skip to Main Content
پیشنهاد تدوین سند الگوی پیشرفت متکی بر «قرآن»
جامعه کیوسک

پیشنهاد تدوین سند الگوی پیشرفت متکی بر «قرآن»

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در آئین افتتاحیه چهاردهمین اجلاس عمومی آیسسکو با اشاره به اینکه اگر با هم دوباره به تاریخ سده‌های اخیر کشورهای اسلامی و استعمار بنگریم در می‌یابیم عموم مردم ما هنوز هم زخم‌های وابستگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استعمار را بر تن ملت و کشور خود می‌بینند؛ گویی «استعمارگری» این بار با مفهوم فریبنده‌ی «توسعه و توسعه‌یافتگی» به میدان آمده است گفت: ما طالب پیشرفت و آبادانی زمین هستیم، اما چگونه و از چه مسیری و با تکیه بر چه بنیان‌هایی؟ ما به دنبال کدام زندگی فردی و اجتماعی هستیم؟ ما در جستجوی پیشرفتی هستیم که در آن «توحید، معنویت، عدالت و عزت» جریان داشته باشد و تربیت از ابزار توسعه به غایت آن مبدل شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم که در پس مضامین جذاب و آمیخته با ظاهر علمی و فریبنده اسناد توسعه پایدار و مواضع حامیان آن، رگه‌های قوی «سکولاریسم و لیبرالیسم» به نحوی گنجانده شده است که ما را از تحقق «حیات طیبه» موعود قرآنی منحرف می‌کند.

وی افزود: اگر از این منظر به سند ۲۰۳۰ بنگریم، نمی‌توانیم آن را سندی هماهنگ با هویت اسلامی خود بدانیم. چرا باید دیگران برای ما سندی سکولار بنویسند و در آن مشخص کنند که چه دیدگاهی درباره آموزش‌های جنسی و جنسیتی کلیشه است و باید از میان برود؟.

نوری تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ به مواردی مانند «آموزش صلح به کودکان» پرداخته است، اما بانیان آن نه جوامع اسلامی، بلکه کشورهایی هستند که سابقه بمباران اتمی را در پرونده خود دارند و در ۲۰۰ سال اخیر، لشکرکشی و کشتارهای آن‌ها جزو کتاب‌های تاریخ فرزندان ما شده است.

همچنین بخوانید:  «پیشرفت در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه‌ها منتظر پول دولتی نباشند»

نوری گفت: ما بر اساس آیات قرآن کریم بر این باوریم که دین اسلام چارچوب شیوه زندگی سالم توحیدی و انسانی را برای همه اعصار و همه جوامع ارائه نموده است، اما عمدتاً از آن غفلت کرده‌ایم؛ پیشنهاد مشخص ما، تدوین و اجرای سند «الگوی پیشرفت فرهنگی و آموزشی اسلامی متکی بر قرآن کریم و سیره پیامبر» است. امروز نیازمند «ائتلاف توحیدی» در برابر سکولاریسم هستیم که در آن کفر و الحاد عادی‌سازی نشود و مفهوم عدالت به معنایی لیبرال و فردی تقلیل نیابد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗