skip to Main Content
ناکامی در حل بحران آب در پی اختلافات وزارت کشاورزی و نیرو
جامعه زمین کیوسک

ناکامی در حل بحران آب در پی اختلافات وزارت کشاورزی و نیرو

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته شورای‌عالی امنیت ملی از دو سال پیش درباره مسائلی همچون تامین منابع آب تهران، حفاظت از آن و توجه به سلامت منابع آب مصوبه داشته است.

او بحران آب را یکی از پنج چالش اصلی زیست‌محیطی ایران دانسته و اضافه کرده تکالیف وزارت‌های نیرو و کشاورزی و سازمان‌هایی مثل محیط زیست و همچنین شهرداری تهران از طرف شورای‌عالی امنیت ملی تعیین شده اما توجهی به این مصوبات نشده است.

رحیمی این را هم گفته که موضوع آب بحث امنیتی نیست و صرفاً ممکن است که اگر توجه لازم به این بحران صورت نگیرد، موضوع ابعاد امنیتی پیدا کند و امنیتی شدن موضوع آب در گام نخست کمکی به حل بحران نمی‌کند.

به گفته او هم‌اکنون در حوزه آب اختلاف میان دو حوزه وزارت کشاورزی و نیرو بسیار شدید است و این اختلاف‌برداشت هم در سطح تحلیل و هم در سطح عمل احساس می‌شود و تا زمانی که این اختلاف‌ها در سطح ملی برطرف نشود، قاعدتاً اختلاف‌های کشاورزان و کسانی که در پایین‌دست از منابع آبی بهره‌برداری می‌کنند، با اختلاف‌های بیشتری روبرو خواهند شد.

در حال حاضر ۶ کلانشهر اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد و ٢٨٩ شهر دیگر دچار تنش آبی‌‌اند و این موضوع ممکن است به جیره‌بندی آب در این شهرها منجر شود. ایران در صدر بیشترین میزان برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی قرار دارد و احتمالا موج جدید مهاجرت در کشور به دلیل محدودیت منابع آب در راه است.

همچنین بخوانید:  حکایتی که گوش شنوا می‌خواهد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗