skip to Main Content
پارک ملی کلاه‌قاضی با خطر نابودی روبروست
زمین کیوسک

احداث آزادراه شرق اصفهان در منطقه حفاظت‌شده

پارک ملی کلاه‌قاضی با خطر نابودی روبروست

بر اساس اسنادی که در اختیار ایسناست، قرار است آزادراه کنارگذر شرق اصفهان در میان منطقه حفاظت شده و پارک ملی کلاه‌قاضی اصفهان ساخته شود؛ فعالان محیط‌زیست از نابودی این پارک ملی در صورت احداث بزرگراه می‌گویند اما رییس اداره حفاظت از محیط‌زیست اصفهان می‌گوید احداث بزرگراه «نقش مثبت و کارکرد زیست‌محیطی» دارد.

بهروز ستایش هم‌چنین ادعا کرده هیچ مسیر جایگزینی برای آزادراه شرق اصفهان وجود ندارد و گفته «جاده گردنه لاشتر یک محور مواصلاتی تاریخی و از ایام صفویه در اصفهان مورد استفاده بوده است». ادعاهایی که توسط فعالان محیط‌زیست مردود اعلام شده است؛ آنها می‌گویند مسیرهای جایگزین مانند محور قلعه‌شور به جاده‌ بهارستان، یا محمدآباد وجود دارد.

 

 

دوستداران محیط‌زیست که کارزای با عنوان «نه_به_جاده_در_کلاه_قاضی» در مخالفت با این طرح راه‌اندازی کرده‌اند، عبور جاده از پارک ملی را کم‌هزینه‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین راه‌ حل برای طراحان و مجریان این طرح می‌دانند؛ آنها معتقدند در صورت احداث این جاده، شاهد گسست اکولوژیک پارک ملی کلاه‌ قاضی و نابودی تنوع‌زیستی در میان‌مدت خواهیم بود.

در متن این کارزار عنوان شده کلاه قاضی محدوده مهمی از زیستگاه آهو، کَل و بز است و با تسهیل عبور و مرور در این منطقه، مخاطرات حفاظتی و زیست‌محیطی افزایش خواهد یافت و این نمکی بر پیکر زخم خوردۀ این پارک ملی است.

طی دهه‌های اخیر با تبدیل کلاه قاضی به منطقه حفاظت شده و پارک ملی، اجازه شکار برای همیشه محدود و ممنوع شد؛ هرچند در سال‌های اخیر، اکتشاف معادن در حوالی این زیست‌گاه غنی، فعالان محیط زیست و دوستداران حیوانات را به واکنش‌های متعدد واداشته است؛ به اعتقاد فعالان حقوق حیوانات حضور معدن در جوار زیستگاه حیات وحش، منطقه را برای حیوانات ناامن ساخته و از طرف دیگر خشکسالی و کم آبی اصفهان هم در سال‌های اخیر بر امنیت زیست این موجودات بی‌تاثیر نبوده است.

همچنین بخوانید:  شهرک‌سازی در پارک ملی نایبند

پارک ملی کلاه قاضی زیستگاه گونه‌های مختلفی از گیاهان، پستانداران، پرندگان و خزندگان است که تعدادی از آنها در معرض خطر انقراض بوده و تحت حفاظت و حمایت شدید هستند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗