skip to Main Content
ابتلا به انواع مشکلات روحی در بهبودیافته‌های کرونا
جامعه کیوسک

مردم پول برای دریافت خدمات روانشناسی ندارند

ابتلا به انواع مشکلات روحی در بهبودیافته‌های کرونا

مطالعات انجام‌شده روی پیامدهای ابتلا به کرونا نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند منجر به ایجاد اختلالات عصبی و روانپزشکی شود.

روزنامه همشهری نوشته در مطالعه‌ انجام شده از سوی مرکز تحقیقات دانشگاه آکسفورد روی ۲۳۶هزار بیمار مبتلا به کرونا، مشخص شده اختلالات عصبی مثل خونریزی داخل جمجمه، سکته مغزی ایسکمیک، پارکینسونیسم، سندروم گیلن‌باره (بیماری التهابی نادر که به سرعت موجب ضعف عضلات و بی‌حسی می‌شود)، اختلالات شبکه یا ریشه عصبی، بیماری عضلانی و آنسفالیت و اختلالات روانی از جمله زوال عقل، روان‌پریشی، خلقی، اضطراب، گرایش به مصرف مواد و بی‌خوابی از عوارض ابتلا به کروناست و شدت این اختلالات در مبتلایان به نوع حاد کرونا و بیماران بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو به‌شدت بالاتر است.

 چندی پیش مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرده بود که براساس آخرین مطالعات، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در ایران به ۲۹/۷ درصد رسیده است.

به‌گفته او، ۱۴/۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه، به کرونا مبتلا شده بودند. میزان شیوع اختلالات روان در میان این افراد ۳۹/۸ درصد بود که نشان می‌دهد ابتلا به کرونا، شانس ابتلا به مشکلات روانشناختی را بالا می‌برد.

با وجود تایید متخصصان بر بروز چنین اختلالاتی در بیماران بهبودیافته ایرانی، میزان مراجعه به مراکز مشاوره نشان می‌دهد که این افراد مراجعه‌ کمی به این مراکز داشته‌اند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد اغلب این افراد بیش از ۴ ‌ماه درگیر انواع اختلالات روانی و عصبی از جمله بدخلقی، بی‌خوابی، افسردگی، اختلالات ذهنی و حتی فراموشی می‌شوند.

‎ مدیر گروه پزشکی مجموعه بیمارستان‌های روانپزشکی شمال و مرکز لندن گفته «اختلالات می‌تواند به‌طور مستقیم ناشی از ابتلا یا شرایط اجتماعی، اقتصادی و… ناشی از شیوع کرونا باشد.»

پیش از این نیز دبیر کمیته روانپزشکی اجتماعی انجمن روانپزشکان گفته بود «فقر و نابرابری می‌تواند سلامت جسم و روان را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. در سه سال اخیر شوک‌های اقتصادی زیادی داشتیم که هرچه می‌گذرد نتایج آن را بیشتر می‌بینیم. در این مدت ابتلا به بیماری‌های روان، مراجعه و شکایت مردم از مسائل اقتصادی بیشتر شده است.»

در سال ۱۳۹۸ گفته شده بود از هر ۴ ایرانی یک نفر دچار اختلال روانی است و بر اساس این آمار حداقل ۲۵ درصد ایرانی‌ها دچار اختلالات جدی روانی شده بودند و حالا این آمار با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا شدیدتر شده است؛ در حالی‌که هزینه‌های سنگین خدمات روانپزشکی و در دسترس‌نبودن خدمات باکیفیت برای عموم و نیز عدم‌ آگاهی‌رسانی درباره لزوم چنین رسیدگی‌هایی مانع مراجعه به پزشکان می‌شود.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ۸۰ درصد مردم پول استفاده از خدمات روانشناسی را ندارند. در برنامه ششم توسعه کشور که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، دولت موظف به ایجاد مزایای بیمه برای خدمات مشاوره بوده، اما به نظر نمی‌رسد اقدامی در راستای عملی کردن آن انجام داده باشد.

 

 

همچنین بخوانید:  ۸ میلیون نفر توان خرید دارو را از دست خواهند داد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗