skip to Main Content
«نصب کارتخوان مانع از فرار مالیاتی پزشکان نمی‌شود»
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-10 02:25:56Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
جامعه کیوسک

«نصب کارتخوان مانع از فرار مالیاتی پزشکان نمی‌شود»

یک پزشک معتقد است نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی، راهکاری کم‌اثر برای مقابله با فرار مالیاتی است؛ مزدک دانشور در توضیح وضعیت اقتصادی پزشکان می‌گوید «از نظر سطح درآمدی، سه گروه در جامعه پزشکان ایران قابل شناسایی هستند؛ ۸۰ درصد پزشکان از زیر خط فقر تا درآمد معمولی، ۱۵ درصد پزشکان درآمد بسیار خوب و بالا و ۵ درصد دیگر درآمد‌های افسانه‌ای دارند».

وی در ارتباط با وضعیت پزشکانی که «درآمدهای افسانه‌ای» دارند گفته «متاسفانه جایگاهی که این افراد اشغال کرده‌اند و درآمدی که دارند به واسطه رانت بوده است و در واقع اکثر آن‌ها در ارتقای جایگاه خود از روابط قدرت و ثروت استفاده می‌کنند و بقیه گروه‌ها نمی‌توانند از طریق درمان و دستمزد جراحی و درمان به جایگاه آن‌ها دست پیدا کنند».

دانشور درباره منابع ثروت این پزشکان می‌گوید «از جمله دلایلی که این گروه را بیشتر از سایر گروه‌ها، ثروتمندتر ساخته این است که به‌عنوان مثال، مجوز واردات مواد و تجهیزات خاص، قرارداد‌های انحصاری و رانتی، یا مجوز جراحی‌های خاص و یا مجوز بیمارستان‌سازی و تاسیس کلینیک را به برخی از آن‌ها داده‌اند. در اصل درآمد آن‌ها به واسطه رانتی است که به آن دست یافته‌اند وگرنه محال است از طریق کار‌های معمولی که یک پزشک و یا دندانپزشک انجام می‌دهد به آن ثروت‌های افسانه‌ای دست پیدا کرد. علاوه بر این می‌توان به آن دو پزشک متخصصی که به‌واسطه فساد در واردات تجهیزات پزشکی محکوم شدند نیز اشاره کرد و نشان داد که افراد فاسد در هر گروه اجتماعی نیز به سرعت پلکان قدرت و ثروت را طی می‌کنند».

همچنین بخوانید:  «ونسانِ عاشق»، اولین انیمیشن بلند رنگ‌روغنی دنیا

این پزشک کمپین نصب کارتخوان در تمام مطب‌های پزشکی و دندان‌پزشکی را راهکار‌ی کم‌اثر برای مقابله با فرار مالیاتی برمی‌شمارد؛ «نصب کارتخوان‌ها اگرچه نقش مهمی در اصلاح این زمینه دارد، اما بسیاری از درآمد‌های بالای پزشکی که گفتیم فقط از راه ویزیت بیماران به دست نمی‌آید و دلایل دیگری برای درآمد آن ۵ درصد فراثروتمند وجود دارد؛ برخی از روابطی که بین شرکت‌های پزشکی و داروسازی و همچنین بین برخی از پزشکان بسیار ثروتمند وجود دارد، در درآمد‌های نجومی آن ۵ درصد از پزشکان بسیار موثر است. در اصل این رانت‌های وارداتی و مربوط به حوزه توزیع هستند که منبع پول‌های کلان محسوب می‌شوند؛ که اصلا با نصب کارتخوان قابل رصد کردن نیست، بلکه باید تمامی حساب‌های بانکی تمامی افراد جامعه تحت اختیار نظام مالیاتی قرار بگیرد».

مرکز پژوهش‌های مجلس میزان فرار مالیاتی پزشکان در طول سال را حداقل ۶۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗