skip to Main Content
ازدواج ۳۷هزار کودک زیر ۱۳سال در سال گذشته
جامعه کیوسک

ازدواج ۳۷هزار کودک زیر ۱۳سال در سال گذشته

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران در توییتی مدعی شده سال گذشته ۳۷هزار کودک زیر ۱۳سال ازدواج کرده‌اند و این موضع را فاجعه‌بار خوانده است. او همچنین نوشده از این تعداد ۱۷۹ دختر زیر ۱۰سال بوده‌اند.

او همچنین گفته ازدواج کودکان آسیب‌های جسمی و روحی بسیاری ایجاد کرده و نرخ سرطان دهانه رحم، مرگ مادران و ناباروری اولیه و ثانویه را در آن‌ها بالاتر می‌برد.

ازدواج کودکان در ایران به موضوع نگران‌کننده‌ای تبدیل شده است چراکه علاوه بر اینکه سن قانونی ازدواج در ایران بسیار پایین و برای دختران ۱۳ سال است، به گفته معاون سابق امور زنان رئیس دولت حتی ازدواج‌های کمتر از ۱۳سال هم به صورت رسمی ثبت می‌شوند.

 


همچنین مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران پیشتر گفته بود ازدواج کودکان در شهرها بیشتر از روستاها است. به گفته شهلا اعزازی، تعداد ازدواج کودکان در حال افزایش است به طوری که سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر، آمار ازدواج کودکان در ایران  ۱۰هزار نفر بیشتر شده و به مراتب طلاق در سن ۱۰ تا ۱۸ سالگی در کشور هم بیشتر شده است.

هیچ قانون بازدارنده‌ای برای جلوگیری از ازدواج کودکان وجود ندارد با اینحال برخی نمایندگان مجلس در تلاشند سن قانونی ازدواج را به ۱۶ یا ۱۸سال افزایش دهند.

همچنین بخوانید:  مدرنیته ایرانی از منظر جنسیت
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗