skip to Main Content
اولویت بیمه معده «مستر تستر» بر بیمه «معلولان»
جامعه سیاست کیوسک

اولویت بیمه معده «مستر تستر» بر بیمه «معلولان»

بیمه تعاون -که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ست- معده حمید سپیدنام، معروف به مستر تستر، را بیمه کرده است. مستر تیستر برای تست غذاها پول می‌گیرد و شغل او معرفی رستوران است.

بیمه‌ی تعاون در حالی معده‌ی آقای سپیدنام را تحت پوشش خود قرار داده که با توسل به قوانین معلول‌ستیز با بیماری‌پنداریِ معلولیت و ناقص‌پنداری معلولان از پوشش هزینه‌های «عیوب مادرزادی» سرباز می‌زند.

در تاریخچه شکل گیری بیمه تعاون آمده که این شرکت با هدف ورود بخش تعاونی به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی به بازارهای پولی و مالی و تحقق سیاست های کلی اصل ۴۴ آغاز به کار کرده است. از طرفی  این شرکت پس از اخذ موافقت اصولی از بیمه مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار با انجام پذیره نویسی اقدام به ورود به بازار بورس کرده است.

اما این موضوع تنها محدود به بیمه تعاون نیست و براساس مصوبه شورای عالی بیمه در سال ۱۳۸۹ در ماده ۷ استثنائاتی مشخص شده که هزینه این موارد از شمول تعهدات بیمه‌گر خارج است. در این موارد استثنا که اعتیاد، خودکشی و سقط جنین نیز در آن ‌ذکر شده، آمده است «عیوب مادرزادی مگر اینکه طبق تشخیص پزشک معالج و تایید پزشک معتمد بیمه‌گر، رفع این عیوب جنبه درمانی داشته باشد.»

چنین قانونی نشان می‌دهد که قانون‌گذار تصویری از انسان بی‌عیب و نقص در ذهن دارد که معلوم نیست این تصویر بر چه اساسی‌ست، ولی افراد متفاوت با آن الگو را «معیوب» تشخیص می‌دهد و برای افراد معلول تصمیم‌گیری می‌کند. به عنوان مثال، اردوان گیتی در این مقاله توضیح می‌دهد که چنین نگاه ایدئولوژیکی بر معلولیت، چطور زندگی افراد معلول را سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. 

معلولان بارها تجمعاتی اعتراضی علیه شرایط نامناسب خود، از جمله اجرایی‌نشدن کامل قانون حمایت از حقوق معلولان برپا کرده‌اند؛ قانونی که با وجود کاستی‌های بسیار، می‌تواند حداقلی از خواسته‌های قانونی معلولان را تامین کند. این قانون به مسائلی مانند خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مناسب‌سازی، کارآفرینی و اشتغال، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی می‌پردازد.

همچنین بخوانید:  آیا این‌شهر، شهر همه است؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗