skip to Main Content
افزایش سوءتغذیه در کودکان زیر ۵ سال
جامعه کیوسک

تشدید ناامنی غذایی در ایران

افزایش سوءتغذیه در کودکان زیر ۵ سال

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبر داده ناامنی غذایی در ایران تشدید شده است؛ او از خیرین خواسته کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار دچار فقر را تحت پوشش سبد غذایی قرار دهند، چون «اعتبارات بخش دولتی کم است و کفاف نمی‌دهد»؛ بنابر اظهارات زهرا عبدالهی همین حالا «حدود ۷۰۰۰ مادر باردار و حدود ۱۳ هزار کودک زیر پنج سال از طریق کمک خیرین تحت پوشش سبد غذایی قرار گرفته‌اند».

این مقام مسئول به ایسنا گفته «گزارشاتی به دستمان رسیده که حاکی از بیشتر شدن وضعیت ناامنی غذایی است. متاسفانه سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در کودکان زیر ۵ سال افزایش یافته است. در سال ۹۹ حدود ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه که توسط بخش بهداشت شناسایی شده بودند و حدود ۵۰ تا ۵۴ هزار مادر باردار و شیرده تحت پوشش این بسته حمایتی تغذیه‌ای با کمک کمیته امداد و بنیاد علوی قرار گرفتند.»

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت برنامه حمایت تغذیه‌ای از مادران باردار مبتلا به سوء تغذیه و همچنین کودکان زیر پنج سال که به علت فقر دچار سوءتغذیه شده‌اند، از اولویت‌های وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۸۰ در کشور در دست اجرا است.

او توضیح داده یک سبد غذایی ۱۰۰ هزار تومانی توسط کمیته امداد ارائه می‌شود که به هیچ عنوان با این قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد، متناسب نیست؛ «حداقل ماده غذایی که در سبد قرار گیرد تا نیاز انرژی و پروتئین لازم برای خانم باردار و کودک زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه را تامین کند حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.» این مقام مسئول چندی پیش نیز از ۲ برابر شدن سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال در سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

آمار وزارت بهداشت در شرایطی ارائه می‌شود که طبق بررسی آمار‌های سالانه، حجم از دست رفتن قدرت خرید خانوار‌های ایرانی در سال ۱۴۰۰ به بالاترین سطح خود رسیده است. چندی پیش رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهرانی از کاهش شدید سرانه مصرف برخی از اقلام غذایی در جامعه خبر داد؛ او گفته بود «در فاصله زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ سرانه مصرف آبزیان در کشور ۵۰ درصد و گوشت قرمز ۴۶ درصد کاهش یافته است.»

بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم مواد غذایی سه دهک پایین درآمدی در شهریور امسال به بالای ۶۰ درصد رسیده که در چهار دهه اخیر بی‌سابقه است.

همچنین بخوانید:  بسیاری از دانش‌آموزان سوء‌تغذیه دارند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗