skip to Main Content
سازمان تامین اجتماعی و مجلس علیه کارگران ساختمانی
جامعه سیاست کیوسک

سازمان تامین اجتماعی و مجلس علیه کارگران ساختمانی

به گفته رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌های متفاوت، بیمه کارگران ساختمانی را با بهانه‌های مختلف قطع کرده است.

اکبر شوکت گفته با تاکید بر این که تامین اجتماعی باید از صدور بخشنامه‌های یکجانبه علیه کارگران ساختمانی دست بکشد، گفته «تمامی این بخشنامه‌ها بدون حضور اعضای انجمن‌های صنفی صادر شده است.»

شوکت می‌گوید تامین اجتماعی بخشنامه‌ای صادر کرده که بر طبق آن کارگران ساختمانی تنها سه‌ماه فرصت پرداخت سهم خود از حق بیمه‌شان را دارند و بعد از سه‌ماه، اگر کارگر سهم خود از بیمه را نپردازد، بیمه‌ی او باطل می‌شود. این درصورتی‌ست که همین سازمان از دریافت سهم حق بیمه از کارفرمایان ناتوان است و « تاوان ناتوانی تامین اجتماعی در برابر کارفرمایان صنعت ساختمان را کارگران این گروه می‌دهند.»

جعفر معصومی رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی قرچک نیز بر این باور است که سخت‌گیری شعبه‌ی تامین‌ اجتماعی این شهر بر کارگران ساختمانی از حمایت مراجع بالادستی‌تر برخوردار است.

این شرایط سخت‌گیرانه و غیرحمایتی که کارگران ساختمانی تجربه‌اش می‌کنند می‌توانست بهتر شود. طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس تایید شد که قرار بود بعد از طی یک روند طولانی و فرسایشی در صحن مجلس به تصویب برسد ولی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در حالی که ۱۷۹ نفر از نمایندگان مجلس با طرح پیشنهادی موافق بودند، بررسی طرح را به زمانی دیگر موکول کرد.

بر اساس این طرح که اصلاح ماده‌ی پنج بیمه‌ی کارگران ساختمانی نام گرفته، سهم کارفرما برای بیمه‌ی کارگران ساختمان افزایش پیدا می‌کرد.

به گزارش ایلنا روال فعلی این گونه است که منبع درآمد بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه‌های ساخت تامین می‌شود به این شکل که در ازای صدور هر پروانه، ۱۵ درصد هزینه به حساب سازمان واریز و بابت بیمه کارگران، صرف می‌شود. سازمان تامین اجتماعی ادعا می‌کند این ۱۵ درصد کفایت ۶۰۰هزار نفر بیمه شده بخش ساختمان را نمی‌دهد؛ به همین دلیل درخواست کرد تا منابع درآمدی در ماده ۵ اصلاح شود.

ضریب تعیین شده برای پرداخت حق بیمه در مناطق مختلف، متغیر است. هرچه هزینه ساخت ساختمان بالاتر و منطقه آن جزو مناطق گران قیمت‌تر باشد، هزینه سهم کارفرما برای پرداخت بیمه کارگر گران‌تر خواهد بود و اگر ساختمان در مناطق محروم‌تر ساخته شود یا هزینه ساخت کمتری داشته باشد، هزینه سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه کارگر کاهش پیدا می‌کند.

چند روز پیش حسن عزتی رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفته بود «بارش برف و کاهش دمای هوا در غرب کشور، ده‌ها هزار کارگر ساختمانی را بیکار کرده است؛ این ده‌ها هزار نفر، نماینده ده‌ها هزار خانواده هستند که متاسفانه هیچ منبع درآمدی ندارند.»

با این که به گفته فعالان صنفی کارگران ساختمانی، سازمان تامین اجتماعی براساس قانون مکلف است تمام هزینه‌ها و خدمات بیمه‌پردازی کارگران را انجام دهد اما برای کارگران ساختمانی، بخشی از این هزینه‌ها بر دوش خود کارگران افتاده است. روند رو به رشد قطع بیمه کارگران ساختمانی در حالی در جریان است که این کارگران، طبق قانون فعلی حتی در صورت داشتن بیمه، از مزایای بیمه بیکاری محرومند چرا که آن‌ها جزو دسته کارگران فصلی قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید:  پخش گفتگوی تلویزیون ایران با ژیژک
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗