skip to Main Content
رد قوهای فریادکش در باغ‌های پرندگان قم و اصفهان
زمین کیوسک

رد قوهای فریادکش در باغ‌های پرندگان قم و اصفهان

تالاب سرخ‌رود که تا سال قبل ۴هزار قو را در خود جا داده بود، از ۱۸ روز پیش از قوهای فریادکش خالی شده است؛ شایعه سربریدن قوهای فریادکش در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، اما محیط‌بانان منطقه می‌گویند از ابتدای حضور قوها تاکنون هیچ تیری در این منطقه شلیک نشده و منابع غیررسمی از صید بیش از ۲۰۰ قو و انتقال آن‌ها به باغ‌های پرندگان اصفهان و به ویژه باغ پرندگان قم خبر داده‌اند.

رضا آخوندی یکی از همیاران سابق محیط‌زیست به پیام ما توضیح داده «قیمت گوشت قو چیزی حدود ۲۰۰هزار تومان است اما قوی زنده تا یک میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود. مقصد اصلی هم باغ‌های پرندگان و به‌ویژه باغ پرندگان شهر قم است».

او گفته «گاهی قوها را برای غذا شکار می‌کنند اما بیشتر آنها را بعد از زنده‌گیری به رشت و شهرستان‌های شمالی می‌برند و از آنجا هم راهی اصفهان و هر شهری می‌شوند که باغ پرندگان دارند. امسال به‌دلیل تازه تاسیس شدن باغ پرندگان قم احتمالا سهم قابل‌توجهی از قوها نیز به آن سمت خواهد رفت».

سهیل اولادزاد از فعالان محیط‌زیست مازندران که خبر از ورود ۷۰۰ قو به منطقه امن سرخ‌رود داده، معتقد است «۱۷- ۱۸روز است که قوها گم شده‌اند و فقط تعدادی در دامگاه‌ها حضور دارند. تقریبا یک هفته بعد از اینکه هیچ قویی در منطقه امن سرخ‌رود مشاهده نشد، آگهی‌هایی را شاهد بودیم با این مضمون که قو موجود شد و تخفیف در فروش قو».

چهار روز پیش هم اداره کل محیط زیست مازندران از کشف و ضبط ۲۴ قوی فریادکش در یک منزل مسکونی در فریدونکنار خبر داد. سال گذشته نیز سرپرست اداره محیط‌زیست شفت با اشاره به کسب درآمد افراد از طریق شکار قو و فلامینگو، از کشف و ضبط ۳۰ قطعه پرنده حمایت شده فلامینگو، قوی فریادکش، اردک سرسبز و گیلار خبر داده بود.

همچنین بخوانید:  ادعای اهدای شکار از طرف محیط زیست به مسئولان لرستان

قاچاق پرندگان سود بالایی برای صاحبان باغ‌های پرندگان و محیط‌های مشابه دارد و سازمان محیط‌زیست نیز در شکل‌گیری این وضعیت نقش دارد؛ به گفته یک فعال محیط‌زیست «صاحبان پارک پرندگان و باغ‌پرندگان و باغ‌وحش، تنها به‌دنبال سود و درآمدزایی برای خود بوده و هیچ توجهی به پرندگان و حیوانات ندارند. سازمانی که خود بانی امر محیط‌زیست است، حیوانات قرض گرفته از طبیعت را برای درمان، به‌شکل بدی بین سایر مراکز باغ‌وحش غیراستاندارد کشور پخش می‌کند».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗