skip to Main Content
کارکنان کره‌جنوبی با لباس «بازی‌ مرکب» اعتصاب کردند
جامعه کیوسک

کارکنان کره‌جنوبی با لباس «بازی‌ مرکب» اعتصاب کردند

روز بیستم اکتبر، دست کم نیم میلیون نفر کارکنان کره‌ی جنوبی، از جمله شاغلان خدماتی، حوزه‌ی ساخت و ساز، حمل و نقل و اصناف در شهرها و روستاهای مختلف اعتصاب و تظاهرات کردند. بسیاری از آنها لباس سریال معروف بازی مرکب را به تن داشتند. بنا به اظهارات سازماندهان اصلی کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری کره، این اعتصاب مقدمه‌ایست بر بسیج نیروهای مردمی که قرار است در ژانویه‌ی ۲۰۲۲ به اوج خود برسد. این کنفدراسیون، بزرگترین سازمان کارگری کره‌ی جنوبی‌ست که یک میلیون و صدهزار عضو دارد.

خواسته‌های معترضان عمدتا ذیل این سه بند قرار می‌گیرند

۱- الغای «کار بدون ضابطه»‌ (کارهای پاره‌وقت، موقت، فصلی که مزایای بسیار اندکی دارند و یا شامل مزایا نمی‌شوند) و تامین امنیت کارکنان و مشاغلشان.

۲- مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌های زمان بحران‌

۳- ملی کردن صنایع کلیدی و ارائه‌ی خدمات اجتماعی پایه‌ همچون آموزش و مسکن برای همه.

 شاغلان کره‌ی جنوبی از لحاظ میزان ساعت کاری، جایگاه سوم را در رده‌بندی جهانی ساعات کاری دارند. در سال ۲۰۱۵، در جدول سازمان همکاری‌ و توسعه‌ی اقتصادی، سومین جایگاه تعدد مرگ در حین کار با شاغلان کره‌جنوبی بود. مشاغل بیش از ۴۰ درصد شاغلان کره در زمره‌ی «کار بدون ضابطه» قرار می‌گیرد که بیشتر این افراد در استخدام شرکت‌های تکنولوژی هستند.

همچنین، در سال ۲۰۱۶، ۴۵ درصد از کل درآمد کره‌ی جنوبی به جیب تنها ده درصد جامعه رفته است. عرضه‌ی املاک و مستغلات در بازار بورس باعث بحران جدی در بازار مسکن شده و خدمات آموزشی و درمانی نیز هرچه بیشتر در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته. 

امسال کارگران کره‌ی جنوبی اعتراضات زیادی را سازماندهی کرده‌اند، از آن جمله می‌توان به اعتراض کارگران ال‌جی و معدنکاران زغال‌سنگ اشاره کرد که هر دو با برخورد قهری مواجه شدند. 

مدل توسعه‌ی کره‌ی جنوبی معمولا به عنوان معجزه‌‌ای در ساحل رودخانه‌ی هان نامیده می‌شود. ولی این «موفقیت» تاریخی بازندگان زیادی داشته است. بستر این رشد صنعتی را می‌توان در چهل سال حکومت دیکتاتوری متکی به حمایت آمریکا جستجو کرد و بسیاری از ساختارهای قدرت کنونی، همان موقع شکل گرفته‌اند: مشارکت در جنگ ویتنام، جدایی خانواده‌ها و بچه‌ها تحت برنامه‌ی سرپرستی بین‌المللی کودکان کره‌ای، مدیریت دولتی ارائه‌ی خدمات جنسی به سربازان آمریکایی و دهه‌ها حکومت نظامی و سیاست‌های ضدکارگری تحت عنوان مبارزه با کمونیسم، بخشی از تاریخ شکل‌گیری شرکت‌های عظیم کره‌ای هستند که مدیریتشان همواره در انحصار خانواده‌های مشخصی بوده است.

محصولات فرهنگی کره‌ای طرفداران زیادی دارند و تضاد طبقاتی از موضوعات اصلی بسیاری از ترانه‌ها و نیز فیلم‌های این کشور مثل انگل (۲۰۱۹) و سریال بازی مرکب (۲۰۲۱) است. 

همچنین بخوانید:  تلاش گوگل برای ساخت لباس هوشمند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗