skip to Main Content
خانه‌های خالی بالاخره مالیات می‌دهند؟
اقتصاد کیوسک

خانه‌های خالی بالاخره مالیات می‌دهند؟

به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، اطلاعات هویتی ۲۶ میلیون خانوار در سامانه املاک و اسکان وجود دارد اما تا کنون تنها ۴.۵ میلیون نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند و واحد مسکونی کسانی که ثبت‌نام نکرده‌اند به عنوان خانه خالی تلقی و مشمول مالیات می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با دعوت از سایر خانوارها برای ثبت نام در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir تاکید کرده هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه، نه اعمال مالیات بلکه برنامه‌ریزی برای حوزه مسکن است. با این حال اگر افراد اطلاعات خود را درج نکنند واحد مسکونی‌شان به عنوان خانه خالی تلقی و برای اعمال مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهد شد.

البته سامانه املاک و اسکان در سال جاری طی چند مرحله با اختلالاتی مواجه شد. روز ۱۹ تیر سامانه برای چهار هفته متوقف و ۱۶ مردادماه بازگشایی شد. آخرین وقفه ایجاد شده نیز به ۱۰ شهریورماه برمی‌گردد. روز ۱۶ شهریورماه معاون وزیر راه و شهرسازی به ایسنا خبر داد که قرار است در نسخه جدید آیتمهایی اضافه شود و ثبت نام راحت‌تر خواهد شد.

مالیات بر خانه‌های خالی از موضوعاتی است که هر ساله مطرح می‌ شود ولی اجرا نمی‌شود. سال ۹۸ وزیر وقت مسکن از قطعی شدن این موضوع خبر داد  ولی سال ۹۹ رییس اتحادیه مشاوران املاک ادعا کرد دولت و بانک‌ها علاقه‌مند نیستند مصوبه دریافت مالیات از خانه‌های خالی اجرایی شود، چون وابستگان دولت صاحبان این خانه‌ها هستند.

همچنین بخوانید:  برگزاری نشست آسیب‌شناسی نهادهای مدنی حوزه کودک
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗