skip to Main Content
فاش شدن اسناد جدید درباره هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا
دانش سیاست کیوسک

فاش شدن اسناد جدید درباره هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا

یک منبع گمنام اطلاعاتی، اسناد تازه‌ای در مورد قتل‌های پنهانی که توسط هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا صورت می‌گیرد فاش کرده است. این شخص که از او به عنوان «اسنودن جدید» یاد می‌شود، اسنادی در اختیار سایت اینترسپت گذاشته است که حاوی جزئیات عملیات هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی در افغانستان، یمن و سومالی است.

این اسناد نشان می‌دهند که دستور حملات هواپیماهای بی‌سرنشین اغلب برآمده از اخبار ناموثق بوده و در اکثر مواقع از «داده‌های الکترونیکی» به دست آمده‌اند. به علاوه، بر اساس این اسناد مشخص است که برخلاف مدعیات دولت آمریکا حملات هوایی به هیچ‌وجه دقیق نبوده‌اند. برای نمونه، در افغانستان، در ۳۵ هدف‌گذاری منجر به کشته‌شدن دستکم ۲۱۹ انسان نامرتبط شده است.

اطلاعات سایت اینترسپت نشان می‌دهند که در حدود ۹۰ درصد افرادی که طی پنج‌ ماه نخست عملیات نظامی آمریکا در افغانستان کشته شدند افراد مورد هدف نبوده‌اند. در بخش دیگری از این اسناد ادبیات و زبان به کار رفته در عملیات رمزگشایی شده است، برای نمونه در این حملات اشخاص به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ «JP» به معنای «هدف مورد نظر»، و «EKIA» به معنای «دشمنانی که در عملیات کشته‌ شدند»، منظور از این گروه دوم همه‌ی افرادیست که به اشتباه کشته‌شده‌‌اند.

operation-haymaker-afghanistan-documents-p1-normal

جرمی اسکایل از مسئولان سایت اینترسپت می‌گوید «این نخستین بار است که منابع دست اولی منتشر شده‌اند که زنجیره فرامین کشتار انسان‌ها در سرتاسر زمین را با جزئیات شرح می‌دهند. در این اسناد پیش‌پا افتادگی بوروکراتیک این ترورها بسیار روشن است. کلمات سرد و اداری‌ای که برای کشتن انسانها استفاده می‌شود گویای این مسئله است؛ برای نمونه «مبانی شکارانسان» یکی از اصطلاح‌های رایج است. دیگر اصطلاح «استبداد فاصله» است، یا «مشخصه‌های عربی»، برای توصیف افرادی که از هزاران متر بالاتر به آنها نگاه می‌کنند. سرمای بوروکراسی که این اسناد منعکس می‌کنند در واقع برامده از فرایند شکار و ترور سیستماتیک انسان‌هاست و باید لرزه به اندام هر انسانی بیاندازد که برای دموکراسی اهمیت قائل است.»

همچنین بخوانید:  یک‌شبه برای نود هزار نفر پرچم دوختند

فاش‌کننده این اطلاعات گفته است این کار را می‌کند چون عملیات هواپیماهای بی‌سرنشین «از همان لحظه نخست اشتباه بودند.»

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗