skip to Main Content
۳۱ درصد مردم تهران؛ ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی
عمومی کیوسک

۳۱ درصد مردم تهران؛ ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی

 

مسعود شفیعی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران خبر داده که ۳۱ درصد مردم تهران در سکونتگاه‌های غیررسمی، مناطق حاشیه‌ای شهرها و بافت‌های «ناکارآمد» زندگی می‌کنند. به عبارتی دیگر بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت ۱۴ میلیونی استان تهران حاشیه‌نشین هستند.

بخش زیادی از درآمد عموم مردم طی سال های اخیر با افزایش قیمت مسکن، صرف تامین خانه می شود. داده‌های مرکز آمار از جزئیات هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، شهرنشینان ایران به‌طور میانگین ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان طی یک‌سال برای مسکن هزینه کرده‌اند و از این میزان حدود ۳۷ درصد آن صرف تامین مسکن، ۲۵/۴ درصد آن صرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، ۹/۸ درصد آن خرج بهداشت و درمان می شود.

اگر افزایش نرخ مسکن را به سبد محاسباتی مرکز آمار اضافه کنیم، حاصل نشان خواهد داد که ابرتورم دراقتصاد ایران اتفاق افتاده که به سادگی مهار شدنی نیست و پیش بینی می شود، در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ مسکن گران‌تر خواهد شد.

در این میان موج های چندباره گرانی، عموم مردم را به سمت خانه های ارزان تر و به حاشیه ها رانده است. مسئولان در سال ۹۸ از آمار ۲۵ میلیونی حاشیه‌نشینی در کشور خبر داده بودند و حالا با توجه به همه گیری کرونا و تورم و سقوط قدرت خرید، این آمار افزایش داشته است. به طوری که اکنون گزارش شده بیش از ۳۰ درصد مردم استان تهران حاشیه نشین هستند. 

به گفته کارشناسان قیمت مسکن در بعضی مناطق تا ۱۲۰۰ برابر رشد کرده است و آمار ۴ میلیون حاشیه‌نشین در استان تهران نشان از این دارد که گرانی‌های فزاینده و سیاست های تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای، دسترسی و امکان داشتن یک سرپناه را برای عموم افراد بسیار دشوار کرده است.

همچنین بخوانید:  «طرح صیانت»؛ ساختارمندکردن سانسور و نقض حقوق بشر
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗