skip to Main Content
«شهروندان با نیروهای امنیتی همکاری کنند»  
جامعه کیوسک

«شهروندان با نیروهای امنیتی همکاری کنند»  

روزنامه همشهری در گزارشی از «سرقت سریالی اموال شهری» خبر داده و در مصاحبه با مدیران شهری و جامعه‌شناسان راهکارهای آنها برای مقابله با سرقت‌ها را جمع‌آوری کرده است؛ در این گزارش بعضا به مشکلات اقتصادی به‌عنوان یکی از دلایل چنین وقایعی اشاره شده، اما در ارائه «راه‌حل‌ها» کماکان بر برخوردهای پلیسی و «فرهنگ‌سازی» تاکید می‌شود؛ مسئولان شهری همچنین خواستار «همکاری شهروندان با نیروهای امنیتی» شده‌اند.

اصغر عطائی، مدیرکل سازمان خدمات شهری شهرداری تهران گفته «این نوع رفتارها را اغلب از سوی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها شاهد هستیم و برای کنترل و پیشگیری از چنین اتفاق‌هایی از شهروندان انتظار همکاری داریم» و شماره‌ای نیز برای خبررسانی افراد به شهرداری اعلام کرده است.

رضا صفر شالی در مقام جامعه‌شناس این موضوع را به سلیقه افراد و تخلیه هیجان مرتبط دانسته و گفته «افراد زیادی با سلیقه‌های مختلف در شهر حضور دارند و احتمال هرگونه آسیبی به اموال وجود دارد. اما آسیب‌هایی که به‌دلیل تصادف و اتفاقات آنی پیش می‌آید با آسیب‌هایی که با تخلیه هیجانات منفی افراد ربط دارد، متفاوت است». وی از یکسو خواستار مجازات سارقان و از سوی دیگر برگزاری دوره‌های آموزشی برای شهروندان به منظور آشنایی با قوانین شهری شده است؛ «به‌عنوان مثال در سوئیس برای افرادی که قرار است تابعیت آن کشور را بگیرند قبل از هر پذیرشی ۶ ‌ماه دوره آموزشی می‌گذارند که شامل قوانین و چارچوب‌های شهری است. نحوه برخورد با تجهیزات و لوازم شهری یکی از این آموزش‌هاست».

سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ضمن اشاره به مشکلات معیشتی مردم، دو راهکار ارائه داده است؛ «از یک سو کیفیت فرهنگسازی با کمک رسانه‌ها و سایر آموزش‌های عمومی تقویت شود و از سوی دیگر به لحاظ امنیتی معابر و خیابان‌ها به‌صورت جدی رصد و پایش شوند تا شرایط برای سرقت ناایمن شود»؛ او گفته یک زمانی مردم گل‌های سرخ پارک‌های عمومی را می‌چیدند و بعدها با فرهنگسازی و جداسازی معابر و پارک با دیوارسازی این مشکل برطرف شد.

همچنین بخوانید:  پرده جدیدی از املاک نجومی: واگذاری ۱۱۰۰ ملک عمومی به اشخاص حقیقی و حقوقی

این عضو شورای شهر تهران نیز خواستار «همکاری شهروندان با نیروهای امنیتی» شده است؛ «شهروندان باید یکدیگر را از آسیب و سرقت وسایل شهری امر و نهی کنند و در صورت مشاهده سرقت‌های بزرگ، آن را فوری به شهرداری و نیروهای امنیتی اطلاع بدهند. همکاری شهروندان با نیروهای امنیتی و شهرداری تهران، شرایط سرقت را برای سارقان سخت می‌کند».

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک، نیز گفته «دوربین‌ها و شبکه نظارتی پایتخت باید به روزرسانی شود تا بتوان با استفاده از فناوری پیشرفته‌تری به‌کار ادامه داد و اطلاعات لازم را از سطح شهر جمع‌آوری کرد».

لوله، پیچ و مهره، گاردریل بزرگراه‌ها، دیوارهای صوتی، دریچه‌های فاضلاب، مخازن زباله، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و شمشاد باغچه‌ها از جمله مواردی است که به گفته مسئولان شهری سرقت می‌شوند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗