skip to Main Content
آتش‌نشانان برای احقاق حقوق خود تجمع کردند
اقتصاد جامعه کیوسک

یک روز مانده به سالگرد پلاسکو

آتش‌نشانان برای احقاق حقوق خود تجمع کردند

جمعی از آتش‌نشانان در سالگرد ریزش پلاسکو مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند و خواستار حل مشکلات معیشتی، شغلی و مسکن خود شدند. 

در این تجمع آتش‌نشان‌ها بنرهایی را علیه تبعیض، سو مدیریت و استثمار به همراه داشتند. شعارهای آتش‌نشانان شامل «سختی کار حق ماست، حاصل دست رنج ماست»، «معیشت مناسب حق مسلم ماست»، «خسته‌ایم از وعده و دروغ نه از آتش و دود» بود.

کار آتش‌نشان‌ها هنوز جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و به گفته آتش‌نشانان میانگین دریافتی آنها حدود هفت تا هشت و نیم میلیون تومان است و اکثر کارکنان آتش‌نشانی تهران، به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه مسکن در حومه تهران ساکن هستند و همین مسئله باعث می‌شود که به وقت ضرورت نتوان از این نیروها استفاده کرد.

یکی از آتش‌نشانان حاضر در تجمع به ایلنا گفته «تمام بچه‌ها از ناحیه زانو، مفاصل، کمر و ریه آسیب دیده‌اند. چینی بند زده‌ایم. هرکدام چند مورد تجربه سخت سقوط از ارتفاع و دود گرفتی تا سرحد مرگ داریم. می‌خواهیم سختی کار به ما تعلق بگیرد.»

۳۰ دی ماه سال ۹۵ ساختمان پلاسکو دچار حریق و ریزش شد. در حین اطفای حریق ۱۶ آتش‌نشان کشته و بیش از ۲۳۰ نفر مصدوم شدند. عملیات امداد و نجات و آواربرداری پلاسکو حدود ۹ روز طول کشید و در ۸ بهمن عملیات آواربرداری پایان یافت.

کمبود تجهیزات آتش‌نشانی یکی از عوامل کشته شدن آتش‌نشان‌ها بود. حافظی عضو شورای شهر تهران در آن زمان گفته بود «از سال ۹۲ تا۹۵، ۳۹۶ میلیارد تومان از محل ۲ درصد عوارض ایمنی ساختمان وصول شده که این منبع صرفا مختص تجهیز آتش‌نشانی بوده که تنها ۱۹۷ میلیارد تومان آن به این سازمان تخصیص داده شده ولی ۱۹۸ میلیارد تومان تخصیص نیافته و جای دیگری هزینه شده است.»

کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو در فروردین ماه ۹۶  گزارش خود را منتشر کرد. نهایتا در گزارش مشخص نشد مقصر اصلی این اتفاق کدام سازمان است. در این گزارش همچنین به مقصر مرگ آتش‌نشانان هم اشاره‌ای نشده است.

همچنین بخوانید:  خانواده آتش‌نشانان به جای توضیح، خودرو دریافت کردند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗