skip to Main Content
طرد گروه‌های کم‌درآمد در شهرهای بزرگ
جامعه کیوسک

طرد گروه‌های کم‌درآمد در شهرهای بزرگ

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، گفته نگاه سرمایه‌داری در اداره شهرها باعث دوقطبی‌شدن شهرهای بزرگ شده به گونه‌ای که فقرا جرات پا گذاشتن به مناطق عیان‌نشین را ندارند.

حسین ایمانی جاجرمی معتقد است حق بر شهر گروه‌های مختلف اجتماعی با تبدیل فضای شهر به فضای مبادله و کالایی کردن زندگی نقض شده است.به گفته او شهرداری و تمام دستگاه‌هایی که وارد کارهای پولی شده‌اند در این مسیر حرکت کرده‌ و متوجه نبوده‌اند که وقتی چنین سیاست اقتصادی را دنبال می‌کنند باید با پیامدهای آن نیز مواجه شوند.

به گفته او ساخت مراکز عمومی مانند پارک و مدرسه سود مادی ندارد و برای همین امروز حتی نمی‌توان زمین بازی برای کودکان در تهران ایجاد کرد چون قیمت زمین بالاست و گروه‌های کاسب‌کار بر زمین‌ها چنگ انداخته‌اند. به اعتقاد این جامعه‌شناس با چنین اقداماتی فرآیند طرد اجتماعی در فضای شهری شروع می‌شود و عملا گروه‌های کم‌درآمد از شهر حذف می‌شوند.

کاسب‌کارسالاری در حکمرانی شهری از سال‌ها پیش مورد مطالعه قرار گرفته و اثرات مخرب آن بر روی زندگی مردم در شهرها بررسی شده است. برخی نظریه‌پردازان شهری مانند دیوید هاروی معتقدند کاسب‌کار‌سالاری با نوع خاصی از فعالیت‌ها و خدمات مانند ساخت مجتمع‌های تجاری پرزرق و برق گره خورده که می‌توانند شهرها  را بحران‌های پولی قابل توجهی روبرو کنند.

همچنین بخوانید:  جنگل‌های نارک گچساران چهار روز است که می‌سوزند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗