیت از ایران بد میگ باید تاییدش نکنه.اینم بگم همه جا ادم بد و خوب داره همه نفس اماره رو تو وجودمون داریم همه انسانها منظورمه کسی که ازش پیروی میکنه بده کسی که باهاش مبارزه میکنه خوبه.نمیشه بگیم همه مردم فلان استان فقط به تمایلات نفسانی شون پاسخ مثبت میدن پس همه شون بدن همه جای ایران یا دنیا بد و خوب هست.

  71. من دانشگاه ایرانشهر قبول شدم،امنیتش چجوریه؟یکی که اهل سیستان بلوچستان بود بهم گفت اصلا امنیت نداره نمیتونم تنهایی بیرون برم,چیکار کنم ینی؟

    1. امنیت رو ما آدما میسازیم. تنها چیزی من از مردم این شهرها شنیدم آدمای خوب و مهمون نوازی هستند و با کسایی که تو کارشون سرک نکشه کاری ندارن و هواشو هم دارن

    2. دعوای بلوچ و سیستانی رو ببین دیگه تا تهشو بخون تو فضای مجازی و توی ی استان دعوا دارن

  72. پدر بزرگ همسر من هم زمان رضا شاه با برادرانش به خاطر اینکه مخالف حکومت بودن و عاملین حکومت دنبالشون بودن فرار کردن و به شهر ما پناه آوردن و زندگی کردن و بچه دار شدن سه تا برادر بودن که هشت تا بچه داشتن این دختر عمو و پسر عموها خیلی هوای همو داشتن الان فقط یکی شون زنده است. ریشه بچه های من هم بلوچه و من بهش افتخار میکنم چون خیلی مهربون و وفادارن مخصوصا با خانوماشون با وجود غروری که دارن ولی هواشون رو دارن. من که عاشق بلوچها هستم مخوصا همسر و بچه هام.

  73. سلام دوستان
    من دانشگاه زاهدان برای ارشد مهندسی قبول شدم.
    دوستانی که دانشگاه زاهدان خوندن کسی هست که آماری از دانشگاه داشته باشه؟!
    من شدیدا استرس دارم برای شروع دانشگاه
    مثل دانشگاه شیراز که شده شکنجه گاه علمی برای دانشجو بسکه سخت میگیرن

      1. سلام. اصلا نگران نباشید . من خودم بلوچم و کارشناسی و ارشدمم دانشگاه سیستان بلوچستام. اتقاقا همه دوستای صمیمیم شهرستانی ان و به قول خودشون تصویری که الان از بلوچا دارن بعد دوسال تحصیل انقد با روز اول فرق داره که نمیخان از زاهدان برن

    1. سلام.دوستان من سیستانی ام و بیشترین افتخاره برام.افتخاره برام که جزو قومیتی هستم که اولین انیمیشن جهان رو ساختن.اولین عمل جراحی جمجمه رو داره.دوستان چه سیستانی و چه بلوچ بهترین هستن.به شایعات توجه نکنید.برید تو روستاهای زابل یا روستاهای بلوچستان.ببینید اگر بهتر از فامیلاتون ازتون پذیرایی نکردن هرچی دوست داشتین بهم بگید.و واقعا جای تاسفه که با داشتن همچین مردمانی استان ما محرومترین هست.از مردم زابل و بلوچستان بامعرغتتر پیدا نمیکنید.با ارزوی اینکه تا چیزی رو ندیدید باور نکنید.یا علی بچها

      1. درود بر تو برادر فهیم سیستانی.
        ما باهم فرقی نداریم و لباس و دین ما یکی و اسلام عزیز هست.
        من به عنوان یک بلوچ اهل سنت که سیستانی اصیل هستم به همه ی هم وطن های خوبم میگم اصلا فریب اینکه استان ما تا امن هست را نخورید، همه جا خوب و بد داره و سیستانی و بلوچ در طول تاریخ یکی بودند و یکی هم خواهند ماند و اصلا عزیزان بلوچ و سیستانی در کنار هم سالها و فرم ها مرزبان ایران بودند و یکی هستند. بعضی حرف ها را که بوی تفرقه و جدایی میده را بعضی جوان ها و بعضی هم از روی تا شناخته بودن دیگری میدهند .مردم بلوچ و سیستانی یک لحظه از هم جدا نیستند.و سیستان و بلوچستان یکی از افتخارات تاریخ ایران بوده و خواهد ماند.

  74. هرگز نفهمیدم این سیاست بومی سازی دانشگاه ها فلسفه اش چی بود؟
    بومی سازی برای مسئولیت شهری معنی میده و تازه اونم باید درست پیاده شه…انتخابات منطقه ای، شهری، استانی و … و شرط حداقل سکونت دائم برای به مدت x سال جهت کاندید شدن
    همین طور برای یک سری از رشته ها مثل پزشکی هم جواب میده، چون امکان موندن یک پزشک اصالتا زاهدانی در زاهدان بیشتر از پزشک مثلا گیلانی هست
    ولی واسه رشته های مهندسی، شما هرجوری هم جوون زاهدانی رو وادار کنی تو زاهدام مهندسی بخونه تا وقتی زیر ساخت نباشه مهاجرت میکنه

  75. سلام من چند سال پیش رفتم مسافرت به زاهدان.و خاش و سب سوران.و عاشق این امنیت و مهمان دوستی و مهربانی آنها شدم.مخصوصا نجابت مردان بلوچ .اگر زاهدان نزدیک مشهد بود من هرماه میرفتم

  76. سلام من یه دختربلوچ۱۶ساله هستم وقتی میبینم داره به زادگاهم توهیین میشه نمی تونم ساکت باشم شایدبگین هنوزبچه ای ولی بچه هابهترازبزرگترامیفهمن لطفاحرف کسای مثل آقاابوبکرروباورنکنین همه جامثل هم نیس

    1. سلام امنیت ایرانشهر چطوره؟من دانشگاه اونجا قبول شدم نمیدونم چیکار کنم؟یکی که اونجا زندگی میکنه بهم گفت تنها بیرون نرم،ینی اینقدر ناامنه؟

  77. سلام من اهل کرمانشاهم خدا کمک کنه اگ آزمون قبول شم میخوام کارمند شم بیام سیستان بلوچستان دخترم ۲۴سالمه خونوادم نگرانن ولی تحقیقاتی ک کردم منو نسیت ب امنیت اونجا دلگرم کرد فقط یه مساله برام میمونه اینه ک برامن ک کارمند شم خوابگاه وجود داره نمیتونم تنهایی زندگی کنم میشه اطلاعاتی راجب این مساله بدین منتظر نطراتتونم

      1. از بلوچستان شهر های خاش ایرانشهر نیکشهر و چابهار خوبه
        ولی شهر های سرباز و قصر قند و نوک آباد و کنارک و سراوان بیشتر به معلم نیاز دارن

  78. سلام….ببخشید من احتمالا دانشجوی زابل میشم…میخواستم درباره شهر زابل و امنیتیش واسه دختران دانشجو توضیح بدین….خانوادم مخالفن…بنده از زاهدان نمیترسم ولی از زابل چیزی نمیدونم

    1. نه خاهرم چیزی نیست نه در زاهدان نه در زابل مردم اینجا بصورت طایفه ای زندگى میکنن و تا بهشون کار نداشته باشی کارت ندارن و خیلی ام خونگرم و مهمان نوازن من خودم بلوچ زاهدانم نگران نباش اتفاقی نمیفته واست

    2. زابلی ها خیلی خوبن
      بخدا اگه بهشون تو هر کاری کمک کنی تا آخر عمرشون بهت کمک میکنن
      خیلی بامرام و معرفت
      هر کاری هم ازشون بر میاد تا بتونن کاری واست بکنن
      رفیق فقط رفقای زابل
      فقط زابل نیست که
      بچه های بلوچستان هم عالی هستن و توی مهمان نوازی و معرفت حرف اول رومیزنن

  79. چرا فقط بلوچس
    تان و کردستان باید بیکار باشن و ب قاچاق و کولبری رو
    بیارن
    من
    صفانه فکرکنید و قضاوت کنید
    هیچ کارخانه و صنعتی ندارن خو چکار کنن
    زندگی نکنن؟

  80. با عرض سلام میخواستم بگم من دقیقا با معین جان موافقم وقتی ما هیچ امکاناتی نداریم هیچ کاری نداریم ن تفریح و چیزی و اینکه خیلی تبعیض قائل میشن کار هم نمیدن هر جا که میری پارتیو پارتی بازی خوب مجبورن بلوچا ی ما خلاف کن والا هر جا که میریم واسه کار اگه بفهمن بلوچی جوری باهات رفتار میکنن انگار حقشو خوردی میگین زاهدان جای خلافکاراست والا هرچی مشهدی بیرجندی وزابلیه اینجا ریختین خوب اینجا که خوب نیست برید شهر خودتون

    1. کل قدمت شهر زاهدان صد سال نمیشه دوست عزیز! بلوچ از خاش و سروان و ایرانشهر.و زابلی ها از سیستان و بیرجندی ها هم از خراسان همه با هم تقریبا همزمان این گنج رو پیدا کردیم و توی شهر ریختیم. قبل از ما هم هندی ها ،یزدی ها توی زاهدان بودن به واسطه راه آهنی که انگلیسی ها به پاکستان کشیدن واسه خط تدارکاتی شون. پس اگه به زمان حضور باشه الان انگلیسی ها بیشتر از تو باید غیرتی بشن، که زابلیا و بیرجندیا رو بندازن از شهرشون بیرون.

  81. یک پرسش مهم دربارۀ این نوشتار برایم وجود دارد، چرا سیستان باید از طرف مرکزنشینان «دیده شود»؟!؟ چگونه این «دیده شدن» به «توسعه فرهنگی» ربط داده میشود؟!؟ نگرش کلی حاکم بر متن این است که هر منطقه ای تنها در ارتباط با رکز و مرکزنشینان اهمیت دارد و در غیر این صورت «دورافتاده» است و بی ارتباط با فرهنگ. من در بلوچستان و نقاط مرزی آن کار کردم و هیچ نشانی از ناامنی و مسائلی از این قبیل ندیدم. فرهنگ مردم به گونه ایست که بیشتر از مرکز ایران و قوم فارس و ترک، از پاکستان و هندوستان تأثیر گرفته اند و ارتباط فرهنگی خودشان را هم با آن سوی مرزها دارند. چرا به جای دیده شدن از سوی مرکزنشینان همین ارتباط با آن سوی مرز تقویت نشود؟ چرا به بلوچستان خودمختاری داده نشود تا نخبگان و روشنفکران بلوچ بتوانند خودشان به اداره اقتصاد و سیاست و فرهنگ منطقه خود بپردازند؟ چرا راهکار نویسنده فقط ادعای گزافی است مبنی بر «توسعه فرهنگی» آن هم از طریق ورود دانشجو و توریست غیربومی؟!؟

    1. تا حدی حرفتون قبوله
      ولی اینکه مردم کشور با هم ارتباط داشته باشند و از درد هم باخبر باشند هم مهمه
      من حکومت شاه رو دوست ندارم و یکی از مخالفان جدی سلطنت طلبی هستم ولی یک طرحی که راجع به حکومت شاه خیلی دوست داشتم همون طرح سپاه دانش هست که جوون ها (دختر و پسر) مجبور میشدن دو سال با دورافتاده ترین نقاط کشورشون آشنا بشن و بین مردم اونجا زندگی کنن. به نظرم به افزایش همدلی خیلی کمک میکرد و واقعا خواسته های اون مردم رو میفهمیدی.
      الان جوون تهرانی خیال میکنه کل مردم کشور به لحاظ فکری مثل خودش هستن و مثلا اگر تهران تظاهرات ضد حکومتی بشه و تبریز نشه، واقعا فکر میکنه به خاطر ظلم پذیری هست. تفاوت دیدگاه ها رو نمیدونن، با خواسته های مردم آشنا نیستن و صد البته هرچی هم به ذهنشون میاد تو شبکه های اجتماعی ول می کنند و تازه انتظار دارن کشورشون یکپارچه هم باشه با این نفرت پراکنی ها

  82. سلام خدمت تمام دوستان

    دوستان اینجا بلوچستان است اینجا مرکز استان زاهدان است اولین مرکز استان که از گاز شهری محروم است اینجا نه شرکتی وجود دارد و نه کارخانه ای برای اشتغال زایی اینجا مردمانش بخاطر لقمه ای نان رو به سوخت بری میکنن که بازی با مرگ و زندگی هست روزانه چندین تن از جوانان بلوچ ما زنده زنده در آتش تبعیض خاکستر میشوند تا کی ظلم تا کی حقارت تا کی تبعیض قومیت و مذهب. ما بلوچها تو این چهل سال حکومت آخوندی بغیر از فقر بدبختی مشکلات نبود امکانات رفاهی در سطح استان نبود فضای آموزشی استاندارد نبود کار در سطح استان. حالا فکر کنید وضعیت زندگی در بلوچستان چطور است

  83. سلام دوستان
    من مشهدیم
    دو سال زاهدان خدمت کردم و غیر اون چند باری هم سفر کردم زاهدان
    تو امنیتش تفاوتی با مشهد ندیدم مردمانش هم ادمای خوبین اگه باهات رفیق باشن و کخی ازت نبینن باهال ترین و با معرفت ترینن تو رفاقت و برخورد
    به امید ابادی و سرمایه گذاری بیشتر این شهر و افتتاح خط راه اهن مشهد چابهار
    یا علی

  84. سلام.من ۱۹ ساله ک زاهدان و چابهار زندگی میکنم..و ب شدت بی فرهنگن و اگ اتفاقیم بیفته صددرصدکشت و کشتار راه میندازن..مابا این ک تو محله ترو تمیزی هستیم ولی هرشب ساعت۱۱ ب بعد قمه کشی و خونریزی ب پا میشه.دیشب با اسلحه بالا سر دختر خالم ایستادن و دارو ندارشو بردن اونم تو بالاشهر..من ک چشمم شهرای بزرگی مث شیرازو دیده اصلن دلم ب این جا راضی نمیشه دوس داشتم برم ازینجا ولی متسفانه نمیتونم..از خیابونا و معماری شهراش نگم براتون ک زده همه ماشینارو داغون کرده..خلاصه این تجربه ۱۹ ساله من تو این استانه :)

    1. این حرفا رو از کجات در میاری احمق. زاهدان شهر بسیار امنی است . دوستان عزیزی ک کامنت منو میخونن اهمیت به نظرات اینجور ادم های وراج ندن من که خونم تو بدترین قسمت زاهدان است در ارامش دارم زندگی میکنم زاهدان هیچ موردی نداره و از همه شهرها امنیتش ب نظر من بیشتره تو دانشگاه های زاهدان پر از از افرادی ک از شهرهای دیگه امدن و دارن درسشون رو میخونن بهترین خابگاه در اخطیارشونه با امنیت کامل. زاهدان ترس ندارد عزیزان کاملا مردم های مهمان نوازی هستن

      1. سلام من ۲۰سالمه دانشگاه ایرانشهر اوردم نمیدونم بیام یا نه یکی میگه خطرداره نرو نظرات شماهم ک یکی میگه خوبه یکی میگه بده..راهنمایی کنید

      2. به لیلی دوتا ستاره ای
        ار نوشتت چنین برمیاد که خونه بابا جونت کنار خونه خاله جونت هستش ،تو و امثال بو ادما ار اون گروه ادما هستین که اگر یک مورچه اتفاقی ار روی بند کفشتون رد بشه فریاد میکشید که فیل ها شهر را ویران کردند .خانم محترم اخه چرا دروغ میگی ؛ سال ۳۶۵روز داره اگه هر بقول سرکار “| هرشب ساعت۱۱ ب بعد قمه کشی و خونریزی ب پا میشه.” ۳۶۵ روز سال رو در ۴۰ سال حکومت ضزب کن البته بلد باشی که شک دارم ۶۱۵۰۰نفر در همسایگی اقا جونتون کشته شدن . فقط برای یادآوری بود . که کمتر یاوه پراکنی کنی .

    2. سلام استان سیستان و بلوچستان بخاطر.اب و هوای خشک. و امکانات محدود.وطایفه ای بودن.فقط برای کسانی خوبه که اونجا دنیا اومدن .عادت دارن و زندگی میکنن.هیچ وقت محیط شهر مشهد و زاهدان مثل هم نیست.به نظرم کسی خواست مهاجرت کنه یا درس بخونه اول .مشورت کنه.دوم تاکید میکنم اگه خواست بره اون شهر .(اول بره شهرو ببینه)به تحقیقات تو سایت اتکا نکنه.
      هر جای ایران سرای من است

    3. با این توصیف خوبه تو این ۱۹ سال قطع عضو نشدین یا نمردین!! راستی خونه تون چندبارسرقت کردن؟ شما عملادرمنطقه جنگی هستید لطفا این استان ترک کنید

    4. من زاهدانیم بلوچ نیستم همه نظراتم تاحدودی خوندم و نتونستم سکوت کنم شما خانومی ک گفتی خونتون بالاشهره و دارو ندار دختر خالتو به زور اسلحه بردن .من خونم توبدترین و محروم ترین محله اس اما هیچ اتفاقی نمیفته ۶عصر ک هیچ ۳نصف شبم بری بیرون کسی کاری نداره ینی نمیتونه داشته باشه چون مثل همه شهرها پلیس هست قانون هست و….
      لطفا این افکار مالیخولیایی رو ازخودتون دور کنید

    5. سلام لیلی خانم من الان چندساله شیرازم و بلوچم توی ک انقد از بی فرهنگی بلوچ میگی و میگی ادم میکشن توی این ۱۹سال چرا بهتون ی صدمه ای وارد نشده بلوچا خیلی فرهنگ دارن ولی ادمای ساده هستن و ادمارو مث خودشون صادق میدونن بخاطراینه ک تو از بد بلوچ میگی چون بلوچ مجبور ب خلاف هس من ب عنوان کارشناس حسابداری و بیکارم ولی طرف بامدرک دیپلم حقمو در بلوچستان میخوره و سرکاره چون بلوچ مجبور هس شکم بچه اش رو سیر بکنه باجونش بازی میکنه والا بنظرمن تو نمکنشناسترین ادمی ک در بلوچستان زندگی مرفع داری از صدقه سربلوچ میخوری اونوقت بدبلوچ میگی اگر بلوچا بدبودن تو ما اول مرده بودی ن ۱۹سال اونجا بشینی زندگی بکنی مگر شهرهای دیگ دزدی نمیشه لیلی خانممممممم!!!!!!!!!

    6. لیلی جون خواهشا انقد نباف خخ
      من خودم بلوچم و اهل و ساکن سراوانم ولی به زاهدان ایرانشهر چابهار خاش سرباز رفتم امنیت سیستان و بلوچستان نمیگم از همه استان های ایران امن تره ولی امن امانه به درود

  85. سلام.من شیرازی هستم.البته یکی از شهرستان هاش به نام مرودشت که ستون های تخت جمشید توش قد برافراشتن. به نظرم زاهدان هم مثل همه جای ایران قشنگی های خودش رو داره. خوب و بد همه جا پیدا میشه. سیستان بلوچستان و مردم عزیزش پاره تن ایران سرافرازمونه.

  86. به خبری که هم اکنون به دست شما میرسد توجه کنید. امروز درزاهدان اتومبیل های مدل بالایی دیده شده اند که پلاک انها ابی و سیاسی بود.بااین وضع افرادی هم تفرقه انداخته بودند.اینگونه می شود به بعضی افراد که سنی هستند اعتماد کرد؟ . خبر:{جبارنیوز}

  87. بیشترین مواد مخدر و حمل سوخت توی استان ما یافت میشود آره بگم چرا؟
    چون بیشتر جوانان ما بیکار هستند تشکیل خانواده داده اند و هیچی برای خوردن ندارند
    و مجبور هستند که دست به این کارها بزنند
    سپاس از همه هم وطن ها و همه هم استانی ها که ما بلوچ ها را حمایت کردید

  88. سلام،من زنجانی هستم و میخوام برای رشته اپتومتریست بیام زاهدان چون چهارتا دانشگاه بیشتر این رشته رو ندارن،میشه خداوکیلی بگین این شهر برای یه دختر دانشجوی غریب شهر مناسبی هست یانه؟یکمم از فرهنگ مورد پذیرش اونجا درباره زنانش بگین،خیلی خیلی ممنون

    1. با سلام
      اگر یک دختر حجاب داشته باشد برای هیچ مشکلی به وجود نمی آید من دانش آموز هستم و حجاب خود را رعایت می کنم و هیچ کسی به کار من کاری ندارد .

      1. چقدر چرت و پرت میگی
        دختر خراب چیه؟
        درسته زاهدان ندیدم ولی دوست زاهدانی داشتم و ازشون بدی ندیدم
        خجالت بکش
        معلوم نیست با گشت و گذار و کامنت بیخود چه هدفی دارید

      2. لطفا یکم ادب داشته باشین خانم لیلی هر کسی یه صفتیو ب یکی میچسبونه حتما خودش اون صفتو داره خانم لیلی

  89. شهر بسیار عالی بود . مردمان بسیار عالی تر .چقد خیابون دانشگاه عالی بود نمی دونم چرا همه از زاهدان بد میگن؟

  90. بابا بلوچستان امنه چرت میگن هرچی میگن بیاید از بلوچستان دیدن کنید بدون هیچ ترسی مخصوصا شهرستان سرباز تنها زیستگاه کروکودیل تو ایران پشیمون نمیشید ولی مواظب باشید غذای کروکودیل نشید خطرش فقط همینه

  91. سلام
    بی کاری در کل کشور همه گیر شده.
    البته کلا شهرهای مرزی خیلی بیشتر با این موضوع درگیرند.
    متاسفانه دولت بیشترین توجهات و بودجه ها را صرف تهران و چند شهر بزرگ کشور میکنه. و شهرستانها بخصوص شهرهای مرزی دچار محرومیت شدید از نظر امکانات و شغل ،تحصیل ، خدمات رفاهی وبهداشتی و ……. میشوند.
    درکل این موضوع خوب نیست. و یکی از عوامل اصل مهاجرت به مرکز، بخصوص تهران است.
    ماکشور بزرگ وثروتمندی داریم . همه چیز نباید در یکی دوشهر متمرکز باشد. به نظرم یکی از بزرگترین نقاط ضعف یک کشور تمرکز گرایی بیش از حد است.
    در زمان پهلوی سیاستی اتخاذ شده بود که تمام فرهنگ ها و اقوام ایرانی تا حدی باهم در هم آمیخته شوند.برای مثال معمولا سربازها در شهردوری خدمت میکردند یا کارمندان ادارات و نظامیان در منطقه دیگری مامور میشدند . یا دانشجوها بصورت کشوری پذیرفته میشدند نه بصورت بومی . این موضوع باعث ایجاد ارتباط و ازدواج و آشنایی و در هم آمیحتگی قومی زبانی و مذهبی میشد. و در کل به نظر من باعث ایجاد حس یکپارچگی در کشور میشد.و این درکل بسیار مطلوب بود.
    ولی اکنون بدلیل مسایل مالی (دانشگاه خوابگاه نداره. سربازخونه میخوا هزینه ها راکم کنه- ادارات میخوان کمتر حق ماموریت بدن) سعی شده بیشتر بصورت بومی این امور انجام بشه.و همین باعث میشه گاهی مردم نسبت به قوم وتیره و… حساسیت بیشتری داشته باشند.
    همه ما . فارس -ترک -کرد- لر- عرب -بلوچ – گیلک-بختیاری- و………
    ایرانی هستیم.
    ایران متعلق به همه ایرانی هاست.
    امکانات باید عادلانه توزیع شود.
    چون همه برای سربلندی این کشور شهید دادند.
    استان سیستان و بلوچستان هم یکی از استانهای بزرگ این کشور است.
    تصمیم دارم امسال عید با خانواده برم زاهدان.
    همه دوستام میگن که نرو.
    ولی انشالله اگه جور شد میرم

  92. سلام. من بلوچ هستم و به بلوچ بودنم افتخار میکنم و همه مردم استان هم افتخار می کنند
    همون اولین خط ها در مورد شغل مردم نوشت بودید بگم چرا اینجوری چون همه لیسانس دارند ولی بیکارن به همین دلیل اینجوری

    چرا جواب نمیدن آهان
    بگم چرا چون جوابی ندارین

  93. با سلام خدمت دوستان گرامی من خودم اهل سراوانم بلوچستان جای آدمای خون گرم و مهمان نوازه وهمچنین باشخصیت اگر دوستان تشریف بیاورند ما خیلی خوشحال میشیم

  94. اطلاعات ثبت شده عالی بود
    اگر سایرین هم همین اندازه در جهت ترس زدایی از منطقه ی زاهدان عمل میکردن ،شاید ما شاهد اینهمه فقر و …در این منطقه نبودیم که واقعا دردناکه

  95. سلام همسر من اهل زاهدان است و لی در اصفهان وارد ارتش شده و ساکن اصفهان شد وما هر سال به زاهدان سفر می کنیم و بسیار به ما خوش می گذرد .واقعا مردمان خونگرم و مهربانی دارد .اصلا هم ناامن نیست .

  96. سلام
    من تهرانم و برای خرید کالایی دلم میخواد سفر یک روزه ایی به زاهدان داشته باشم، یعنی صبح برم و شب برگردم. فقط هم چهارراه رسولی کار دارم.
    همراه ندارم و تنها میر‌م. ولی راستش نگران امنیتش هستم.
    نظر دوستان چیه؟
    آیا میتونم با خیال اسوده اقدام به این سفر کنم؟ و یا باید منصرف بشم؟

    1. سلام.بله میتونید.من یک بانوی شیرازی هستم و به زاهدان سفر کردم حدود یک هفته،هیچ گونه برخورد بد و ناامنیتی ندیدم،مردم بسیار خونگرمی داره،البته این رو هم بگم شما به هر جای دنیا سفر کنید برخورد شما بی تاثیر نیست اگر جبهه نداشته باشید و باهاشون مهربون باشید از خودشون خونگرم تر و مهربونتر خودشونن.سفر خوبی داشته باشید :)

  97. سلام بعضی از این مخاطبها اصلا زاهدانی نیستن مانند این طفلی که اسمش ابوبکر هستش ۲۵ سال اینجا زندگی کردم امنیتش خوبه جا هیچ نگرانی نیست روزگار خوش

  98. نگاه اکثریت مردم ایران به سیستان و بلوچستان مانند نگاه مردم کشورهای غربی به مردم ایران است که هیچکدام منطبق با واقعیت نیست.ابراهیم عبدالهی

  99. سلام من اهل سوسنگرد و عرب هستم قویا میتونم بگم شریف تر و پاکتر و بی ریاتر و زحمتکشتر و مظلومتر از اهالی عزیز سیستان و بلوچستانی توی ایران دیگه نداریم.
    سلام و درود عربها و تمام اقوام ایرانی به بلوچها و سیستانیهای عزیز.

  100. سلام من دانشگاه زاهدان قبول شدم به خاطر ذهنیت متاسفانه بدى که ناخودآگاه نسبت به این استان دارم مردد هستم برای تحصیل بیام زاهدان یا شهر خودم بندرعباس برم دانشگاه ازاد دوستانی که تجربه تحصیل در دانشگاه زاهدان رو دارن راهنماییم کنن لطفا

    1. با خیال راحت بیا. بعدش ببین که دانشگاه تعطیل میشه ولی بازم دوست نداری از زاهدان بری. دانشجوهای دانشگاه زاهدان هیچ وقت دوست ندارن دانشگاه تعطیل بشه. چون فوق العاده بهشون خوش میگذره. شنیدن کی بود مانند دیدن. بیا و ببین

  101. خییییلی دلم برای زاهدان خیلی تنگه. عاشق بازار امیرالمومنین و چهارراه رسولی‌ش ام، رستوران ولیعصرش و خیابون فرودگاهش، شبای خنکش، خیابون دانشگاه و شبگردی‌هاش… دلم برای سانت سانت اونجا تنگ شده.

  102. سلام مدت هاست دوست دارم سیستان و بلوچستان رو هم ببینم چون تقریبا به همه ایران سفر کردم اما چون خانمم می ترسه و فکر میکنه ناامنه نه خودش حاضره با من بیاد نه میگذاره من بیام خیلی دوست دارم با لباس بلوچی عکس بگیرم حتی ولی نشده

  103. کاش دولتمردانمون ببینن سیستان و بلوچستان رو.کاش بفهمن مشکلاتش رو.من از تبریزم و وقتی به تفاوت تبریز و زاهدان نگاه میکنم دلم میخواد به حال زاهدانیا زار زار گریه کنم.کاش یکم بهشون امکانات بدن.بخدا اوناهم جزو ایرانن فقط صداشون درنمیاد مظلومن

  104. سلام
    سیستانو بلوچستان شهریه ک سیستانیها و بلوچها مثه برادر هستن باهم چون خیلی وقته درکناره هم زندگی میکنن و باهم وصلت کارم هستن در مورده امنیتش باید بگم ک همه ی اینا حرفه و بزرگ نمیایی میشه گف سیستانیها و بلوچها از بهترین قومیتهایه ایران هستن مردمی خونگرم مهمان دوست مهربان و اصلا ب حرفه بعضیا ک میان میگن زاهدان نیایید اینجوره اونجوره توجه نکنید یه مشت ادمه بچه سالن ک میان از رو بچگیشون یچی میگن باید بیایین از نزدیک ببینید ک زاهدان چجور جایی#اتحاد

  105. سلام من ممکنه بخوام برای تحصیل پزشکی بیام زاهدان و یک فرد کاملا غیر مذهبی هستم ایا در این شهر اذییت میشوم؟

    1. اگر حجاب داشته باشی بهتره چون اینجا به حجاب اهمیت میدن نمیگم حتما مذهبی باش ولی اگر حجاب داشته باشی شما را از جنس خودمون میدونیم اسما از زاهدان

  106. سلام، من ۲ سال زاهدان دانشجو بودم و اونجا زندگی کردم. دوستای خیلی خوبی هم پیدا کردم که هنوز باهاشون در ارتباطم، چه بلوچ و چه غیربلوچ. اون دو سال واقعا بهم خوش گذشت و تجربه فوق العاده ای برام بود. خیلی مردم مهمان نواز و غریب نوازی هستن.

  107. با سلام
    کلا استان ما رو بد معرفی کردن در ایران در رسانه میلی در فیلمهای سینمایی در مجلس کودک و
    چند مدت قبل یک دوره دوهفته ایی در تهران داشتم که از همه استانها چند نفری حضور داشتن و حدود ۴۰۰نفر بودیم از استان ما ۶نفر بودن ۴مرد و دو زن
    از ۴مرد سه بلوچ و یک فارس
    من تنها بلوچی بودم که با لباس بلوچی اومده بودم تهران وروز اول دوره بچه های استانهای دیگر از دیدنم متعحب شده بودن و ازلباس خیلی خوششان اومده بود بعد چند روز که تا حدودی با همدیگه اشنا شده بودیم کمتر کسی از بچه های استان های دیگه از خراسان‌تا خوزستان و از آذربایجان تا هرمزگان بود که از مرام و اخلاق هم‌استانی های بلوچ متعجب نباشد به خاطر حرفها و ذهنیتی که از بلوچستان و مردم بلوچ داشتن
    در هر فرصتی سعی میکردن چند دقیقه ایی رو با ما باشند و از بلوچستان مهربان بشنوند
    اتاق استراحت ما در هتل تا بعد نیمه شب جا واسه سوزن انداختن نداشت چون بلا استثنا همه دوستان از استان های هرمزگان خوزستان بوشهر چهارمحال کهکیلویه یزد گلستان کرمان وووووسعی میکردن سری به اتاق ما بزنن و شده لحظاتی را باشند و از بلوچستان بشنوند از استان و شهرها و مردمش چیزهایی میگفتن که ما که در بلوچستان بودیم نشنیده و ندیده بودیم
    ولی در دوهفته کامل براشون توضیح دادیم که اصلا اون جور که شنیدن نیست خیلی هاشون تمایل بسیاری پیدا کردن که سفری به استان داشته باشند
    تو این‌دو هفته اونقدر بچه های استان های دیگه با ما صمیمی شده بودن که روز خداحافظی خیلی ها گریه میکردن و میگفتن با این که سالها تو استان های خودشون با همکارانشون در یک‌محیط کار کردن اینقدر احساس صمیمیت و برادری تمیزکردن که تو این دوهفته با ما که بلوچ و اهل سنت بودیم پیدا کردن
    این حرفها رو نزدم‌که از خودم یا از قوم بلوچ تعریف کنم
    گفتم که بگم همیشه دیدن بهتر از شنیدنه
    و این چهره و سیمایی که از استان بلوچستان و سیستان در ایران ساخته شده کلا ساخته دست بدخواهان و مسئولین مغرض با تعثبات کورکورانه هستش
    باید اومد و از نزدیک دید ولمس کرد تا شناخت کافی پیدا کرد
    من خودم ۱۳ ۱۲استان ایران رو گشتم‌وازنزدیک چندروزی با مردم هر استان و شهرهای مختلف زندگی کردم بدی از هیچ مردمی در هیچ استانی ندیدم همه خوب خونگرم مهمون نواز و دلنشین بودن
    خدا همه مردم ایران رو حفظ کنه و سلامتی و تندرستی بده بهشون
    از همه تون‌دعوت میکنم حتی اگه مسیرتون دور هست واسه یک بار هم‌ که شده وقت بزارین وسری به بلوچستان بزنید از زاهدان تا چابهار جاهای دیدنی و دوست داشتنی و خاطره ساز زیادی میتونه واسه تون داشته باشه
    دوستار همه ایرانی ها یک بلوچ اهل سنت ایرانی از سراوان

  108. افسوس
    زابل که انبار گندم ایران بود العان شده شن زار مردم شب میخوابن فردا کل خونشون رو زیر شن دفن شده میبینن
    توفان که میشه کسی نمیتونه جلو پاشو ببینه
    تازه هواشم تابستونا به ۵۰ درجه میرسه برادرای بلوچمون هم وضعشون کم ازما نداره
    من تقریبا همه جایی ایران رو اومدم و اصلا باورم نمیشه زاهدان واستان ما جز ایرانه☹☹
    هر جا میریم میگیم زاهدانی هستم اصلا رفتارشون با انسان عوض میشه اینگار اصلا ما ایرانی نیستیم تصور مردم از مردم استان ما ادم های سیاه عقب مونده با ریش های زیاده که اصلا نمیتونه حرف بزنه و فقط میتونه سر ببره

    ولی مردم استان ما به خصوص بلوچ ها خیلی مهربون هستن اگر سر راه هر ماشیمی رو ببینن خراب شده اگر کار هم داشته باشن می ایستن و هر کاری از دستشون بر بیاد رو میکنن حتی ادمی رو که نمیشناسن رو خونشون دعوت میکنن
    حتی اگر خودشون غذا نداشته باشن برای مهمونشون غذا درست میکنن
    ناامنی فقر بی آبی گرسنگی همه و همه تقصر مردم استان مانیس بلکه تقصیر مسعولانه
    شاید هم برای این باشه کا ما خیلی راضی هستم به اینکه خودرو ساز ها بد ترین خودرو هاشون رو برای ما میفرستن
    برای اینکه هر خلافکاری رو به ما نسبت میدن ما هم تایید میکنیم برای اینکه نه تنها به ما چیزی نمیدن تازه هرچی داریم رو دارن ازما میگیرن چون صدامون در نمیاد
    وگرهم کسی صداش در بیاد کسی نیست که بشنوه

  109. سلام یه چیزی میگم از ته دل من ۱۵سالمه و اهل زاهدانم یه بار اومدم تهران وقتی ادماشو دیدم امنیتشو دیدم هیچ کس اون یکی رو نمیشناخت هرکی منو با این لباس نگاه می کرد فک میکرد داعشی تروریسیتی چیزی هستم خخخ…..ولی باور کنید مبخوام خودمو بندازم خاک زاهدانو فقط ببوسم باور کنید اینجا امنیتش نسبت به تهران خیییلی بیشتره…ولی…

  110. دانشگاه چابهار ارزش آمدن داره یا نه؟ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دریابی روزانه خواهش میکنم جواب بدین

  111. دانشگاه چابهار ارزش آمدن داره یا نه؟ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دریابی روزانه خواهش میکنم جواب بدین

  112. سلام پارسال ارشد دانشگاه چابهار قبول شدم از ترس امنیت و البته راهی درور نرفتم امسالم مطمنم باز چابهار قبول میشم نمیدونم چه کنم دانشگاه اش ارزش رفتن داره؟برا آبادان هم پرواز نداره. قیمت خوابگاه چنده؟؟؟

  113. سلام
    برای همه هموطنان عزیزم آرزوی خوشبختی و شادی دارم.
    خب من یکی عادت دارم از زبون آمار و مستندات حرف بزنم.
    اول اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲ هزار و ۴۲۲ پرونده کمترین ورودی پرونده قضایی به دادگاه هارو داره.
    دوم در سال ۹۶ سیستان و بلوچستان رتبه ۲۹ تم را از لحاظ تعداد و مبلغ کل چک های برگشتی داشته که یعنی تنها دو استان ایلام و کهکیلویه وضعیت بهتری را در کشور داشته اند.
    سوم. تعداد مستندات، فیلم ها و اخبار منفی تولید شده علیه این استان خصوصا مردم بلوچ اصلا نیازی به اثبات ندارد. همیشه به ما قاچاقچی را با لباس بلوچی و بعد کردی نشان داده اند. روزانه یک تن مواد مخدر تنها در تهران مصرف می شود نمیدانم کدام عقل سلیم باور می کند این حجم از مواد مخدر امکان دارد از استانی که تمامی مرز آن دیوار بتنی دارد قاچاق شود…
    بزرگواران این استان ۱۴۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان و پاکستان بزرگترین لابی های مواد مخدر دارد پس نبود قاچاق امری اجتناب‌ناپذیر است اما با توجه به امنیتی بودن استان و حجم بسیار بالای مصرف مواد مخدر بدون شک واردات آن از طرق دیگر و به صورت عمده صورت میگیرد. بنده به شخصه امنیت آن استان را با توجه به هم مرز بودن با چنین کشور های بی ثباتی عالی و ناشی از فرهنگ هموطنان عزیز بلوچی خودم میدانم.
    امیدوارم همیشه دربرابر اخبار مکث بعد هم تحقیق آنگاه باور کنیم

  114. از لحاظ امنیت مشکلی نداره واینکه میگن ناامنه بزرگنمایی از لحاظ امکانات وامنیت زاهدان ازهمه شهرهای استان بهتر وبالاتره

  115. ما قراره یه مدت برای زندگی بیایم زاهدان ولی از بس بد نوشتن که جرات نمیکنیم واقعا میترسم من و برام شده یه کابوس میتونه کسی راهنمایی کنه که کدوم یک از شهر های سیستان و بلوچستان،( زاهدان ، زابل ، چابهار . و …. کدوم پیشرفته هست امکانات داره و امنیتت داره ؟

    1. ازلحاظ امنیت زاهدان مشکلی نداره اینکه میگم ناامنه بزرگنمایی تا نیاییو نبینی هم باور نمیکنی از لحاظ امکانات هم زاهدان از شهرهای دیگه استان بهتره وهم از لحاظ امنیت

  116. با سلام
    واقعا فقط کوردها میدونن که درد مردم بلوچستان چجوریه درد محرومیت و بیگانه بودن تو کشور خودت کمه اینجور انگ های نادرست رو هم به ما میزنن که واقعا عذاب آوره
    سالها میگفتن نرین کوردستان کوردا سر میبرن من خودم بارها در مورد شهرم سنندج شنیدم این حرفارو ولی دست آخر مردم فهمیدن که این حرفا فقط برای توجیه سرکوب مردم این مناطقه و یه جور منزوی کردن هدفمند هستش
    یقین دارم این حرفایی که در مورد بلوچستان هم میزنن بی ارزش و دروغه .به امید رهایی بلوچستان و کوردستان
    بژی بلوچستان
    بژی کوردستان

    1. ما سال ۷۳ یک هفته سنندج بودیم امنیت شهر خوب بود با وجودی که این سال و سال ۷۴ پرتلفات ترین سالهای درگیریها با کومله و دموکرات بود در مورد سیستان و بلوچستان هم همین طوره شاید در کوهستانها و بیابانهاش درگیری با گروه های ضد انقلاب یا قاچاقچیان مواد مخدر وجود داشته باشه ولی امنیت کلی این استان در سطح خوبی هست مردمش هم مثل همه جا خوب و بد توش هست و اتفاقا اونها و لرها بی غل و غش ترین آدمایی ان که دیدم

  117. با سلام
    هر چه گفته وشنیده شد از دیار پاکان ومهربانان استان بود به امید روز ی که از این استان وزیر یا معاون وزیر وَیَا مدیرانی در سطوح فراتر وبالاتر در کشور داشته باشیم

  118. اووووووووووووه چه حرفا میرنید راجب زاهدان
    من خودم بچه ی شمالم و از مهرماهه ک ب دلایلی مجبور شدیم بیایم اینجا با خانواده ….از دانشگامم انتقالی گرفتم دانشگاه سیستان و بلوچستان و یه ترمم اینجا درس خوندم باید راجع ب دانشگاش بگم ک سیستم آموزشی ضعیفی داره ینی من شنیدم ک ب ترم اولیا کمتر از ۱۰ واحد داده بودن و بعضیا تو ترمای بالاتر نمیتونستن بیشتر از ۱۴ واحد بردارن ولی از حق نگذریم استادای خوبی داره
    حدود ۶ماهه ک اینجاییم هنوز ک هنوزه خانوادم نمیزارن با تاکسی برم و بیام مگر اینکه مجبور بشن…گاهی اوقات با واحد میرفتم دانشگاه ،بیشتر اوقاتم خانواده میومدن دنبالم…یادمه اون اوایل چون دانشگاه نزدیک خونمونه یه بار پیاده از دانشگاه اومدم ک مامانم گفت چرا پیاده اومدی اینجا زاهدانه هااااا اینجوریه و اونجوری منم گفتم خب باشه افغانستان ک نیس ولی بهم گفت دیگه پیاده نیای تنها….
    از لحاظ امنیت ک میگن امنیت نیس زیاد قبول ندارم واقعا من خودم به شخصه تا ساعت ۸ شب تنها تو خیابون دانشگاه و روبروی دانشگاه منتظر بودم تا خانواده بیان دنبالم و هیچ اتفاقی هم نیوفتاد….ولی خب به خاطر حرفایی ک زده میشه ناخودآگاه جبهه میگیرن راجب این شهر
    در مورد زورگیری و اینا هم بارها شنیدم ک گوشی ها رو تو خیابون میدزدن از مردم (این مورد هس واقعا)…
    من خودم هنوز به اینجا عادت نکردم و دوست دارم زودتر برگردیم همون شمال خودمون و اینکه میگن خاکه اینجا دامن گیره منم خیلی شنیدم و منو میترسونه
    مردم خود زاهدان خییییلی شهرشونو دوس دارن و میگن هیچ جا زاهدان نمیشه….
    از لحاظ بارونم ک تو ۶ ماهه گذشته فقط دوبار اونم در حد نم نم بارون اومده
    ولی خب اون باوری ک همه ی مردم راجب این شهر و این استان دارن باید بگم ک غلطه و امنیتش در حد معمولیه الکی بزرگش نکنین
    اگ دانشگاه میخایین بیاین، بیاین دانشگاه قشنگی داره و اگ ب خاطر زندگی میاین هم بد نیس عادت میکنین بعد چن وقت.

    1. از نظر شما زاهدان یعنی دو سه خیابن معلم دانشگاه امیرالمومنین بزرگمر ولی زاهدان که این چند خیابون نیست اره همین چند خیابونه که هم شهرداری بهش میرسه هم پلیس امنیتش رو حفظ میکنه
      ولی جا های دیگه مثل حاشیه شهر اگر با پرایدم برید شانس بیارید پیاده بر میگردید اصلا بگیریم زاهدان با امنیت کامل مرز استان رو میخواهید چه کار کنید حد اقل هر ماه چند تا از مرزبان هاو می کشن یا میبرن بیشتر اسلحه و مواد کشور از زاهدان پخش میشه شما به راحتی میتونید تو بلوچستان اسلحه امیرکایی گیر بیارد چه برسه به کلاش

  119. یوسف
    باعرض ادب احترام برای تمام هوطنان عزیزباید نه زاهدان بلکه عمده شهرهای بومی مردمان خوب ومهمان نواز هستند ولی متاسفانه همانطور در همه جای ایران خوب بد هست زاهدان هم بخاطر مشکلات اقتصادی مثل سایر شهرها بعضی هانادانسته متکب اشتباه میشوند ولی باید توجه داشت باعث میشود توریست کمتری بشهر مان بیایند واسم این شهر بد دربرود

  120. مردم سیستان و بلوچستان مردم باغیرت هستن و الکی به کسی زور نمیگن و به ناموس مردم هم کاری ندارند مثل ماری میمونن که اگر سرشو لگد بدی نیش میزنه تنها مشکل انجا اینه که دعوا بر سر شیعه و سنی بودن مین که موندم والله اگر مسلمانید چرا بر سر شیعه سنی بودن دعوا میکنید

    1. سلام ن برادره عزیز چرا حرفه الکی میزنی اصلا بحثه شیعه سنی بودن نیس تو زاهدان اصلا اینطوری نیس اگه قبلا خیلی وقت پیش بود الان اصلا نیس همه مثه برادرن خودم یه شیعه هستم بارها تو مسجده مکی نماز خوندم دست باز دوستان سنی هم دارم ک دست بسته نماز خوندن تو مسجد اینا همشون حرفه اصلا باور نکنید

  121. ابوبکر خان چرا اینقد همه رو الکی میترسونی. من خودم کارشناسی ارشد سازه میخوندم اونجا. بسیار دوستان خوبی هم داشتم اونجا. الکی جو نده. من ساعت یک شب تو خیابون دانشگاه و بلوار معلم قدم میزدم و هیچ ترسی نداشتم. فقط منطقه شیرآبادش خطرناکه. سایر نقاط امنه. فقط باید مواظب موبایلت باشی اون مناطق پرت شهر. چون میان میزنن و بعد تو چهار راه رسولی میدن صد هزار تومان.

  122. من تا همیشه به بلوچستان مدیون خواهم بود، به نخلهایش به آسمانش به خاکش، من حس هوایی را اینجا تجربه کردم که وام گرفته از رهایی مردمانش است. سرزمین نخل و خورشید و اصالت، سرزمین یکرنگی و عشق …

  123. در خصوص گویش مردم تهران باید عرض بکنم گویش اصلی مردم تهران تات زبان هستن که الانه این گویش تا حدی اطراف تالش وجود دارن مردم اصلی تهران هم تو سالیان متمادی عوض شدن واکثرا مهاجر هستن

  124. سلام ،سیستان بلوچستان یک شهر مرزی با مردمان خونگرم ومهربان ودین اسلام ومذهبشون سنی هستن،دروغ گفتن در مورد یک ملت خوب نیست چرا اینهمه باین ملت مظلوم دروغ میبندین؟ ایا در برابر خدای متعال جوابگو خواهید شد؟؟ من یک شخص ایرانی ساکن تقریبا غرب کشورم سیستان بلوچستان رفتم وازشون خیلی محبت دیدم وخیلی هم مهمان نواز هستن، دلیلی نداره بخاطر مشرف بودن با پاکستان وافغانستان وحضور عناصر قاچاقچی مواد مخدر همه مردم این استان را بیک چشم ببینیم اینگونه عقیده داشتن واقعا در حق یک ملت ظلم کردنه اول خدارو در نظر بگیرید بعد نظر واقعی بگید خطای هیچکس را بپای دیگری نمینویسندحساب مردم سیستان رو با قاچاقچیهای خارجی جدا بدونید سیستان جزی از خاک کشور ماست ومردمانش تا ابد قابل احترام من خواهند بود

  125. در متن گفته شد زبان سیستان با زبان تهرانی ها یکیه و در اقلیت هستند، قابل ذکر است زبان سیستانی از قدیمی ترین گویش های ایران است، سیستان دیار رستم،یعقوب لیث و…. است، اقلیت!! اگر اقداماتی که دولتی ها جهت خشکسالی و بستن مرز و دیوار کشی مرز نبود، دیگر این سیستانی های عزیز به استلن گلستان کوچ نمی کردند، لطفا یکم اطلاعات زیاد کن بعد متن بنویس، اصلا میدونی شهر سوخته کجاست،شما چطور به خودت جرات دادی بگی سیستانیها در اقلیت و امثال اینهایند

    1. نسبت به جغرافیای بلوچستان، سیستان مشخصا کوچکتر است و همچنین چهل درصد ساکنان سیستان را بلوچ ها از دیرباز تشکیل می‌دادند و تاریخ شهر سوخته منحصرا متعلق به این قومی که اکنون در سیستان ساکنند نبوده و تبارشناسان پی به نژاد اصلی مردمان این شهر برده اند، پس کمی مطالعه بدون غرض ورزی ضروری به نظر می‌رسد در این مورد، نام شهر زابل نیز ناصر آباد بوده که در اصل در افغانستان میباشد پس زابلی های واقع در سیستان به یاد زادگاهشان نام این شهر را زابل نهادند

  126. سلام به دوستان که هر یکی نظر خودشو اعلام داشت , سپاس گذارم از همه ایرانیان که اتحادشون و به رخ دولتمردان اختلاس گر و چپاول گر رسوندن در زلزله کرمانشاه, حالا نکته ای مهم که بیانگر ذهنیت غلطی که از طرف بعضی افراطیای استان با دکترین باطل کینه شون و نسبت به مردم بلوچ و به مغز عمومیت ایرانیان القا کردند که از این راه به نوایی رسیده باشند.
    و نکته دیگری که خیلی مهمه بحث بودجه ای که مصوب بلوچستان بوده رو بعضی از برادران غرض ورز سیستانی به جیب زدند که باعث کم رونقی و زیر بنای کلی بلوچستان بوده و همه ی این موارد دست به دست داده تا بعضی جوانان بلوچ به گروهک ها ملحق بشم.
    بنده جوانی بلوچ هستم و در دانشگاه هاروارد آمریکا به تحصیل مشغولم و از رنج بلوچ کاملا آگاهم . و امیدوارم که مبنای زیربنایی فرهنگی بلوچ و سیستانی فرهنگی عاری از تنش و برادری باشد و دنبال رو احزاب تندرو حزبی مثل اصولگراها نباشند به امید خدمت به ایران و استان محروم

  127. با سلام من یه زاهدانی و بلوچم خدایش اونجوری ک شما میگین امنیتش بد نیست فقط اگ اینجا اتفاقی بیوفته بزرگش میکنن همین بعدشم جاهای دیدنی خعلی زیادی هم داره مثل
    ۱- مسجد مکی ک ب نظر من بعد از مکه زیباترین مسجد دنیاست
    ۲-مجتمع تفریحی لادیز ک بزرگ ترین مجتمع تفریحی گردشگری رفایی و مجهز ایرانه ک دارای( هتل ۵ستاره،شهربازی،مجتمع تجاری،بیمارستان،مسجدو…)داره تکمیل میشع اخراشع
    ۳-بازار معروف رسولی ک نیازی ب توضیع نداره
    ۴-کافی شاپ هاش فوق العادن خدایش خعلی شیک و با کلاسن
    و کلی جاهای دیگه .
    دو ماه ک اومدم شهرستان دلم واش شهرم لک زده حتما یه سری ب شهر ما بزنید مطمهنم خوش میگذره
    راسی دانشگاهاشم عالین و مجهز
    هوای زاهدانم بی نظیره پاک پاک
    خود شهرشم قشنگه مخصوصا شباش
    وای چقد حرف زدم ببخشید دوستون دارم بوس بای

    1. من تا همیشه به بلوچستان مدیون خواهم بود، به نخلهایش به آسمانش به خاکش، من حس هایی را اینجا تجربه کردم که وام گرفته از رهایی مردمانش است. سرزمین نخل و خورشید و اصالت، سرزمین یکرنگی و عشق …

  128. س.من ی سیستانی هستم و بهتون میگم تا به چشم نبینید در مورد هیچ چیز قضاوت نکنید مردمان سیستان و بلوچستان چ سیستانی چ بلوچ آدمهای خونگرم و بامرام و معرفتی هستند و رو راست و این نا امنی ها تو این استان مال کشور همسایه پاکستان هست که معدن عناصر ضد انقلاب هست وبه لطف نیروی انتظامی عزیز ریشه کن شدن مردمانی که با کمبود ها میسازن وصبورن نمیخام به کسی بی احترامی کنم ولی با وجود این همه بی توجهی و محرومیت مثل بعضی مردم نیستن و حتی یک بار علیه دولتشان اغتشاش نکردن …مثلا آب سیستان شده مال افغانستان…سیستان و بلوچستان شخصیت هایی داره که هیج جا نداره چرا تاریخ رو نمیخونید ببینید زمانی که همه جا به دستور معاویه امام علی ع رو دشنام میدادن سیستانی ها این کار رو نکردن…بزرگ ترین تمدن های بشر مال این استان هست معادن زیادی داره این استان ولی بی توجهی بعضی مسئولین ….اونم بخاطر اینکه این مردم صبورن و وطن پرست

  129. سلام دوستان زاهدان بهترین جا هست خیلی امنه تاوقتی کاری به کسی نداشته باشی کسی کاری بهت نداره یکی ازخصوصیت های مردمان سیستان وبلوچستان رگ غیرتشونه .می بینیدکه چندمورد عملیات های تروریستی تواین منطقه بوده چون آمریکایی ها با نقشه هاشون که روابط بین برادران مسلمان سنی وشیعه تفرقه بیاندازند .خوشبختانه درحال حاظر مرمان ما هشیارهستند وامنیت مطلق براستان پابرجاست بهتون پیشنهادمی کنم به جای این همه خرج اضافه برای رفتن کشورهای خرجی یک سر به استان مابیایید وازدریای چابهارومنطقه آزاد اون دیدن فرماییدمطمئن باشید دیگه وِل کن این استان نمی شید. درپناه حق.

  130. من تبریزیم.کل ایرانو گشتم ولی زاهدان نرفتم.خیلی دوس دارم زاهدانو ببینم.درضمن واسه مایی که دانشگاه سراسری شهرمون واسه پزشکی زیر۵۰۰ برمیداره قبول شدن از دانشگاه زاهدان سخت نیست.فقط خیییلی دوره.درضمن آرهههه دانشگاه خاش رتبه یکه دانشگاه زاهدان رتبه دو,ههههه

  131. سلام به همه دوستای گلم طبق اسناد تاریخی و مشاهدات عینی
    از بین قومیت های ایران کرد و بلوچ وترک نژاد پرست یا جدایی طلب بوده اند و خود را با اکثریت وفق نداده و با کشور و حکومت مشکل دارند و ساز خود را میزنند آزادی عمل زیاد به اینها دادن مساوی با تضییع حقوق اکثریت است اگر شما رییس حکومت بودید چه میکردید ایا با تجزیه و تضعیف و تکه پاره شدن کشور موافق
    هستید

    1. سلام شما اگر تاریخ خونده باشی و تعصب بیجا نداشته باشی همین اقوامی که نامبردی تاثیر بسزایی در تاریخ بزرگ و کهن ایران عزیز داشتن دفاع از خاک فتح هندوستان با نادرشاه توسط کمک ونیرویی اقوام بلوچ صورت گرفت کردهای عزیز خود همیشه در صحنه دفاع از ایران بودن و ترک زبان های ایران نیز در عرصه سیاسی و دفاع از کشور خون دادن اگر امروز شما می بینید که معدود کسانی حرف از تجزیه میزنند مقصر حکومت مرکزی هست که خواسته ها ونیازهای مردم و اقوام اصیل و کهن ایرانی رو فراهم نمیکنه بدلیل بی اعتمادی و فساد مالی درون نظام

      1. ببخشید نادر شاه با کمک نیرو های سیستانی نه بلوچ موفق به فتح هندوستان شدند

      2. شهر ماخیل خوبع و من افتخار میکنم ک بچه زاهدانم شما هم حرف بقیه باور نکنید ت همه‌ی شهرا درگیری هست

    2. به به، گل بود به سبزه نیز آراسته شد، ببین چه کسانی حرف از نژاد پرستی می‌زنند اگر یک بلوچ یا کرد و یا ترک صد سال هم در کنار مثل تویی زندگی کند همیشه او را به چشم شهروند درجه دو میبینی و زبان، فرهنگ، لباس و مذهب او را مورد تمسخر قرار می‌دهی هر چند زبانش پهلوی اصیل، لباسش طرح هخامنشی و مذهبش همان مذهب قبلی که قبل از آمدن تشیع توسط صفوی ها بوده باشد (بلوچ و کرد) و ترکها نیز زمام امور سیاسی ونظامی را از زمان سلجوقیان تا قاجاریان به عهده داشتند و قدرت مطلق در ایران بودند پس حالا بگو که چه کسانی ایرانی اصیل تر و تجزیه طلبند؟؟؟

  132. ابوبک شما ب سن قانونی نظر دادن نرسید بشین سر درسو مشقت .جلوی دانشگاه خونه ای نیست ک ی بنده خدایی گفته از داخل خونه گروگان گرفتن. اونجاهمه مغازه است درضمن دانشگاه زاهدان از نظر رتبه بندی در ایران رتبه دوم کشوری روداره قبول شدن اونم ملی زاهدان همچین آسونم نیست اینجا دانشگاه ملی آزاد پیام نور قران سماء و ادبیات فنی مهندسی و چند علمی کاربردی داره هرترم شما ببین چقد دانشجو میان و فارغ تحصیل میشن

    1. شرمنده که میگم اینو اما بلوچ ها با لشکر نادرشاه افشار بوده اند اینو از هر پیرمرد سالخورده بلوچ که بپرسی حتی اگر بیسواد باشد برایت بازگو خواهد کرد و اینکه نادرشاه برای تشکر و اتحاد بیشتر قوم بلوچ والی شیراز را به یک سردار بلوچ سپرد که بعد بلوچها ی دیگری آنجا حضور پیدا کردند که باعث اختلاطهای قومی گردید که ممسنی یکی از آن نمونه هاست که حتی تاریخ ممسنی و بلوچ هایش کهن‌تر نیز می‌باشد

  133. باسلام.من ۲۷سالمه وزاهدان به دنیا آمدم.هرشهری هم آدم خوب داخلش هست هم بد ولی زاهدان بیشتر بدی هاش ب چشم امده اونم واسه اینکه اگر یکی ی دعوا تو خیابانش دیده وقتی رفته شهرش پیاز داغشوبیشتر کرده و رفته رفته سر زبانها ب جنگی تمام عیار تعریف شده ،اینجا هم مثل سایرنقاط ایران اسلحه و مواد مخدر غیر قانونیه وکسی نمی تونه اسلحه نگهداری کنه شهردوست داشتنیه من رفیق از تهران نیشابور مشهد بیرجند اصفهان دارم ک از دانشگاه باهم بودیم اینقد خوش گذشته ک در سال یک بارم ک شده میان زاهدان برای تفریح.ازشماهم دعوت میکنم یک بارم ک شده بیاید و از نزدیک ببینید هم زاهدان و هم شهر همیشه بهار چابهار با کوهای مریخی ساحل و ریگ بیابان در یک روستا مقابل هم و نخل های زیبا.چهار منظره قشنگ در یک روستا و در یک قاب.خدا حافظ همه

  134. واقعیت از سو مسئولیت نظام است نه از مردم خون گرم سیستان بلوچستان چرا این نا امن که این قدر در مورد اون جا هست در مورد مشهد نیست مگه مشهد یه شهر مرزی نیست امکانات و سطح شهر مشهد کجا اون وقت سیستان وبلوچستان کجا تا جایی که حتی یه سیستم آموزشی درس هم نداره به نظرم بلوچ به جای این که فقط به فکر گرفتن امتیاز از نظام باشن باید خودشون دس به کار بشن اول با سواد کردن فرزندانشان مهمه به جای درس کردن مسجد پولش فقط هزینه تحصیل وعلم بکنن خودشون دکتر بشن خودشون مهندس بشن مدیر و…هزینه ای که سرف آموزش دین میشه باید سرف علم بشه تا پیشرفت ایجاد بشه نه این که فقط چشم انتظار دولت مرکزی باشن خودتون به فکر باشید با نگاه کردن به دست دیگران نه مشکلات شما درس میشه نه شهرتون حتی با قالی زیر پاتون بفروشید که بچه هاتون با سواد بشن علم میتونه بلوچستان آباد کنه علم که ثروت به همراه اون فقط باید با دستان خودتون محقق بشه

    1. ایکاش یکم بهتاریخ و این ۴۰ سال توجه کنیم ..سیاستی که تفکر لیبرالی در کشور نهادینه کرد سیاست لوکوموتیوی هاشمی رو تحقیق کنین بد نیست مطالعه کنیم و نظرات تفکر اصلاح طلب لیبرال را بررسی کنیم سیاستی که معتقدبوده و هست تهران در حکم موتور و سر لوکوموتیو بوده و این لوکوموتیو به اندازه یک تعداد ظرفیت کشش دارد..سیاست خاتمی با وعده به این مناطق سیستان و بلوچستان که پس از انتخاب به ادامه همان سیاست پرداختند .متاسفانه مردم پاک و با مرام این مناطق دقیقا به همین تفکر روی خوش نشان دادند تفکری که دلیل اصلی این محرومیت و این اختلافات قومی بوده و هست ..وقت و مکان مناسبی برای توضیح بیشتر نیست فقط امید است که جوانان این مناطق واقعیات را جستجو کنند ..دلخوش کردن به چند پروژه در این سالها عین ساده لوحی و فریب خوردن است ..مطالعه و تحقیق بهترین راهکار برای جلوگیری از ادامه اشتباهات خواهد بود

  135. سلام.من اهل بوشهر هستم و سربازی هم دوست های زیادی از زاهدان داشتم و خیلی آدمهای خوبی بودن.الان هم ارشد دانشگاه زاهدان قبول شدم.

  136. سلام
    من دانشگاه زابل قبول شدم نیمه دوم
    مهر ماه برای ثبت نام رفتم شهر خیلی خوبی بود مردم خیلی خوب فقط حیف همه خیابونای شهر یه طرفه بود
    قبل از رفتن همه تاکید میکردن یجوری بریم که شب تو جاده زاهدان نباشیم اما هن رفت و هم برگشت ما شب تو جاده بودیم و اصلا هیچ مشکلی نبود. شبی که زاهدان بودیم ماشین خراب شد وشاید ۲۰نفر برای کمک میومدن تا ما رو ببرن خونه فوق العاده خونگرم همون شب هم ما مهمون خونشون بودیم که خدا خیرشون بده عالی

  137. علی از زاهدان
    سلام خدمت همه ایرانی های عزیز
    اطلاعات کمی از زاهدان
    جمعیت حدود یک میلیون نفر (تویه سایت های آمار زاهدان شهر ۱۱ از نظر جمعیت قرار داره )
    آب و هوا : خشک، زمستاهای خیلی سرد و تابستاهای گرم ولی ن خیلی گرم گرمایه معمولی داره مثل تهران مشهد و کرمانو خیلی از شهرای کویری دیگه ایران زاهدان سردترین شهر استان میباشد.
    پوشش گیاهای: خییییییییییییلی ضعیف در حد صفر واقعا پوشش درختی و گیاهی صفری داره
    بارندگی : معمولا برج دی ، بهمن ، و اسفندو فروردین بارندگی داره اونم در حد کم بقیه سال بارندگی در حد صفر میباشد.
    نزدیک ترین کوه : کوه آتشفشانی نیمه فعال تفتان با فاصله ۱۲۰ کیلومتر
    امکانات:
    گاز کشی تازه شروع به گاز کشی منازل شروع شده
    آب شیرین از این رو میگم آب شیرین که تا چند سال قبل آب شور بود.
    حمل نقل عمومی در حد قابل قبول (فقط خط واحد)
    ایرانسل و همراه اول تالیا و رایتل با جدید ترین نسل های مخابراتی
    راه آهن : زاهدان به کرمان مستقیم، زاهدان به اصفهان مستقیم، زاهدان به تهران ، زاهدان به پاکستان (باربری)

    بافت جمعیتی : بلوچ ( اکثریت سنی مذهب فقهه حنفی) ، زابلی یا سیستانی ( اکثریت شیعه مذهب فقهه دوازده امامی) بیرجندی (اکثریت شیعه مذهب فقهه دوازده امامی)، کرمانی(اکثریت شیعه مذهب فقهه دوازده امامی و بهایی)،یزدی(اکثریت شیعه مذهب فقهه دوازده امامی و زرتشتی و بهایی) اینها بیشترین تنوع جمعیتی زاهدان رو تشکیل میدن البته جمعیت زیادی از اقلیت های دینی مانند سیکها که ریشه ای از هندو پاکستان دارن هم اینجا از قدیم ساکنن بودن و الان در اینجا ساکنن و به شکل کاملا ارام و مصالحت آمیزی به دیگر مردم در حال گذران عمر هستند.
    نقاط مذهبی : مسجد مکی که بزرگترین مسجد اهل تسنن در ایرن میباشد و با معماری شبیه مسجد اباصوفیه ترکیه بسیار به شهر زیبایی بخشیده
    کوه شهدا : که مکان دفن چند شهید گمنام جنگ تحمیلی میباشد و در نزدیکی مسجد مکی قرار دارد و یکی از مکانهای مذهبی اهل شیعه میباشد.
    مکان های تفریحی : کوهستان پارک ، مجتمع تفریحی براسان ، مجتمع تفریحی ایران بلوچ، پارک ملت،
    موزه جنوب شرق ایران که یه موزه زیبا و خوبی میباشد
    بازار رسولی یکی از معروف ترین بازارهای ایران میباشد که شیفتگان فراوانی دارد.
    معرفی مختصری از سهر زاهدان راجب امنیت: زاهدان یه شهر کاملا معمولی میباشد من نمیگم خیلی خوبه یا خیلی بده بلکه کاملا معمولیه مثل تهران مشهد بیرجند اصفهان و … همون قانونی که تو تهران اجرا میشه زاهدانم همون قانون رو داره هیچ چیزه خاصی وجود نداره یعنی نمیتونه وجود داشته باشه. تو زاهدان اگه اروم بری و بیای کسی بهت کاری نداره ولی اگه قرار باشه گردن کشی کنی یا یه چیزی مثل این خب طبیعیه که واکنش مردم رو در پی داره مثل هر جایه ایران
    فقط یه چیز میتونه خیلی خطرناک باشه تو زاهدان اونم نظر بد به ناموس تو زاهدانه که خییییییییلی میتونه بد تمام بشه برای فرد مخصوصه بلوچ ها که اصلا شوخی ندارن با ناموسشون البته اینو نمیگم که بگم ایرانی های دیگه آدمهای با غیرتی نیستن ولی اینجا عکس العمل مردم خیلی میتونه ویرانگر باشه.
    مردم زاهدان خیلی با هم به خوبی زندگی میکنن مردم خونسرد و با شعوری داره مثل تمام ایرانی ها
    من نمیدونم چرا بعصی ها الکی میخوان زاهدانو ناامن جلوه بده در حالی که اصلا تا حالا زاهدانو از نزدیک ندیدن(دقیقا مثل بعضی از کشورهای غربی که با دیدن ایرانی ها فک میکنن ما همه تروریست هستیمو آدم کشو بی عاطفه حتما همتون اینو شنیدین راجب طرز تفکر خارجی ها نسبت به ما ایرانی ها که کاملا دروغه)
    در آخر تشکر میکنم از دوستانی که لطف کردن و مطالعه کردن نوشته های منو راجب معرفی شهرم زاهدان امید وارم مفید بوده باشه
    اگه غلط املایی یا جمله بندی داشت به بزرگی خودتون ببخشید

    1. سلام علی آقا
      مرررررسی از اطلاعاتی که در مورد شهر زاهدان دادی …
      مردمان سیستان و بلوچستان را دوست دارم.

    2. بسیار ممنونم علی آقا اطلاعات عالی و جامعی بود..
      من باورم تغییر کرد
      خداروشکر می خوام زاهدان رو برای تحصیل انتخاب کنم…
      باید فرهنگ سازی بشه…
      من خودم ترس داشتم فکر میکردم هر کسی بیاد سیستان و بلوچستان زنده بر نمی گرده…
      این باور هم به خاطر گروهک عبداالمالک ریگی بود…
      که خداروشکر باورم تغیری کرد…
      همه ما انسانیم و انسانها باید همدیگر رو دوست داشته باشن و به هم محبت کنند
      همه ما روح خدایی داریم..
      خدای مهربان که همه بندگانش رو دوست دارد..
      پس همه می توانیم بدون باورهای غلط و به دور از تعصب در کنار هم به خوشی زندگی کنیم…

  138. واویلا چیا میگن!از قدیم گفتن تا ندیدی نشنیدی چیزیو قبول نکن؛حالا بدم نیس یه سفر به بلوچستان بیاین!
    تنها چیزی که من میدونم اینه که ادمای خارج از استان مث تهران،مشهد،اصفهان…و دیگر شهرها اینه که از بلوچا واسه ای خودشون تو ذهنشون یه ادم خار تصور کردن…
    واقعا هم اینجوری نیس!
    تعریف از بلوچو بلوچ بودنم نباشه
    زمین که هیچ مریخم بگردی ادمای
    به این خوبی نمیتونی پیدا کنی…
    از هر چی بگم کم گفتم!خیلی کم!!!
    از پاکی،صداقت،ووو

    1. بخدا ما تو این استان زابلی بلوچ نداشتیم و بهترین امنیت را در سطح ایران داشتیم تا اینکه بعضی از خارج از استان برای محکم شدن جایشان تفرقه بین این دو ایل اصیل ایران زابلی و بلوچ بندازند هر کس تفرقه بین اینا بندازه کمرش بشکنه

  139. جالبه.همه بلوچ ها و سیستانی ها میگن امنه و مشکلی نیست.این وسط ابوبکر چی میگه نمیدونم!!! امثال همین ابوبکر هستن که تفکر منفی و هراس از زاهدان برای مردم ایجاد میکنن. کسی هم در جواب ایشون چیزی نمیگه!!!

  140. سلام
    با خواندن تمامی نظراتی که توسط دوستان درج شده بسیار خوشحال شدم
    بنده به عنوان یک سیستانی و بزرگ شده ی زاهدان
    از کودکی تا بحال اتفاقات زیادی را دیدم
    اما درـحال حاضر استان ما روند صعودی را طی میکند
    و امید است طی سالیان آینده مقام وـمنزلت واقعی مردم سیستان و بلوچستان به آنها بازگردد
    بعضی از دوستان دانشجو برای سفر به استان دچار شک و تردید هستند و دلایلی چون فرق بین مذهب شیعه و سنی را بازگو میکنند
    دوستان توجه داشته باشید
    بین سیستانیها و بلوچ ها هیچ دشمنی وجود ندارد
    خوشبختانه همه برای سرفرازی استان در کنارهم تلاش می کنند
    و رابطه بسیار گرم توام با صمیمیت زیاد با یکدیگر دارند تا حدی که کارشان به وصلت با یکدیگر هم رسیده است
    انسان بد در همه ی اقوام پیدا میشود چه بین سیستانیها چه بلوچستانیها
    اما یادتان نرود
    پنج انگشت مساوی نیستند
    دوستانی هم که از مردم استان ما بد میگویند با عرض معذرت گویا نوک بینی‌شان را می بینند
    و یا اینکه در وقت سفر به این استان ناخواسته با همان دسته از آدم های بد رو به رو شده اند
    مردم این استان علی رغم تمامی فشارها و محرومیت هایی که تحمل می کنند همواره شاکرند و برای سر بلندی ایران و ایرانی می کوشند

    پایدار ایران
    پایدار سیستان
    پایدار بلوچستان

  141. واقعأخاکش دامن گیره ما۸سال پیش واسه کاربرای پیمانکاراومدیم شهرک صنعتی زاهدان حدود۸ماه کارکردیم واسه تفریح میرفتیم خیابان شریعتی وچهارراه رسولی وکلاته،ازخیلیاشنیدم ک خاکش دامن گیره اماواسه خودم ک پیش اومدباورم شدتو این چندسال دلم لک زده برای دوباره رفتن واقعأمردم خوبی داره باتمام کمبودهایی ک داره ب خدابااصفهان وتهرانو شهرای دیگه اون لذت زندگی توی اونجاعوض نمیکنم خیابون دانشگاهشم جای باکلاسشه

  142. از من گوش میکنی نیاید بهتره واقعا اینجا خطرناکه…جونتو دوست داری فکر سفر به سیستان وبلوچستان رو از و سرت بیرون کن …یه ایرانشهری…

    1. ابوبکر؛ من یک کوردم ندیده و نیومده به سیستان و بلوچستان فهمیدم چه مردمان پاکی داره چه مردمان با معرفتی و مهماننوازی داره!
      می‌دونی چرا؟!
      برای اینکه ادریس یک جوان زاهدانیه اومده بود مریوان (کردستان) دریاچه زریبار با هم آشنا شدیم همونجا شماره بهم داد گفت اومدی زاهدان قدمتو میزارم رو چشام ، هرچی هم ازش دعوت کردم در خدمت باشیم نیومد و گفت مزاحمتون نمیشم!

      هیچوقت الکی حرف نزن ابوبکر!!!
      اگه تبلیغ منفی می‌کنی همین الان بهت بگم باختی چون حرفات اصلا منطقی نیست و رفتار شما نشانگر بی شخصیتی شماست!

      خدا بهت رحم کنه ، شفات بده ابوبکر…

  143. من خیلی جاها سفر رفتم.مهربانتر و خونگرم تر از بلوچها ندیدم ..در ضمن اکثر شهر های استان رفتم جاهایی مثل چاه رحمان و چاه رحیم وسط کویر …زاهدان به جرات میگم ۱۰۰ درصد امن تر از تهران و مشهد هست…خیالتون راحت راحت…بلوچها ولقعا انسهای خوب و پاکی هستن….

  144. سلام
    من بلوچم و قبلا توی یکی از روستاهای مرزی زندگی می کردم و الان چند ساله که سراوانم این حرفایی که شما میگید از نا امنی نه تنها توی شهرهای بزرگ بلکه در روستاهای مرزها هم اتفاق نمی افته .
    والله ما که نا امنی ندیدیم
    هیچ وقت مردمی مهمان نواز تر از بلوچها نخواهید دید
    البته خواهشی که از شما عزیزان دارم اینه که اگه کسی رو توی لباسهای بلوچی در شهر خودتون دیدید به چشم یک اجنبی و تروریست و آدم خوار نگاه نکنید

    بنده به خاطر طرز لباس پوشیدنم در خیلی از شهرهای ایران تحقیر شدم و حرف مفت شنیدم. باورتون میشه مثلا توی مشهد خیلی از مغازه دار ها اصلا جواب ما رو نمی دادند فقط به خاطر طرز لباس پوشیدنمون
    و یا اینکه اگه از جلوی بعضی مغازه ها رد می شدیم نعره یا علی یا علی می زدند در حالیکه ما حضرت علی و آل علی رو از بزرگان و بلند پایه های اصحاب نبی می دونیم
    ولی چون به همه گفتن سنی یعنی دشمنی با حضرت علی و امامان این در ذهن بسیاری جای گرفته
    اما این رو به خودم تلقین کردم که آدم بد هر کجا گیر میاد.

    به امید روزی که ما بلوچها جزو اقلیت های کشور خودمون نباشیم
    پاینده باد کشورم.

  145. سلام خدایی بزرگنمایی تا اینقد من خودم ساکن زاهدانم اونقد ناامنی که تو بقیه شهرها دیدم اینجا ندیدم اومدین زاهدان به منطقه ماهم سری بزنین پارک کودک

  146. سلام .من کرمانی هستم . اولین بار که میخواستم بیام زاهدان مثل بقیه دوستان نگران وضعیت آنجا شدم ولی بادیدن شهر و برخورد مردم بکلی نظرم عوض شد و به جرات میتونم بگم که امنیت آنجا بالاتر از تهران و مشهد و ….است . من به دلیل موقعیت کاری اکثر شهرها ایران سفر کردم و زاهدان هم شهری ایست که چیزی کمتر از شهرهای دیگه نداره حتی دخترم امسال دانشگاه زاهدان قبول شده و از این بابت خیلی خوشحالم و هیچگونه نگرانی هم ندارم . به نظرم تمام جو منفی که علیه این شهر و استان درست شده فقط جنبه سیاسی داره

  147. سلام من دانشگاه زاهدان قبول شدم..اهل نیشابورم..خودم دوس دارم بیام و مشکلی ندارم اما خانوادم ناراحتن ..

    1. از من گوش میکنی نیاید بهتره واقعا اینجا خطرناکه…جونتو دوست داری فکر سفر به سیستان وبلوچستان رو از و سرت بیرون کن …یه ایرانشهری…

  148. به نظر من بهترین مردم ایران بلوچان مردمی خونگرم باغیرت خوش خو و بسسسسسیار مهمانواز وساده با احوالپرسی های گرم بلوچی که وقتی از آنها در مورد اوضاع معیشت شان می پرسی درحالی چیز زیادی ندارند با لذت خاصی می گویند : شکر. فقط کافیست یکبار به اینجا بیایید تا متوجه شوید… اینها سخنان یک کارگردان ایرانی در مورد عقیده غلط مردم ایران نسبت به بلوچ ها بود…….

  149. من با اطمینان کامل حاضرم بگم قوم بلوچ تنها که هنوز اصالت آریایی خودشو حفظ کرده چون چیزایی که تو بلوچستان و مرام بلوچ دیدم تو هیچ جا ندیدم بلوچ سرش بره زبونقبرهزبونمیره سر حرفی که بزنه واستاده چه به نفعش باشه چه به ضررش.

  150. سلام من تصمیم دارم بیام در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روان شناسی بخونم، من ترک سنی هستم و در شهر ما فقط دانشگاه آزاد روان شناسی داره. میخوام نظر دوستان رو بدونم تورخدا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خوبه یا همین دانشگاه آزاد شهر خودم آذربایجان غربی

      1. وای تو رو خدا واقعی اینا رو میگی ما همینجوری میترسیم خواهش میکنم واقعیتو بهمون بگید

  151. جوانمردی وغیرت مردم بلوچ زبان زد عام وخاصه. وفرهنگ آن دیار هنوز دستخوش نا خالصی نشده بنابراین ساده وسالم وبی کلکند پس کسی که مثل آنها ست هرگز از آنها نمی ترسد. کسی میترسه که ککی در کلاه داشته باشد. ضمناً حرکتهای اشرار بیشتر ایزایست و در راستای اهداف دولتهای مرتجع منطقه است.

    نیز به جهت وسعت زیاد مرز با دو کشور نا امن، پاکستان وافغانستان است نه گناه مردم مظلوم بلوچ وغیره.

  152. وضعیت بلوجستانو من خلاصه میکنم ب این صورت ک: چیزی نگی چیزی نمیگن باهاشون رفیق بشی و بگی داداش بریم بمیریم هم ن نمیاره و میاد بی معرفت نیستیم. بی مرامم نیستیم. خروم و حلالم خیلی حالیمونه ادم بداخلاقم هست منکرش نمیشم. ولی کم غیر بومی پیدا میکنی ک ناراضی باشه از مردم ب جز اون دسته ای ک طلبکارانه نگاه میکنن ب مردم. مشکل ناموسی هم اصلا واسه کسی پیش نمیاد و این ک گفتین خشونت علیه زنان رو اصلا نمیتونم قبول کنم چونکه اصلا همچین چیزی وجود نداره بین ما سمت ناموس کسی نمیریم و کسی هم سمت ناموس ما بیاد … این مورد و اصلاح کنید لطفا. خلاصه ما عند مرام و معرفت و ختم همه صفات خوب جهانیم ب شرطی ک طرف کلّاش نباشه

  153. بیرجندی چط برای همیشه بیرجندیا امدن زاهدان کل نانواییها رو گرفتن و به بلوچها امتیاز نمیدن خدا شمارو بزنه نا ممنونها خدا بلوچها و مولانا رو حفظ کنه

  154. منم همسرم باید بیاد زاهدان دو سه سالی بمونه منم شاغلم باید بیام بیمارستان اونجا برا خودم نمیترسم ترسم از امنیت شوهرم هستش که نظامیه اما به خودم دلداری میدم که تو جنگ هشت ساله خیلیا سالم برگشتن ان شاء الله شوهرمم هم به همراه بقیه نظامیها سالم باشن وگرنه مردم ایران که از خیلیای دیگه بهترن خوب و بد همه جا هست من دو تا از بهترین دوستام اهل تسنن هستن یکیشونم اومد خونمون یک شب موند خیلی دوستش دارم زنده باد ایران

    1. منم تقریبا مشکل شما رو دارم . الان رفتین زاهدان راضی هستین ‌ .چه پیشنهادی به ما میدین ماهم میخوایم بیایم ولی خیلی میترسم

  155. جای بسیار بدیه بچه های بلوچ جزو بدترین بچه های ایرانن .من که خیلی از دستشون عذاب کشیدم برین بیرجند شهر تمیز و امن و جمع و جور.
    زنده باد بیرجند و مردمش

    1. نگو دادا نگو. ما ک ب شخصه هوای بیرجندیارو خیلی داریم بخاطر همون مسائل زابل و بیرجند ک خودت ملتفتی

    2. کرمانی ها و سیستان و بلوچستانی ها بسیار مردم بدی هستن فقط فرقشون اینه مردم از کرمانی ها نمیترسن من از هر دو دسته خیلی اذیت شدم

    3. اگه بده برو عامل تفرقه مگه برات دسته گل فرستادن که بیای توحتی همون بیرجندروهم ندیدی فقط ذاتت بده

  156. سلام من یک هفته دیگه باید بیام زاهدان سربازی،همه ترسیدن ولی مطمئنم زاهدان شهر خوبیه،از نظر حمل و نقل چجوره؟

  157. باور کنىن اىنجا اونقدر هم که مىگن ناامن نىست اتفاقا اىنجا خىلى هم خوبه خىلىم جاهاى دىدنى و خوبىم داره من خودم زاهدان زندگى مى کنم واقعا خوبه اىنجا

    1. سلام
      من می‌خوام بیام کار بگیریم پیمانکاری آیا خوبه از نظر امنیت!؟
      شما هنوز اونجایین!؟
      خودتون اهل کجایین !؟
      مرسی جواب بدین

  158. سلام من زاهدانی نیستم اما یک دوست زاهدانی دارم. از طریق نت باهاش آشنا شدم اولش بهم نگفت کدوم شهر زندگی می کنه بعد که گفت زاهدان زندگی می کنه هیچ حس ترس و اینکه آدم بدی باشه نداشتم بعد خودش بهم گفت نمیترسی با یه زاهدانی حرف می زنی به خاطر حرفش یکم ترسیدم اما بهش گفتم همه جا امنیت کم، اسم زاهدان بد درفته. از صحبت کردنش میشد فهمید که آدم خوبیه و با شخصیت و همین خوب بودن ذهنیت منرو نسبت به اون شهر عوض کرد.
    الان ۵ساله باهاش دوستم و خیلی هم عزیز برام هیچ چیزبد و خطرناکی ازش ندیدم زاهدان آدمهای خیلی خوبی داره
    و این رو هم بدونین که همه جا نا امنی و هرج و مرج و….
    بیاین دیدتون رو عوض کنین و راحت هرچیزی رو به زبون نیارید

  159. سلام من برای انتخاب رشته کنکور میخواستم درباره اب و هوای زاهدان بدونم چه جوریه؟ گردوخاک آن در چه حد است؟

    1. با سلام
      آب و هوای زاهدان با سایر نقاط استان کاملا متفاوت میباشد .
      از نظر گرد و خاک فقط منطقه زابل هستش که طوفان های ۱۲۰روزه میاد ولی در سایر نقاط حداکثر تا یک هفته این طوفانها طول میکشند

  160. سلام
    خداوکیلی وجدان داشته باشید راستشو بگید
    من میخوام دانشجوی دندون پزشکی بشم تو زاهدان
    شیعه هم هستم از لحاظ امنیت مشکلی پیش میاد آیا؟

    1. سلام
      همچین میگید شیعه هم هستم
      انگار سنی ها قراره سرتونو ببرن !
      نه برادر من تصویری که از بچگی از مذهب تسنن واسه شما ساختن یه مشت حرف واهی و پوچه …

    2. با سلام خدمت شما دوست عزیز.
      بنده خودم بلوچ هستم و دانشجو ی دانشگاه مازنداران .دوست عزیز به حرف مردم اعتماد نکن استان ما هم امنیت داره هم اینکه تبعض مذهبی قاعل نیسن .
      موقعی که من اومد مازنداران خیلیا رو دیدم که بخاطر ترسی که در دلشان نسبت به سیستان و بلوچستان انداخته بودند بزرگترین شانس های زندگیشونو از دست دادن .
      پس خواهشن شما راه اونا نرید .
      با تشکر

  161. من اهل بلوچستان و خاشم ناامنی پدیده ای که همه جا هست اما اینجا بزرگنمایی و بی انصافی شده. بیایید از نزدیک احساس کنید و با جشم باز و بصیرت روئیت کنید .وببینید مردمان خونگرم و مهمان نواز اینجا رو

  162. چرا به زاهدان هیچ بودجه ای تعلق نمی گیره پلی برای تقاطع هایش ساخته نمیشه ؟۰ من کرمانی هستم ولی زاهدان را دوست دارم ۰

  163. سلام
    من الان ۲ سال است که دانشجوی دانشگاه زاهدان هستم که در این دو سال به غیر از خوبی از مردم زاهدان چیز دیگری ندیدم.منکر این هم نمیشوم که ادم بد ندارد اما این چیزی طبیعی است در همه جا ادم خوب و بد.از نظر امنیت هم در تهران به ان بزرگی هم اتفاقات وحشتناک گوناگی رخ می دهد که در زاهدان یک بار هم رخ نداده باشد.

  164. با سلام خدمت همه ی هموطنان عزیزم من هم به عنوان یه ایرانی بلوچ خدمتتون عرض کنم که در طول تاریخ به اقوام ایرانی بی مهری هایی شده که قوم بلوچ هم مستثنی نیست . و در عصر حاضر شایسته هیچ ایرانی نیست که به دید قوم گرایانه یا مذهب مآبانه به هموطنش نگاه کنه.چرا که همه منافع و مضار مشترکی در ایران عزیز داریم.پس چو ایران نباشد تن ما هم مباد.

  165. ما هم بخاطر شغل همسرم قرار هست یکی دو سالی مهمان شهر خاش باشیم راستش کمی ناراحتم تعاریف خوبی نشنیده ام ولی امیدوارم اشتباه باشد بهرحال همه جای ایران سرای من است دوستان اگر خاش را میشناسید و خاطره خوب و یا بدی دارید لطفا برامون بگید موفق باشید

    1. سلام مردم خاش مردم اصیل نجیب خونگرم ومهمان نواز. شنیدن کی بود مانند دیدن .بیا و از نزدیک ببین
      فقط از نظر امکانات اولیه رفاهی محروم هست

    2. شهر خاش مردمی مذهبی و باغیرت دارد و به حجاب زنان اهمیت زیادی میدن و از نظر امکانات بهداشتی و آموزشی در سطح خوبی هست و جاذبه دیدنیش کوه تفتان هست.

  166. سلام دوستان چیزی برای گفتن ندارم فقط میگم بلوچستان امنه اینا فقط شایعه می باشد ‌.
    امیدوارم یک بار برای دیدن شهر رویایی ما به چابهار بیاین و با مردم خون گرم و سواحل زیبا و گردشگری چابهار دیدن کنید .

    اینو بدونین دوستان تو هر قوم و طایفه ای چند نفر وجود دارن که باعث میشه اسم اون قوم و یا طاعفه به بدی نامبرده بشه

    وطن پاکه بلوچستان مه

  167. زاهدان واقعا نا امنیش بزرگنمایی شده اصلا اینجوری نیس اینجا خیلی ام امنه منکه هرسال میام ولی تا حالا هیچ درگیری ندیدم خیلی ام مردمان خوبی داره

  168. سلام و عرض ادب
    بنده سال سوم هنرستان هستم و از زاهدان اومدم تهران،افسریه
    کل این سال که درس میخوندم استرس داشتم که اگه کسی ازم بپرسه مذهبت چیه؟ چی بگم؟عایا بگم که سنی ام یا اینکه اگه بگم از زاهدان اومدم چی …
    آخه چون از بس بهم میگفتن با ما بلوچا خوب نیستن یا چون سنی ام فردا بهم شغل اداری و دولتی نمیدن و رد صلاحیت میخورم و…

    و بالاخره روز ثبت نام مدیر مدرسه گفت از کجا میاین؟منم گفتم زاهدان بخدا گفت جا نداره مدرسه و اصلا جواب نداد منم ک جایی رو نمیشناختم اینقدر خودمو نفرین میکردم که چرا گفتم زاهدانی هستم.

    تا این ک با کلی تعهدی ک ازم گرفت ثبت نام شدم
    روز اول مدرسه مدیر صدام کرد گفت مو هاتو اصلاح کن با آنکه اصلاح کرده بودم از ترس بازم رفتم سلمانی و کلا کچل کردم
    تا ۵ماه با هیچکدوم از همکلاسی هام حرف نمیزدم گفتم شاید مشکلی پیش بیاد و مورد سرزنش مدیر محترمم قرار بگیرم

    همه میگفتن چرا ساکتی و چرا حرف نمیزنی.
    تا اینکه رفیق پیدا کردم و بعد از دو ماه دوستان تهرانیم بخاطر لهجه ام مسخرم میکردن

    و اما حالا بعد ۸ماه مدرسه گذشت..
    مدیرم ازم معذرت خواهی کرد گفت:
    آخه چیزایی زیادی شنیده بودم از زاهدان و..
    یکی دیگه قبل شما از شهرستان اومده بودن و میز کامپیوتر از دستش شکسته بود منم بخاطر اون بهت گیر دادم

    الان که دوره کارورزیم هست مدیر محترمم چون میدونست جایی رو نمیشناسم برای کاورزی داخل آموزش و پرورش برام جا پیدا کرد.
    و اما در مورد مذهبم :
    موقع نماز شد منم کلی استرس با خودم میگفتم ک چجوری بیام حالا دست بسته نماز بخونم یا شایدم اصلا رام ندن تو نماز خونه رفتم با امام جماعت محترم صحبت کردم من سنی مذهب هستم اشکالی نداره تو نماز جماعت شرکت کنم؟

    *بهم گفت نه چ اشکالی داره ما همه ی قبله نماز میخونیم همه مسلمانیم
    ##خدا خیرشون بده استرس یک عمرم ک بخاطرش دو سال با مادرم زندگی نکردم و نمی اومدم تهران حل شد##

    حالا که اینجام با خیال راحت نمازمو میخونم و معلمای محترمم هیچ فرقی نذاشتن و فقط میگفتن ک زاهدان امنیت نداره همه چاقو کش هستن که بنده براشون توضیح دادم که ن اونقدری شما میگید نا امن نیس و مثل شهر های دیگه هس و..

    1. دقیقاا…منم با یک زاهدانی ارتباط نزدیکی دارم…با خودم ک تهرانی ام هیچ فرقی ندارن واقعا…کاش میشد با شما بیشتر اشنا شم …چون میخوام بیشتر درباره زاهدان بدونم

  169. سلام
    من هم اهل زاهدان هستم و به شدت نسبت به مردم استانم و بخصوص شهرم تعصب دارم این نا امنی که گفتید در تمام کشور وجود دارد ولی این جور که شماها تعریف می‌کنید نیست اینجا ما سیستانی ها و بلوچ ها در کنار هم داریم زندگی می‌کنیم و هیچ مشکلی هم با هم نداریم

  170. من اهل زاهدانم.به خیلی از شهرها سفر کردم .مشهد.تهران تبریز .اصفهان . شیراز.و …..ایران ما خیلی باصفاست ولی استان ما واقعا مظلوم هستش به خاطر دور بودن از مرکز. بنظره من ادم هایی با این صداقت و مهربونی و مهمان نوازی هیچ جا نمیشه پیدا کرد . من الان استاد دانشگاه هستم و این نظر خیلی از دانشجوهام هستش که اهل زاهدان نیستن.به امید پیشرفت روز به روز شهرمون.از همتون دعوت میکنم با خیال راحت به شهرمون سفر کنید کاملا امنه حداقل بسیار امن تر از شهرهای بزرگی هستش که من زندگی کردم

    1. سلام دوست بلوچ من
      من بلوچ ها را از صمیم قلبم دوست دارم.
      بلوچ یعنی مهربانی و صداقت.همین.
      محسن از اصفهان

  171. باسلام به همه ایرانیا عزیز من خوداهل زاهدان هستم اونطور که بعضی دوستان مگند نیستش هرجای ناامنی داره اینکه تنها زاهدان سوژه باشه یک کج ببینی بیش نیس چرا فقط برای نظامها نا امن میشه گفت ولی برای عوام نیست جز قسمت شمال زاهدان محاله ازادی که حاشیه شهره جاهای دیگه مشکلی نداره انشا الله ؟ درضمن اون طور که توروز نامه ها میخونیم تو شهر بزرگ مثل تهرون که قتل جاقو کشی واسید پاشی ووووو؟امنیت اینجا بهتره این جا هر کسی با هر لباس محلی خود بیاد کسی باهش کاری نداری من که ندیدم ؟ولی ما با لباس بلوچی بریم شهرستان راحت نیستم جور دیگه نگاه میکنند انگار ازیه فضای دیگه اومدیم البته همه نه بعضا اگه باور نمکنید شما لباس بلوچی بپوشید تن تون برید توشهر تون برخورد هم شهریاتون چطوره ؟چندین سال قبل این طور بود برخوردشون حالا نمی دانم عوض شده یا که نه اینجا خانه همه شما عزیزان قدمتون توچش موافق باشید

  172. سلام منم. چند ماهی هست که زاهدان هستم خیلی خوشم اومده مردمان خونگرم و مهربونی داره اولش میترسیدم ولی دیدم هیچ خبری نیست

  173. من نزدیک چند ماهی هست اومدم زاهدان اونجوری ک تعریف میکردن ترسناک نیست امنیتش بهتر از تهران خودمونه

  174. تا علت نباشه معلول به وجودنمیاداگه گروگانگیری یادزدی باشه برای حقشونه طرف نمیتونه بره دادگاه بگه معامله موادمخدرکردم دراین صورت پاهردوشون گیره درسته به پولش می رسه بعدهم زندان درانتظارشونه برای معاملات کوچک وسیله نقلیه به زوربرداره وبرای معاملات بزرگتراقدام به گروگانگیری می کنندبرخلاف فیلمها اکثرابه پولشان میرسند.

  175. سلام من وحید هستم از مازندران همه میگفتند برای تعطیلات عید به زاهدان نرو چون خطرناکه والا من که آمدم اصلا چیزی ندیدم مشگفتن مردمش خوب نیستن

    منکه آمدم خیلی آدم های خوبی بودن مخصوصا زابلی ها من به ایران افتخار میکنم که زابلی داره

  176. سلام به همه ایرانیها . سیستان و بلوچستان جز خاک ماست و ناموس ماست.با توجه به گستردگی پهنه و خاک ایران در همه اقوام و طوایف سلایق مختلف و انسان با باور های گوناگون وجود داره .فرهیختگان و بومیان و دولتمردان و مذهبیون و همه احاد کشور تلاش کنیم به این استان بزرگ با مردان و زنان غیرتمندش کمک کنیم که در راه توسعه و پیشرفت موفقیتشان دوچندان بشه.سیستانیها و بلوچها دوستتون داریم

  177. سلام من امید هستم اهل گیلان
    دو بار به زاهدان اومدم اولش کمی ترسیدم که میگفتن همش اونجا جنگه ولی ک اومدم اینجا تازه فهمیدم همش حرف الکیه والا اینجا عالیه بخصوص مردمش خیلی خون گرمن مخصوصا بلوچا ک خیلی با صداقت و با انصافن یعنی چیزی رو ک با چشم ندیدین باور نکنین بیاین اینجا میفهمین چ جای خوبیه

  178. سلام من هم استان سیستان بلوچستان را خیلی دوست دارم وبه مردمان سخت کوش این استان مثل سایر هموطنان احترام می گذارم .اما هرجا معلولی دیده شود باید به دنبال علت بود باید مشکلات به طور دقیق بررسی شودواز هر کاری که به امنینت این استان خوب کشورمان کمک کند دریغ ننمایند که خود نیز اعتقاد دارم ریشه ی بیشتر مشکلات در بیکاری وفقر زیر ساخت های آموزشی است.باید با فرهنگ سازی وهمچنین تشویق مردمان این استان به مسافرت به استان های دیگر کشورمان حتی با هزینه رایگان وهمچنین تسهیل راه های ارتباطی استان اعم از زمینی -ریلی-هوایی و دعوت کردن ازتورهای مسافرتی و دادن تسهیلات مناسب باعث رونق گردشگری ودر نهایت باعث تحکیم وحدت و دوستی گردد .در پایان امید وارم با گسترش زیرساخت های ریلی و تکمیل خط آهن کریدور جنوب به شمال و همچنین توسعه فضای آموزشی-بهداشتی ورونق اقتصادی باعث بهبود وضعیت این استان شود چرا که مردمان سرزمین رستم دستان،یعقوب لیث لیاقتشان بهتر از این هاست.یک نکته را فراموش نکنیم امنیت یک استان تنها با نیروهای مسلح تامین نمی شودو مردم این استان نقش تعین کننده ای در این امر مهم دارند بدانید که قوی ترین ارتش ها بدون داشتن پشتوانه مردمی محکوم به شکستند بیایید به خاطر کشور عزیزمان ،به خاطر خون های پاکی که برای حفظ وجب به وجب خاک کشور مان ریخته شده اند، به خاطر حسین فهمیده ها به خاطر شهیدباکری ها،به خاطر شهید چمران ها اختلافات را بگذاریم وبهانه ای به دست کشورهایی ندهیم که در طول تاریخ تا حد توان به ما ظلم کرده اند .که شما اسم این کشور ها را بهتر از من میدانید.باتشکر

  179. من تا حالا به شهر زابل این استان رفتم مردمش فوق العاده عالی هستن به هول و ولا میوفتن چه جوری ازت پذیرایی کنن مردم زابل مثل خودمون شیعه و فارس هستن اما بقیه استان بلوچ ها بیشتر ساکنن

  180. یادم رفت در مورد مولوی عبدالحمید هم بگم ، تو تهران زیاد اسمش رو میشنیدم و فکر میکردم خیلی آدم تندی باشه ولی الان که سه ساله تو شهر مولوی هستم واقعا چهره واقعی و مهربان مولوی رو دیدم و ارادتمند و شیفته ایشون شدم

  181. من یک دانشجو هستم و از تهران اومدم اگر چه اول میترسیدم ولی تو این سه سالی که زاهدانم نا امنی ندیدم ، زاهدان بلوچستان از همه لحاظ خوبه و مشکلات امنیتی که میگن همه دروغه ، واقعا هم بلوچ های بومی زاهدان و هم مهاجرین فارس و سیستانی یزدی و کرمانی و … که الان جزئی از زاهدان و بلوچستان شدن خونگرم و مهربان هستند و بین بلوچ و فارس من یکی تا حالا جنگ و دعوا ندیدم

  182. سلام و عرض ادب
    من به شخصا یک بلوچ هستم و به بلوچ بودنم افتخار میکنم ولی خواهشا در مورد زاهدان و منطقه سیستان بلوچستان مطلب هایی که جز خرافات و بزگنمایی نشان دادن
    نا امنی حرفی نزنید و اگر باور نمیکنید میتونید یک سفر به اینجا بیایین و با چشم خودتون بببنین که مردم ما خون گرم و مهمان نوازن یا اونجایی که شما زندگی میکنید(شهرستان ها) خدم شما روی چشم ما
    ما خیلی هم خوشحال میشیم کسی توی شهرما اواره نمیمونه

  183. من اهل مشهد هستم.سفری به چابهار داشتم.به نظر من این مردم خیلی مؤدب تر و فهمیده تر از ما مشهدیا هستند.و البته منصف تر.با پنجاه هزار تومن نزدیک به یک ساعت با قایق روی آب بودم برای دیدن دولفین ها.برای همچین خدمتی تو مشهد نگاهت هم نمی کنند.کاسب شهر ما به توریست به چشم یک اسکناس نگاه می کنه

  184. سلام.من۲بار به زاهدان رفته ام و باور نمیکردم مردمی با این پاکی و صداقت آنجا باشند.واقعا بلوچ ها انسانهای بسیار خونگرم و مهربان و صادق هستن.من عاشق بلوچ ها هستم.هرانچه از نا امنی میگویند فقط بزرگ نمایی است.یک دهم تهران و مشهد ناامن نیست.

  185. من موفق به دیدن این دیار نشده ام اما در برخوردهایی که با مردمان بلوچ داشته ام آنان را فوق العاده متین آرام با وقار و صادق دیده ام.

  186. سلام- هادی هستم فقط یک بار به زاهدان رفتم برای صعود به قله تفتان در این سفر دو شب در زاهدان ویک شب هم در پناهگاه تفتان بودیم .در فرصت هایی هم در شهر به گردش و خرید پرداختیم دیدن مردمی مهربان و مهمان نواز جلب توجه می نمود پاکی و صداقت اهالی بخصوص دربین سنی مذهبان از شاخصه های مردم این شهر است .(خداخیرشان دهد)

  187. با سلام من هم همین عقیده را داشتم ، تا این که با بچه های بلوچستان در دانشگاه همکلاس شدم و فهمیدم ، آنان هم مودب تر ، آرام تر ، با شخصیت و مهربانند ، و همه آن چیز هایی که در موردشان شنیدم اشتباه بود ، در همه جای ایران مشکلاتی وجود دارد در سیستان هم نیز وجود دارد که برگرفته از بیکاری جوانانشان میباشد، که با وجود بهترین پتانسیل “”””” دنیا “””””برای احداث نیروگاه بادی و خورشیدی هنوز نیروگاهی ندارند .
    کسایی که متن من رو میخونن ، بدونند که توی سیستان کسانی وجود دارند که مفهوم آب خنک را نمیفهمند ، چرا که هنوز آب خنک ننوشیده اند ، استانی

  188. چه خوب ، چه بد . سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است . درد آن درد کل ایران و شادی آن شادی کل ایران است . پس همه وظیفه داریم از این استان حمایت کنیم . و هر کسی به نوبه خود مسئولیتی در قبال این استان دارد و باید آن را به نحو احسن ادا نماید . مردم این استان باید خود را جزئی از کل دانسته و به دیگران اعتماد کنند . باید در عمل نشان دهند که از خشونت و خشونت طلبان متنفرند و فرهنگ اصیل استان را به خوبی ، معرفی کنند . رسانه ها و سازندگان فیلم های سینمایی و فیلم های تلویزیونی باید بپذیرند که همه جا خوب و بد وجود دارد وسعی کنند بی مهری قبلی را با نمایش چهره مثبت این استان جبران نمایند . دولت می بایست زیر ساخت ها را گسترش داده و شرایط ویژه ای برای سرمایه گذاری در این استان فراهم کند . در کل همه ما در قبال همه کشور مسئولیم . کسانی که از بیرون این استان را می بینند ، برداشتشان در مورد ایران خواهد بود نه یک منطقه خاص . مردم این استان نیز همچون دیگر هموطنانمان عزیز ، قابل احترامند و شایسته توجه .
    ای که از دستت رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

  189. سلام من اهل زاهدان ۱۸-سالمه چندتا شهر دیگه زندگی کردم ولی ایجا زاهدان نمیشه هم امنیت داره هم امکانات و شهری هست که در آیند پیشرفتش از تمام استان ها بیشتر خواهد شد تازه از هر قوم و ملیتی توش هست فارس زابلی بلوچ بیرجندی مشهدی شمالی تهرانی و… تازشم اینترنت ش از همه شهرا قوی تره بیاید ب شهرمان منتظریم پشیمون نمیشید تازشم قیمت همی چی مناسبه ن گرمه ن سرده ایجا هوا زاهدان نمیشه لایک داری زاهدان

  190. اصلنم خوب نیست زاهدان وآدماش من خودم یه دختر حنفی مذهبم به بدی بلوچا ندیدم وقتی دانشجو بودم اونجا خیلی اذیت کشیدم

    1. با سلام
      خانم محترم شما باید اول خودتان صمیمیت به خرج دهید اگر شما رو تحویل نگرفتند بعد حرف بزنید.
      در ضمن مردم این استان رنگارنگ هستند. هم خوب داره به اندازه ای که باورت نمیشه هم بد داره به اندازه ای که دوست نداری ببینی پس در انتخاب دوست دقت کنید اون هم اگه اهل سراوان یا خود زاهدان باشه دیگه بهترینش تو کشور نیست

    2. لیلا خانم باید بگم شما خودتون مشکل دارین وگرنه هیشکی کرم نداره ک بیاد شلغمی مثل تورو اذیت کنه اینجا تگزاسه همه چی دست بلوچاس اینجا ادماش خود مختارن ولی بهترین و ادمای ایرانم هستن هیچ جای ایران نمیتونی ادمایی به مهربونی و مهمون نوازی سیستانیا و بلوچستانیا پیدا کنین…..در یک کلام بگم یه بحث کوچیکو زیادی گندش نکنین هی بدون اگاهی روغن میزنین به اش

    3. سلام منم یه دختربلوچم تویه هیچ شهری هیچی مساوی نیس ولی اونجورکه میگین نیس درسته که خوبی های مردم زاهدان زیاده به همون تعدادهم کشانی هستن که بدهستن نمیخوام بگم همه مردم استان سیستان بلوچستان بدهستن اتفاقاکسای هستن که اصلا جایی برای موندن ندارن دیدگاه مردم روباهمین حرفا خراب کردن منم یه دختر ۱۶ساله هستم شایدبگین بچه بشین درستوبخون ولی وقتی میبینم کسای مثل آقاابوبکرداره به شهرم زادگاهم توهیین میکنه خونم به جوش میادنمیتونم ساکت بمونم

  191. من رفقایی دارم که اهل آن منطقه هستند.از نظر اونا طبیعت استان و جاذبه های شهر زاهدان واقعا عالیه ولی همیشه میگن که قسمت هایی از استان و اطراف زاهدان طایفه ای و بومی نشین است و توریست پذیر نیست ولی خیلی از مناطق استان و خود شهر زاهدان توریستی را با خاطره بد روانه دیارش نکرده است.

  192. من نزدیک۱۳سال به طورنامنطم از اصفهان برای معاینه ی مردم به شهر های سیستان وبلوچستان میرفتم. مردمش خیلی خونگرم ومهربونند .درتمام شهرها امنیت کامل برقرار بود. وهیچ درگیری من ندیدم
    اما متسفانه بعضی از افراد ، به خاطر بازار گرمی در سایت ها مردم را بیخودی میترسونن !!!
    استان سیستان وبلوچستان دیگر مثل گذشته نیست واز امنیت کامل برخورداره .

  193. سلام زاهدان شهر بزرگمردان و زندگان امت بلوچ و سنی است شما اول بروید تحقیق کنید بعد حرف بزنید چون زاهدان هم امنیت دارد هم محل زندگی مدیر کل ها و رییس ها و مسعولان استان است ولی به نظرم خیلی اشتباه میکنید

    1. شما انتظار دارید مسئول استان زاهدان بره مشهد؟اما محله هایی که اونها زندگی میکنند بسیار امنه و تحت تدابیر شدید امنیتیه، ما نمیگیم این شهر کاملا نا امنه ولی خیلی امن هم نیست در کل در طول تاریخ بی محبتی های زیادی به این شهر شده امیدوارم در طول سال های آینده مورد توجه قرار بگیرد

  194. سلام
    من شبانه و با خانواده از بیشر جاده های انجا گذشتم ولی هیچ مشکلی هم برایمان پیش نیامد .انقدر که گفته میشود هم وضع بد نیست و بزرگنمایی شده است .امسال عید نوروز هم به این دیار دیدنی خواهیم رفت .

  195. زاهدان خیلی شهر خوبیه … اولش فکر میکردم خیلی نا امنه ولی واقعا اینطور نیست … مخصوصا در سال های گذشته تاکنون وضعیت امنیتی و مرزی این استان خیلی مستحکم شده … خودم اهل تهرانم … اولش ترس داشتم از اومدن به دانشگاه اینجا ولی بعدش فهمیدم ترسم بی خودیه … اینجا خیلی پتانسیل برای جذب سرمایه گذاری داره … با تشکر
    احسان اهل تهران دانشجو زاهدان

  196. سلام نمی شود منکر وضع نا بسامان امنیت این منطقه شد اما در عین حال همه اذعان دارند که زاهدان مردم خونگرم ومهربانی دارد به نظرم همین مردم باید به این وضع حساس باشند حقشان را از دولت و حاکمیت برای ایجاد امنیت و رونق کسب و کار مصرانه طلب کنند و البته مردم دیگر نقاط ایران هم باید هر جور دستشان می رسد به این امر کمک کنند مگر بلوچستان هم پاره ی تن و بخش مهم میهن مان نیست؟

    1. دوست عزیز همین که بلوچ ها به دولت بگویند درخواست کمک به این استان را داریم می گویند باید این افراد را کشت،آنها دارند ضد دولت حرف می زنند

    1. والا ما که تو زاهدانیم تگزاسی ندیدیم نمیگیم امنه امنه ولی خب دیگه اینقدرم که شما میگین بد نیست اینقدر بزرگش نکنین

      1. چون شما اهل اونجا هستین و به اون وضعیت خو گرفتین اگ بزرگ شده شهری مثل تبریز تهران یا اصفهان بودید متوجه میشدین که هبچوقت نمیتونین اونجا رو تحمل کنین

  197. تا نباشد چیزکى مردم نگویند چیزها من خودم دانشجو هستم چون رتبم خوب نبود زاهدان زدم که راحت قبول شدم روبروى دانشگاه تیراندازى شد یکى رو از تو خونش گروگان گرفتن بردن همه هم میگفتن اینجا این چیزا عادیه و میخندیدن من اشتباه کردم اومدم زاهدان و پشیمونم

  198. با سلام من یک ایرانی اهل
    زاهدان هستم.همه افراد تصور می کنند که این شهر بسیار ناامن است اما اینگونه نیست ما مردمانی خونگرم و مهمان نواز هستیم میدانید مرز استان سیستان و بلوچستان ناامن ترین مرز است که مرز بانان غیور مانع ورود اشرار به کشور می شوند پس سعی زحمات آنان را با افکار بیهوده نابود نکنیم با تشکر

  199. مطلب خوبی بود من تا بحال چهار بار به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم و شهرهای زاهدان و زابل و خاش و سراوان و سرباز و نیکشهر و ایرانشهر رو از نزدیک دیدم و البته با چشمان خودم دیدم که در درگیری دو راننده در شهر زابل یکی از آنها با اسلحه دیگری را تهدید کرد. یا در همان بازار زابل اول بازار مغازه های طلا فروشی با پارچه های سیاه و اعلامیه ترحیم پوشانده شده بود و مردم میگفتند با جیپ های مسلح به دوشکا سرقت مسلحانه شده. اولین سفرم به زاهدان و خاش برای دیدن قله تفتان بود حدود ۱۵سال پیش که از ترس راهزنها پولهایم را مخفی کرده بودم. راهزنهایی که هیچوقت ندیدمشان ولی بخاطر دارم که راننده ها به نگرانی من از راهزنها میخندیدند ولی انکار هم نمیکردند. در آخرین سفرم که ۴سال پیش بود نزدیک غروب در جاده نیکشهر ترس را در چشمان راننده ها هم به راحتی میشد دید. در مجموع امیدوارم فرصت کنم و دوباره به سیستان و بلوچستان سفر کنم

    1. همه جای دنیا خوب و بد خودشو داره حتی همون تگزاش لطفا قضاوت نابجا نکنیم ببخشیداااا ولی میگن تا با چشمای کورت ندیدی بادهن لقت پخشش نکن میخواستم بگم هروقت دیدین جلوی روتون یه نفر سر بریدن یا گروگان گرفتن یا هرچی دیگه از این فیلم هندیا بعد تاییدش کنین زاهدان ، زاهدان مطمئن باشین کسی سر نمیبرن یا تیکه تیکه اش نمیکنن والااا اتفاقا خودم مشهدم اما زاهدانیم هیچ جای دنیارا با زاهدان جانم عوض نمیکنم حتی با سر بریدناش

    2. با جیپ های مسلح به دوشکا یا حضرت عباس مگ میشه؟؟؟ شوخی بود این جمله یا واقعی گفتین؟؟ اصن هنگ کردم ینی با جیپ های مسلح به دوشکا میرن سرقت مسلحانه؟؟

  200. عالی بود باید بیشتر به قومیت ها پرداخت به جای اینکه کوبیدشون و بهشون تهمت زد و تضعیفشون کرد این باعث اعتماد و همبستگی میشه

    1. من یه استاد پروازی ام تو یکی از مدارس زاهدان
      اتفاقا خیلی امنه.. دزدی و اینا تو بقیه شهر ها هم کم نیس نمیشه بخاطر درگیری های کوچیک انگ ناامن بودن زد خیلی مردمش خونگرم و دوست داشتنی ان اگه رفتیم از چارا رسولی حتما دیدن کنید شیر نمیشین از گشت و گذار تو این بازار خوب

    2. سلام .من قصد دارم تو این کامنت مختصر از معایب و فواید زاهدان بگم چون دانشجوی دانشگاه زاهدانم.فوایدش همون مردم خونگرم و مهموان نواز هستند .معایبش هم اینه که مثلا برای خرید اگه برید بازار رسولی اکثر مغازه دارها چون میدونند شما غیر بومی هستی سعی میکنند سرتونو شیره بمالند(اینو عینا دیدم که چقدر برخورد با غیربومی تفاوت داره) برخورد عوامل ترمینال مسافربری بخصوص خدمه اتوبوس و راننده اصلا با مسافر مناسب شان و شخصیت طرف نیست ، خیلی بین مذهب شیعه و سنی فرق میذارن و برخوردشون با هر گروه فرق داره، البته بیشتر مردم عادی که در سطح شهر هستن برخوردشون خوبه و راضی کنندست ولی بیشتر کسایی که دستشون به یه جایی بنده مثل عوامل اتوبوس رانی رفتارشون مناسب نیست. ناامنی و فروش آشکارا موارد غیر مجاز مثل شوکر ،اسپره فلفل ،مشروب،فیلم پورن، و … در چهاراه رسولی هم از معایب این شهره.در صورتی که خیلی راحت میشه این عوامل رو از سطح بازار رسولی دستگیر کرد ولی اینم بگم کل زاهدان چهار راه رسولی نیست و جاهای خوب مثل خیابان دانشگاه و پارک لاله هم داره.

      1. خوب شد اون خیایان دانشگاه هم رو گفتی این معایبی که گفتی در نقطه نقطه این مرز و بوم احساس میشه اگه قرار بر این باش در ایران فقط روستاها قابل سکونته غیر از اینم نیست

      1. من سیستانیم نه بلوچ همه بلوچ نیستن ما فارسیم همش نگین همه سیستان و بلوچستانیا بلوچن زابلی هم داره اونارم ببینین چقدر تبعیض

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗