skip to Main Content
طوفان‌های گردوغبار امسال شدیدتر می‌شوند
زمین کیوسک

طوفان‌های گردوغبار امسال شدیدتر می‌شوند

۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور به علت دخالت‌های انسانی، نوع مدیریت سرزمین و خشکسالی تحت‌تاثیر فرسایش بادی هستند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها به ایسنا خبر داده «براساس آخرین مطالعات انجام شده حدود ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت تاثیر فرسایش بادی هستند و امکان وقوع گرد و غبار و حرکت شن‌های روان در این عرصه‌ها وجود دارد». ۱۳/۵ میلیون هکتار از این عرصه‌ها در اراضی کشاورزی، مناطق سکونتگاهی، جاده‌ها، خطوط ریلی و.. واقع شده‌اند.

وحید جعفریان دشت خوزستان را یکی از مناطق بحرانی معرفی کرده که به‌‌شدت نسبت به فرسایش بادی آسیب‌پذیر است؛ دشت سیستان، مناطقی از جنوب، مرکز و شرق استان کرمان، مناطقی از هرمزگان و خراسان جنوبی نیز از دیگر مناطق بحرانی هستند که در معرض خسارات و آسیب‌های جدی ناشی از طوفان‌های گردوغبار هستند؛ «مهاجرت و قطع زنجیره‌های تولید در این عرصه‌ها یکی از ‌پیامدهای حرکت ماسه‌های روان است».

این مقام مسئول علت طوفان‌های گردوغبار را خشکسالی‌‌های اخیر و نوع مدیریت سرزمین دانسته است؛ «بخشی از علل وقوع گردوغبار و طوفان‌های ماسه‌ای ناشی از دخالت‌های انسانی و مربوط به نوع مدیریت سرزمین است. نحوه مدیریت منابع آب و چالش‌های این حوزه یکی از مهم‌ترین عوامل انسانی است که باعث خشک شدن تالاب‌ها و از بین رفتن ‌پوشش گیاهی در دشت‌های سیلابی و در نتیجه تشدید بیابان‌زایی در کشور شده و فرونشست نیز یکی از ‌پیامدهای نهایی مدیریت نادرست سرزمین است».

ریزگردها امسال زودتر از سال‌های پیش و از همان هفته نخست آسمان شهرهای تهران، کرمان، اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه را آلوده کردند. گرد و غبار اما مختص چند استان نیست و ۲۳ استان دچار و درگیر آن هستند. به گفته دبیر ستاد مقابله با گردوغبار خسارت ناشی از ریزگردها فقط در استان خوزستان در طول یک سال معادل سه هزار میلیارد تومان بوده است. به‌رغم این شرایط و ابراز نگرانی‌ها، در طول دهه‌ها تغییری در عوامل پدیدآورنده و تشدیدکننده طوفان‌های گردوغبار، از جمله نحوه مدیریت منابع آبی، ایجاد نشده است.

همچنین بخوانید:  سدسازی روی رودخانه «زهره» عامل ریزگردهای اهواز
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗