skip to Main Content
اخراج از خانه، مدرسه و محل کار به بهانه اچ‌آی‌وی/ایدز
جامعه دانش کیوسک

اخراج از خانه، مدرسه و محل کار به بهانه اچ‌آی‌وی/ایدز

با شدت گرفتن ابتلای زنان و کودکان به ویروس اچ‌آی‌وی/ ایدز فعالان این حوزه درباره تبعیض مضاعف علیه این دو گروه هشدار می‌دهند. بر اساس آمار رسمی مرکز ملی پیشگیری ایدز ایران، در حدود ۲۹ هزار بیمار اچ آی وی مثبت در کشور شناسایی شده است. اما تخمین‌های مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت می‌گوید بیش از ۱۰۰ هزار بیمار آچ‌آی‌وی مثبت در کشور وجود دارد. بدین‌ترتیب لااقل ۷۵ هزار نفر مبتلا و ناقل این ویروس هستند که شناسایی نشده‌اند و از بیماری خود خبر ندارند. با تغییر شیوه انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از تزریق مشترک به رابطه جنسی محافظت نشده، آمار مبتلایان زن رو به افزایش گذاشته است. این ویروس از طریق شیر مادر قابل انتقال به نوزاد است.

سید قاسمی، مدیر عامل موسسه خیریه پیام‌آوران همیاری در این‌باره می‌گوید: «تبعیض علیه مبتلایان به قدری زیاد است که افراد در معرض خطر حتی تمایلی به انجام آزمایش ندارند. آنها می‌دانند در صورت مثبت بودن جواب آزمایش چه مسیری پیش رو دارند.»

بیشتر مبتلایان زن بدون اینکه رفتار پرخطری داشته باشند، از طریق همسران خود مبتلا شده‌اند و تا سال‌ها از وجود ویروس در بدن خود بی‌خبر بوده‌اند. عدم آگاهی از ابتلا، ریسک انتقال آن را خصوصا به کودکان افزایش داده است. تصورات نادرست مردم از شیوه‌های انتقال بیماری موجب سخت‌تر شدن شرایط زندگی مبتلایان شده است. بیماران و فعالان مقابله با ایدز از مواردی یاد می‌کنند که زنان باردار مبتلا به ایدز در بیمارستان‌ها پذیرش نشده‌اند، صاحبخانه‌ها پس از اطلاع از بیماری مستاجران خود آنها را بیرون انداخته‌اند، و  بیماران از مطب دندانپزشکی اخراج شده‌اند.

مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت در مورد وضعیت امروز کشور گفته است: «از بین بیماران بنده ۹۹ درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.» به گفته محرز  پیش از این، بیشترین راه انتقال ایدز از طریق معتادان تزریقی بوده است، به طوری که تا سال‌ها ۹۶ درصد مبتلایان را مردان و ۴ درصد را زنان تشکیل می‌دادند و این زنان نیز اکثرا همسران مبتلایان بودند. اما اکنون با تغییر شیوه انتقال، از تزریق مشترک به رابطه جنسی محافظت نشده، این نسبت به ۶٠ درصد مردان و ۴٠ درصد زنان رسیده است.

دکتر محرز این موضوع را ناشی از بی‌عملی آموزش و پرورش و صدا و سیما .می‌داند به عقیده او این دو نهاد با عدم آموزش و اطلاع رسانی در مورد پیشگیری جنسی و رفتارهای پرخطر جنسی نقش موثری در گسترش آن دارند.

ابتلا به اچ‌آی‌وی مثبت چه در پیشگیری و چه پس از ورود ویروس به بدن قابل کنترل بوده و شیوع و شدت این بیماری مستقیما به میزان آگاهی افراد وابسته است. آمارهای جهانی از کاهش میزان مبتلایان به ایدز حکایت دارد، اما در ایران تعداد بیماران همچنان رو به افزایش است.

همچنین بخوانید:  آزار نظام‌مند حیوانات در ایران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗