skip to Main Content
تیم ملی فوتبال زنان و مردان سوئد قرارداد یکسان خواهند داشت
جامعه کیوسک

تیم ملی فوتبال زنان و مردان سوئد قرارداد یکسان خواهند داشت

برای نخستین بار، قرارداد تیم ملی فوتبال زنان و مردان سوئد در همه‌چیز یکسان خواهد بود.

روز گذشته فدراسیون فوتبال سوئد پس از سال‌ها که این مذاکرات را پنهانی انجام می‌داد خلاصه قرارداد جدید را اعلام کرد. به موجب این توافق که به نوبه خود منحصر به فرد است تمامی شرایط قرارداد برای بازیکنان تیم ملی مردان و زنان یکسان خواهد بود.

لازم به ذکر است که دستمزد بازیکنان این کشور پیش از این برابر شده بود. و مذاکرات میان اتحادیه‌ها و کاپیتان‌های دو تیم، پرداخت دستمزد مساوی را اجباری کرده بودند. اما این نخستین‌بار است که تفاوتی در هیچ‌کجای قرارداد زنان و مردان وجود ندارد و اعضای هر دو تیم از مزایای یکسانی بهره‌مند خواهند شد.

این قرارداد جدید فعلا تا سال ۲۰۲۴ برقرار خواهد بود و البته صرفا به پرداخت‌های داخلی سوئد مربوط است و شامل قراردادهای فیفا و یوای‌اف‌ای نمی‌شود.

این مذاکرات وقتی شروع شد که پس از جام‌ جهانی ۲۰۱۹ نینا رونگ، جرم‌شناس سوئدی، به سازمان بازرسی تبعیض این کشور در مورد تبعیض فدراسیون فوتبال علیه تیم ملی زنان گزارش داد و مدعی شد که تیم ملی زنان این کشور با وجود شایستگی بیشتر نسبت به تیم مردان درامد کمتری دارد. این شکایت در ابتدا از سوی سازمان بازرسی رد شد اما در ادامه منجر به شروع تغییر قراردادهای تیم‌های فوتبال سوئد شد.

تبعیض برمبنای جنسیت در ورزش در اغلب کشورها وجود دارد و عموما تیم‌های ورزشی زنان از مزایا و شرایط نابرابر برخوردارند. در ایران نیز زنان ورزشکار علاوه بر محدودیت‌های رسمی و فشارهای مختلف، حتی پس از پیروزی و یا شرکت در مسابقات جهانی شرایط حداقلی بهره‌مند نمی‌شوند. همچنین، میان توجه رسانه‌ای به ورزش زنان و مردان تفاوت بسیاری وجود دارد. پژوهشی که در سال ١٣٩١ روی پنج روزنامه پرتیراژ ورزشی کشور انجام شده نشان داده بود که ۵.٢ درصد اخبار متعلق به زنان، ٩٣.۴ درصد به مردان و ١.۴ درصد به هر دو جنس تعلق داشته است. چنین شرایطی در سال‌های اخیر منجر به مهاجرت بسیاری از زنان ورزشکار از کشور شده است.

همچنین بخوانید:  تراژدی دیگو آرماندو مارادونا

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗