skip to Main Content
ارزش واردات ۳ ماه کالاهای عجیب به اندازه واردات یک سال برنج کشور
اقتصاد کیوسک

ارزش واردات ۳ ماه کالاهای عجیب به اندازه واردات یک سال برنج کشور

زیپ، سنجاق قفلی، قیچی، برف پاک‌کن، سر بطری و دکمه لباس بخشی از کالاهای عجیبی است که در فهرست کالاهای وارداتی گمرک به چشم می‌خورد.

روزنامه همشهری با استناد به آمارهای گمرک در سال گذشته گزارش داده که ۴ هزار و ۹۵۹ قلم کالا به کشور وارد شده که این اقلام ارزشی معادل ۳۸میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار دارد.
رتبه‌های ابتدایی واردات در کشور مختص ذرت دامی، گوشــی تلفن همراه و برنج است که بیشترین سهم واردات را از آن خود کرده. این رقم بالای واردات در سال‌هایی اتفاق افتاده است که جهش تولید و رفع موانع آن شعار هرساله حاکمیت بوده است.
اما آمار بالای واردات تنها یک وجه ماجراست. در سال۹۹ و سه ماه ابتدایی۱۴۰۰ بیش از ۶۲۳میلیون دلار یا به عبارتی ۱۵هزار و ۵۸۷میلیارد تومان خرج واردات کالاهای عجیب به مملکت شده است. زیپ، سنجاق قفلی، قیچی، برف پاک‌کن، کاغذ روزنامه، میخ، پیچ، سر بطری و دکمه لباس بخشی از این کالاها هستند.
کالاهایی که در دوره کمبود ارز و تحریم نیاز به واردات آن از سوی عموم ضروری نیست و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا در واردات این کالاها تغییر نامی ایجاد شده یا وارد کردن آن‌ها برای قشری خاص سودآور است؟
زمانی ورود کالاهای عجیب، رمزآلود می‌شود که رقم آن را با واردات برنج یک سال کشور مقایسه کرد. بیشتر از ۶۲۳ میلیون دلار یا کالای عجیب وارد کشور شده در حالی که واردات یک ساله برنج به کشور در سال کرونا با ارزش ۹۲۵ میلیون دلار بوده است.
این حجم واردات بالا در سال‌هایی اتفاق می‌افتد که مسئولان در کمبود کالاهای اساسی، داروهای پزشکی و حتی خرید و واردات واکسن کرونا، تحریم‌ها را علت عدم ورود این کالاها می‌دانستند. در حالی که واردات در بخش‌های دیگر با حجم و رقم‌های بالا در جریان بوده است.

همچنین بخوانید:  نوبت به خودروی سبک که می‌رسد، فیلتر دوده «تحریم» نیست
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗