skip to Main Content
شهرداری تهران بودجه معلولان را حذف کرد
اقتصاد جامعه کیوسک

هم‌زمان با افزایش ۵۱ درصدی بودجه

شهرداری تهران بودجه معلولان را حذف کرد

در حالی‌که لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران با ۵۱ درصد رشد نسبت به امسال به شورای شهر فرستاده شده، مواردی ضروری هم‌چون بهسازی معابر جهت تردد معلولان و سالمندان که سال گذشته اعتباری ۲۷ میلیاردی داشته، برای سال آینده به‌طور کامل حذف شده است. ردیف اعتباری مربوط به خدمات‌رسانی به معلولان نیز که در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان بوده، برای سال آینده حدود ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این طبق قانون حمایت از معلولان استفاده از خدمات و امکانات باشگاه‌های ورزشی شهرداری تهران باید برای دارندگان کارت بهزیستی رایگان باشد، اما براساس مصوبه شورای شهر پیشین ۵۰ درصد از این تخفیف حذف شده است.

با این‌که اغلب معابر شهر تهران برای تردد هیچ‌کدام از گروه‌های مردمی مناسب نیست، ردیف‌های اعتباری برای ساماندهی و مناسب‌سازی پیاده‌روها با اولویت احداث پیاده‌روهای خیابان کامل نیز در ردیف بودجه‌ای کاملا حذف شده است.

هم‌زمان با حذف ردیف‌های ضروری مربوط به معلولان در بودجه سال آینده شهرداری، ردیفی با عنوان «ارائه خدمات و کمک به افراد توان‌یاب و خانواده‌های آسیب‌دیده و کم‌برخوردار» اضافه شده که نحوه هزینه‌کرد آن مشخص نیست؛ و از سوی دیگر در بودجه شهرداری اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی برای «حمایت از چهره‌ها و موثرین جبهه انقلاب اسلامی» در نظر گرفته شده است.

به گفته بهروز مروتی فعال حوزه معلولان و مدیر کمپین معلولان، در بودجه سال ۹۹ حدود ۵۵۹ میلیارد تومان ردیف‌های اعتباری مربوط به معلولان تصویب شده بود که در سال جاری به ۴۲۸ میلیارد تومان رسیده و در بودجه سال آینده نیز با کاهشی چشمگیر به حدود ۲۵۸ میلیارد تومان رسیده است.

این فعال حوزه معلولان درباره هزینه‌کرد و گزارش‌دهی درباره مصرف بودجه گفته «سال گذشته گزارشی ندیدیم که هزینه‌کرد این ردیف‌ها را منتشر کرده باشد، ستاد مناسب‌سازی درهای خودش را به روی فعالان مستقل بسته است و کسی را بابت نحوه خرج این بودجه بازخواست نمی‌کند.»

کاهش بودجه مربوط به معلولان تنها به نهاد شهرداری محدود نمی‌شود، بلکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز اعتبار در نظر گرفته شده برای معلولان نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است؛ رویکردی در تعیین اعتبارات شهری و کشوری که منجر به حذف هرچه بیشتر معلولان از جامعه و خانه‌نشینی آنها می‌شود.

همچنین بخوانید:  ذرات آلودگی هوا از بدن مادر به جفت منتقل می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗