skip to Main Content
وضعیت بحرانی اشتغال افراد دارای معلولیت
جامعه کیوسک

وضعیت بحرانی اشتغال افراد دارای معلولیت

از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی بیش از یک میلیون نفر از آنان بیکار هستند.

مدیر کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت به ایلنا گفته «وضعیت اشتغال معلولان بحرانی است و توجه به این موضوع ضرورت دارد. بسیاری از افرادی که متقاضی دریافت وام خوداشتغالی هستند باید به بهزیستی اجازه دهند تا در صورت صلاحدید مددکاران سازمان، مستمری ماهانه آن‌ها را قطع کند.»

به گفته مروتی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان هستند که بیش از یک میلیون نفر از آنان بیکار هستند. دریافت وام خوداشتغالی نیاز به ۳ ضامن دارد. برخی گواهینامه فنی‌حرفه‌ای و جواز کسب در دست دارند اما به دلیل اینکه نتوانسته‌اند منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند، از فرصت اشتغال محروم می‌شوند.

اشتغال برای امرار معاش بدیهی‌ترین حق هر انسانی است اما به نظر می‌رسد که این موضوع از سمت تصمیم‌گیران جدی گرفته نمی‌شود. سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که خبر از شدت سقوط معیشت معلولان می‌داد.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، بیشترین آثار اقتصادی ناشی از کرونا در حوزه مشاغل غیررسمی تمرکز داشته؛ یعنی همان نقاطی که بیشتر افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان از طریق آن امرار معاش می‌کنند. مشاغلی که نه  به بیمه و نه به تسهیلات و کمک‌های مالی حداقلی دولت دسترسی دارند.

از طرفی مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان، افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد باید حداقل دستمزد که وزارت کار تعیین می‌کند را دریافت کنند اما بودجه‌ای برای این ماده در نظر گرفته نمی‌شود و بسیار ناقص اجرا می‌شود. حداقل ۵۰۰ هزار نفر از افرادی که از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند شامل این قانون می‌شوند اما از این تعداد به حدود ۱۴۰ هزار نفر حدود ۱۶۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

درحالی حقوق معلولان و وضعیت اشتغال آنها نادیده گرفته می‌شود که مدیر کمپین معلولان پیشتر خبر داده بود که در دوره کرونا و تورم افسارگسیخته، شرایط زندگی برای برخی از معلولان را آنقدر سخت کرده که به ویلچرفروشی روی آورده‌اند.

با این که قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۹۶  تصویب شده و براساس آن دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه‌های دولتی و عمومی که از بودجه کشور استفاده می‌کنند را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد اما این قانون تا کنون به درستی اجرا نشده.

همچنین بخوانید:  انحلال موسسه خیریه معلولان «باور سبز»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗